tilbage

Land Rover Forum  

Index
80221: Lorte bil (03-04-2009 17:13:33)
Peter Posgaard #5311, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.251.195.2)
Så huskede jeg hvorfor jeg var træt af land rovere...

Nu holder jeg med min nye bus.. Nysynet og renoveret for 33k.. Med en gearkasse som ikke vil som jeg vil.

Det er som om at gearstangen er forkert placeret i forhold til gearkassen. Når den er i frigear er den i anden feks... Og den vil ikke i bakgear!!!
Hvilket gør det ret svært at komme ud fra en parkeringsplads!! Med mindre jeg må køre gennem rema 1000?

Skal jeg kigge efter en ny gearkasse eller er det mere simpelt?

Hjælp en frustreret mand!

Mvh. Peter
Index
80223: sv: Lorte bil (03-04-2009 17:56:42) (svar på 80221)
Jakob Arthur Andersen #8253, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.92.51.248)
Umiddelbart lyder det blot som om at din hovedskiftegaffel er kommet lidt på afveje (altså den der styrer de andre) - hvis gearkassen ellers har fungeret godt indtil nu, vil jeg mene at du blot skal efterse den og reparere hvad der forårsager dit problem.

hvis du nu sætter den i neutral - enten med den manuelle eller ved hjælp af transfergearkassen, kan du jo altid skubbe den i position til at køre fremad - derefter kan du jo lunte hjemad, og få kikket på det der. Er det en seriekaret? for så er reparation af gearkassen 110% lige ud af landevejen - det kræver ingen specialværktøj, blot en lille smule mekanisk indsigt :)

mvh jakob.
Index
80224: sv: sv: Lorte bil (03-04-2009 18:00:24) (svar på 80223)
Peter Posgaard #5311, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.83.89.168)
Det er en 110'er 3.5 V8'er med en LT95 gearkasse på... som blev synet i mandags efter at ha været på værksted i 2.5 mdr.. jeg har kørt i min *nye" bil i 2 dage!
Jubii...

Mvh.
Peter
Index
80226: sv: sv: sv: Lorte bil (03-04-2009 19:32:54) (svar på 80224)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.53.250)
Den er relativ let. Det er "bare" at skrue toppen af og se hvad der er galt. Gearkassen skal ikke en gang ud af bilen. Gearkasse tunnelen skal "bare" fjernes.

Hilsen
Ole
Index
80228: sv: sv: sv: sv: Lorte bil (03-04-2009 19:48:24) (svar på 80226)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
Hej Peter

Hvor sikker er du på at det er en LT95 gearbox (4 trins) som monteret ?? normalt skulle det gerne være en LT85 gearbox (5 trins) som er monteret i kombination med LR110/V8/LT85/LT230. årgang 84-91, den kan selvfølglig være modificeret til noget helt andet ??.

Mv. Ole
Index
80236: sv: sv: sv: sv: sv: Lorte bil (03-04-2009 21:42:50) (svar på 80228)
leif jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.161.45.51)
hej ole duhar ikke helt ret.
110 v8 kørte standard med lt 95 fra 83 til 86, og 90 v8 med lt 85 (nogen med med lt77). det kan godt være at der er nogle der er konverteret til til lt 85 men det er ikke originalt.
hilsen leif
Index
80273: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Lorte bil (04-04-2009 12:27:20) (svar på 80236)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
Hej Leif

Er naturlig bekendt med at LR110 de to første år blev leveret med LT95, har ikke indtryk af at der er specielt mange af dem som tøffer rundt i DK. Kan tage fejl, da jeg ikke har dokumentation til at understøtte den opfattelse !.

De fleste uafhænige kilder som jeg har læst på nettet og bogform er generelt forholdsvis enige i at Land Rover forlod LT95 designet i 84 og frem, til fordel for LT85. De samme kilder skriver også at LR90 i kombination med V8 kun blev leveret med LT85, da man anså LT77 for at være for klejn i designet, til at kunne klare opgaven.

