tilbage

Land Rover Forum  

Index
8038: 90-tommers fløjtetønde (03-03-2003 11:41:32)
Morten S. Andersen #5283, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 158.43.81.42)
Jeg har i den sidste tid undret mig over min Landrover (Igen !!!). Det er en 90'er 2.5 D fra 86. Når jeg starter bilen om morgenen og begynder at køre, kommer der en fløjtende lyd fra motoren. Samtidig har maskinen besvær med at opbygge et ordentligt olie-tryk, kan jeg aflæse på måleren. Efter at have kørt i ca. 5-10 minutter er motoren varm, der er kommet rigtig tryk på olien og fløjteriet er ophørt. Jeg har selv en teori om en dårlig toppakning, men vil lige høre her i forummet, hvis nu der var en, der genkendte symptomerne og præcist kendte kuren. Og lige for at præciserer : Det er en fløjten og ikke den sædvanlige skrige-lyd fra en slidt kilerem. Og den kommer først når motoren belastes. Jeg kan ikke få motoren til at fløjte, ved at holde stille og gasse op.

Tak for Jeres tid

Morten
Index
8039: sv: 90-tommers fløjtetønde (03-03-2003 15:06:25) (svar på 8038)
Ib Krause-Kjær (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 144.57.128.4)
Hej Morten,

Og du er sikker på, at der ikke gemmer sig en turbo et eller andet sted i motorrummet..?

Spøg til side - du virker overbevist om, at det ikke er i kileremsregionen, den er gal. Alligevel vil jeg foreslå dig at give remmen et par dråber bremsevæske, for både generator, vandpumpe og servopumpe kan gå i selvsving/give fløjtelyde, hvis de er slidte - dette kan af og til afhjælpes kortvarigt på denne måde.

Nu skriver du "når motoren belastes..." - det tolker jeg som, at du decideret kører.

Umiddelbart ville jeg gætte på servopumpen - den kan godt fløjte lidt - især hvis der lidt luft i systemet, og den arbejder jo først, når du kører/drejer.

Ellers er mulighederne mange - sandsynsligvis et hjulleje eller kardanleje.

God jagt!

/Ib - 3662 - Odder
Index
8040: sv: 90-tommers fløjtetønde (03-03-2003 15:12:03) (svar på 8038)
Morten (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 158.43.81.42)
Hehe Ib, det var faktisk min første indskydelse...Jubbiiii, jeg har fået turbo, men der var kun fløjtelyden, desværre ingen forandring i effekten......Jeg vender tilbage når jeg er klogere

/Morten