tilbage

Land Rover Forum  

Index
80269: Gearkasse militær 110 V8 Defender 1990 (04-04-2009 10:12:44)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.81.141)
Hej
Så fik jeg lige hentet mit nye V8 projekt i Tyskland. Det blev en Defender 110 V8 fra 1990 med softtop hele vejen og et ganske basisk udseende. Det er en x-militær model og jeg vil høre om nogen kan fortælle mig mere om gearkassen. Ved ikke om det blot er en forstærket LT85, men den synger ihvertfald når jeg kører mere end 80 kmt.
Ellers kører den fantastisk. Blev synet igår uden en eneste anmærkning. Nu skal den så shines op og gøres rigtig fin.
Jeg er klar til forårs V8 træf.

V8 vink
Index
80270: sv: Gearkasse militær 110 V8 Defender 1990 (04-04-2009 10:49:48) (svar på 80269)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.81.141)
Tilføjelse: var der noget med at gearkassen har ligeskårne tandhjul som giver mere støj fra gearkassen men altså holder bedre til rekrutternes entusiasme?
Tak
Index
80275: sv: sv: Gearkasse militær 110 V8 Defender 1990 (04-04-2009 12:55:17) (svar på 80270)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
Hej Søren

Kig evt. på det her indlæg fra Poul.

http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=66969#66969

Og svar et er klart nej, tandhjulet er skrotskåret. Du vil kunne sammenligne lyden mellen 1. gear og bakgear som er ligeskårne .

Mv. Ole
Index
80285: sv: sv: sv: Gearkasse militær 110 V8 Defender 1990 (04-04-2009 17:48:42) (svar på 80275)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.81.141)
Hej Ole
Tak for link - men det gør mig ikke 100 % klogere da sælger for det første siger han nyligt har skiftet alle olier OG at jeg har hørt at militærmodellerne havde lidt andre specs. på fx gearkasserne.
Med andre ord - jeg lover at tjekke olierne (stand og type)og Forum lover at tænke lidt mere om der ikke skulle være noget om snakken med forstærket et eller andet der giver den syngende lyd.
Tak
Index
80289: sv: sv: sv: sv: Gearkasse militær 110 V8 Defender 1990 (04-04-2009 19:38:37) (svar på 80285)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.64.2)
Hej Søren

Det eneste jeg kender til omkring military specifications på gearkasser er at LT77 på 4 cylinderen kører med lavere gearing på 1.ste og 2. gear. Mener ikke der er specielle Military LT85. Du har nok LT85 problemet at de har tendens til at hyle i lejerne. Så den trænger nok til en reno-vering på et tidspunkt. Måske har du været udsat for en salgstale ? "Den skal larme, det er militær !!" Men lad høre om det med olien.

Mvh

Mads
Index
80335: sv: Gearkasse militær 110 V8 Defender 1990 (05-04-2009 17:23:52) (svar på 80269)
Christian Eilersen #7960, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.51.77.131)
Hej Søren,

Tillykke med den nye V8'er. Skal vi ikke have lidt mere information om bilen og evt. et par billeder eller 3.. ?
:-)

Christian
- uden V8'er..
Index
80495: sv: sv: Gearkasse militær 110 V8 Defender 1990 (08-04-2009 16:52:03) (svar på 80335)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.81.141)
Hej Christian

Jeg smider lige et indlæg med syn og Skat erfaring på den nye - vedhæftet foto. Se ny tråd.

V8 hilsen
Index
80506: sv: sv: sv: Gearkasse militær 110 V8 Defender 1990 (08-04-2009 20:00:30) (svar på 80495)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
Hej Søren

Er damen en 12 eller 24 vdc model ?

Har tænkt og søgt lidt over/omkring dit spørgsmål vedr. Mil-spec. på boxén.
Kender kun en gearings version på LT85, men der er jo flere muligheder på LT230 transf-boxén. Det kunne måske være det som forvirer.

LT230 gearing på (standart!!) civile LR90/110/V8/LT85

90....... high - 1,1923
low - 3.3198

110......high - 1.410
low - 3.3198

Eller det at LT85 kom i to versioner, prefix 22c ligthweight divided-case (88-91 år), eller den tidligere version prefix 20c heavy duty (84-88 år) kunne også være med til at forvirer.

Måske man har beholde heavy duty udgaven på det tyske Mil-LR ? - på den anden side er split case udgaven mere vedligeholds venlig, og det plejer militæret jo gange at fortrække ...!?

20c bliver nogle steder omtalt som solid case og 22c som split case.

LT85 gearing.

Reverse - 3.8242
1st - 3.6497
2nd - 2.180
3rd - 1.4362
4th - 1.00
5th - 0.7951

Der med ikke sagt at der ikke findes alternative gearing, jeg kender langt fra hele Landy universet og de besynderlig mangfoldigheder der er skabt gennem tiden.

Mv. Ole
Index
80511: sv: sv: sv: sv: Gearkasse militær 110 V8 Defender 1990 (08-04-2009 20:44:15) (svar på 80506)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.81.141)
Hej Ole

Tak for info. Det må undersøges nærmere. Jeg tjekker olier og synkromesh på mandag. Det er en 12 v.
Det er standard motor 3,5 l. V8 med Stromberg klokker. Den går faktisk ret godt og trækker sundt.

V8 hilsen
Index
80813: sv: sv: sv: sv: sv: Gearkasse militær 110 V8 Defender 1990 (17-04-2009 13:44:12) (svar på 80511)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.209.66.41)
Hej igen

Vil blot lige melde tilbage at der var masser af god frisk olie på gearkassen, så det kan være lejerne synger lidt med eller at synkromessen skal tjekkes.

Lidt støjdæmpning vil sikkert også hjælpe. Der er ingenting pt.

Tak