Det er dog ikke utænkeligt at andet er muligt, idet Land Rover har en tradition for at lave små speciale serier med kombinationer jvf. stor kunders spefikationer eller ønsker. Landy-folkets kreativitet gennem tiden har budt på kombinationer af sjældne og nogle gange ligefrem underholdende kombination. Således er jeg bestemt holdt op med at være nagelfast i min opfattelse af LR produkter mangfoldighed.

Er lidt af en hund efter informationer omkring gearkasser, så har du ikke referencer på dine kilder, da det for mig ville være interessant læsning, gider ikke frimærkesamlinger.

Mv. Ole
Index
80266: sv: sv: sv: sv: sv: Lorte bil (04-04-2009 08:58:22) (svar på 80228)
Peter Posgaard #5311, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.83.89.168)
Jeg tog fejl.. det er selvfølgelig en lt85 .. den burde nemlig ha 5 gear at vælge mellem
:)
Lige nu fungere den bedst med manuel bakgear... dvs.. ud og skub skidtet baglæns(tip: man skal helst også ha en co-driver hvis man holde på bakker)

Efter jeg gik skubbet den baglæns med min svoger hjælp igår(så jeg slap for at køre gennem Rema 1000 for at komme hjem), så kører den igen.. både fremad og baglæns.. men jeg ved at det er en stakket frist.
Så hvis der er en i kbh området som vil se en taknemmelig mand, så køber jeg gerne god rødvin ell, for hjælp med at få min hovedgaffel nøgle på plads igen.

Mvh.
Peter
Index
80271: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Lorte bil (04-04-2009 11:06:15) (svar på 80266)
Peter Møldrup #7552, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.58.222.109)
Hejsa.

Det kan også være noget så simpelt som dine motorophæng, der er færdige. Jeg prøvede noget á la det samme med min 2,5 l N/A sidste sommer. Gearstangen sad fuldstændig forkert i forhold til hvad den plejede. Det viste sig, at det var de to motorophæng, som simpelthen var knækket under lidt hyggekørsel i en grusgrav. Det betød så , at hele motoren havde drejet sig en smule, og det havde gearkassen så også. Nå, men nye på og vupti, og så var alt som det skulle være.


Med venlig hilsen

Peter Møldrup
-som i dagens solskin foretrækker 1WD!
Index
80274: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Lorte bil (04-04-2009 12:29:11) (svar på 80266)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
Hej Peter

Vil i bedste Landy-stil gerne hjælpe vederlagsfrit med problemet, hvis det kan flettes ind i begge vores kalender.

Er selv ved at renover en LT85 box. mangler dog lige at dobbelt kontroller et leje før låget på boxen bliver forseglet, har ikke fået det hjem endnu.

Men alting står forholdsvis klart i hukommelsen, så måske der skal smedes mens jernet er varmt.

mail, hvis det har interessese.

Mv. Ole
Index
80462: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Lorte bil (07-04-2009 22:20:40) (svar på 80274)
Peter Posgaard #5311, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.83.89.168)
Hej Ole.. og alle andre

Tusind tak for dit tilbud om hjælp, Ole. Det er fan*** ægte landy stil.

Men her til morgen valgte gearkassen at stå fuldstændig af.. Så Kim Villadsen fik den op igen, og nu får den en automat gearkasse i istedet for. Træt af det traktorgear:)

Så nu glæder jeg mig til at Kim får skiftet den ud, så jeg kan komme ud og køre igen og nyde min "nye" bil.

Vh

Peter
Index
80493: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Lorte bil (08-04-2009 16:18:47) (svar på 80462)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.116)
Hej Peter, du skal være opmærksom på at hvis du lægger en automatboks i en manuel bil, så skifter køretøjet indenditet og der skal derfor betales en ny afgift på køretøjet.

