tilbage

Land Rover Forum  

Index
80719: Go eller No go??? (15-04-2009 11:03:17)
Michael Clausen #8128, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.15.20)
Jeg er kommet i lidt af en situation, hvor jeg godt kunne bruge et lille råd.
Efter en virkelig dejlig tur på rømø i søndags stod mit ene kryds af på den bagerste kadan..på min 90 fra 1984..
Så mit spørgsmål er så..mens jeg venter på at få skaffet nye kadanger(de gamle har vist rullet 180.000)..vil jeg så kunne pille den skadede bagerste af og så kun have forhjulstræk på min Rover??? uden at skade bilen yderligere...
mvh Michael..som er led vedat Rover skal holde stille ;-(
Index
80720: sv: Go eller No go??? (15-04-2009 11:10:53) (svar på 80719)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 79.138.252.79)
Jeg har i alle tilfælde kunnet klare mig med blot en kardanaksel på min RRC. Den har en transmissionsopbygning som ikke er meget forskellig fra din.
Sæt den i spær påp transferkassen.
Jeg ville undlade at hugge hårdt til og ikke presse vognen til det yderste for at skåne mekanikken.
mvh
Knud
Index
80721: sv: sv: Go eller No go??? (15-04-2009 11:32:25) (svar på 80720)
Michael Clausen #8128, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.15.20)
Okay...tak for det hurtige svar..
Nu vil jeg gå ud og få pille den kadan af.så jeg kan trille nødtørftigt igen...:-)
Index
80723: sv: sv: sv: Go eller No go??? (15-04-2009 13:14:19) (svar på 80721)
Christian Østerbye #7999, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 130.225.73.245)
Jeg har kørt i ca 4 måndeder kun med forreste kardan - sikkert ikke det bilen har bedst af, men den burde kunne holde til det!

HUSK at sætte møtrikkerne fra kardannen på håndbremsetromlen igen - en klassisk bommert, som jeg ved andre end jeg også har lavet!

Venligst Christian
Index
80726: sv: sv: sv: sv: Go eller No go??? (15-04-2009 15:45:32) (svar på 80723)
Truls Thomassen #6612, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 84.49.83.58)
det går ab å bytte kryssene på kardangen.. en enkel jobb som kan gjøres i en skrustikke..
Index
80727: sv: sv: sv: sv: sv: Go eller No go??? (15-04-2009 16:19:34) (svar på 80726)
Michael Clausen #8128, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.15.20)
Har husket møtrikkerne på håndbremsetromlen..;-) ..tak
Angående udskiftning af kryds for sig selv..ja så læste jeg et sted at hvis bilen/kadan havde kørt omkring de 200.000 km kunne det ike betale sig at renovere..men kun at udskifte..så det tror jeg jo på :-)

Men når alt kommer til alt..så er min Ninity pt blevet en forhjulstrækker..indtil der findes en anden løsning.
Tak for hjælpen til jer alle..

Mvh Michael..med DKs fedeste forhjulstrukne havetraktor..
Index
80734: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Go eller No go??? (15-04-2009 19:18:23) (svar på 80727)
Per Olesen #6671, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.49.171.45)
Hej Michael

Det er kun nødvendigt at skifte kadanakselen, hvis den skulle være blevet skæv af een eller anden mystisk grund.Kardannen overlever som regel flere (mange) kryds.
Hvis du bestemmer dig for at udskifte krydsene, så mål dem inden du bestiller dem, jeg har nemlig erfaret der eksisterer 2 størelser. At skivfte krydsene er ikke det sværeste, dog kræver det en god skruestik.
God fornøjelse per olesen
Index
80736: sv: Go eller No go??? (15-04-2009 19:30:54) (svar på 80719)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.107.165)
Hej Michael.

Af med kardanen, og sæt bilen i diff-lock, så er du kørende igen. Du behøver kun at skifte krydsene (ca.100 kr.incl.moms pr.stk). HUSK dog at boltene er 9/16, og IKKE 14mm!

Hilsen Jens
Index
80752: sv: sv: Go eller No go??? (15-04-2009 22:19:44) (svar på 80736)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.116)
Man kan checke om kardanen skal skiftes ved at mærke om der er slør i strålerne midt på røret.
Er der den mindste smule slør så byt til nyt.
Hvis der ikk er slør kan den godt bære en omgang nye kryds.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
80788: sv: Go eller No go??? (16-04-2009 18:29:51) (svar på 80719)
Rasmus Nielsen #8282, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.231.110.197)
Jeg har for nyligt været ude for det samme med min 110" fra '87. Jeg skiftede hele kardanakslen, da den blev beskadiget. Jeg købte den ved paddock til en billig penge og fik også nye bolte med. Desuden købte jeg et specialværktøj, som viste sig blot at være en forlænger til topnøglen, som passede på møtrikkerne og som kunne være på den trange plads.

MVH rasmus

P.t. i Pyrenæerne med LR'en.