Check det med din lokale synshal.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
80503: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Lorte bil (08-04-2009 19:48:05) (svar på 80493)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.164.92.80)
Selv om DOMI, der importerede LR midt i firserne, lå ved
Ring-vejen, Glostrup, havde man mere indtryk af at de brugte brevduer som kommunikationsmiddel; man skal være varsom med at bedømme en LRtype på årgangen alene, jeg har en 110" som er reg. første gang 1988, men det er en 1986, har også en 110" m. LT95 reg. 1985. Det er bedst at bruge
WINnr. ell. stelnr.
Index
80535: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Lorte bil (09-04-2009 13:23:59) (svar på 80503)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
Er helt enig med Verner i hans bestakning, at stelnr. er den mest præcise beskrivelse af standart konfigurationen og produktionsårgang som bil forlader fabrikken med.

Hvorledes bilen så muligvis forandre konfiguration gennem dens levetid, er så noget helt andet. Det har før snydt ejer og reservedels pusher når der bestilt vare hjem kun i reference til stelnr. I sådan tilfælde vil sn/nr. på motor, gearkasser, aksler afhjælp, og igen kan man få sig en overraskelse når man skruer låget af en transf-box eller toppen af en Rover V8, og konstater at indhold ikke stemmet overens med sn/nr., fordi de er blevet modificeret undrevejs.

Det overrasket mig ikke at findes 110/1985 med LT95, idet at den før omtalte enighed gik på at produktionen af LT95 stoppet i 1984, men at lagerbeholdningen af LT95 strakte sig ind i 1985 produktionen af 110.

Blot til orientering - LT85 udgår i 1991, og bliver i 90/110 erstattet med LT77S i 92/93 årgang, LT77 gennemgår flere udviklings fase under vejs i produktions forløbet fra suffix D til suffix H, der altså væsenligt forskel på betegnelsen LT77S kontra LT77. Det er muligt at der også findes 90/110/1994 med LT77S ?.

Men årgangs betegnelse er som Verner nævner, ikke specielt angivende for hvad og hvornår, det er stelnr.

Mv. Ole
Index
80512: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Lorte bil (08-04-2009 20:55:30) (svar på 80493)
Anders Trusholm Jensen #5891, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.123.91)
Hvorfor skifter den idenditet blot fordi gear kassen bliver skiftet?
Index
80520: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Lorte bil (09-04-2009 01:57:08) (svar på 80512)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.116)
Aner det ikke, men det har man åbenbart besluttet hos SKAT.

Der står altid på registreringsattesten hvis køretøjet er født med automatgear.

Man må heller ikke skifte benzinmotor til en anden type med indsprøjtning når det er en karb. model.
Men du må gerne montere indsprøjtning på originalmotoren.

Hvis man monterer turbo på sin benziner regner man det altid for mere end en 20% forøgelse af effekten, uanset hvad effekten så end er.

Men du må gerne skifte din benzinmotor ud med en turbodiesel som ikke overskrider 20% i HK.

Se mere på www.fstyr.dk

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
80521: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Lorte bil (09-04-2009 07:46:52) (svar på 80520)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 79.138.225.15)
For 25-30 år siden var et automatgear det helt store nummer ved toldetaten.
Det kunne bringe de rare toldembedsfolk i total og afmægtig chocktilstand, når man stillede med en brugt, importeret bil med aut.gear til afgiftsberegning, idet det på den tid var ret usædvanligt her i landet med denne eksotiske transmission.
Selv om den pågældende bil slet ikke fandtes uden aut.gear fik den en særlig kraftig forhøjet afgift oven i den regulære standardafgift, som i forvejen nødvendigvis havde taget højde for aut.gear.
At man kunne stille med dokumentation for at manuel gear slet ikke kunne leveres på den pågældende, gjorde slet ikke indtryk på de rare embedsfolk.
Mon ikke denne gamle, højst særprægede holdning er årsagen til "straffen" for aut.gear åbenbart stadig lever?
Jeg var dog ikke klar over, at man stadig har den fobi hos Skat.dk.

mvh
Knud
Index
80522: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Lorte bil (09-04-2009 08:45:00) (svar på 80520)
Anders Trusholm Jensen #5891, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.123.91)
På min reg. attest er der ikke noteret noget om aut. gear. Den er født med aut.gear