tilbage

Land Rover Forum  

Index
80737: Bagage på taget (15-04-2009 19:36:57)
Jakob Carlsen #5397, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.65.226)
Jeg har udvendig styrtbøjle på min 110" fra '88, så der er ikke mulighed for at montere en almindelig tagbagagebærer. Vi skal rejse langt til sommer og jeg overvejer at have bagage på taget på nogle plader der ligger direkte på taget der er med de langsgående forstærkninger (den gamle type tag). Er der nogen der har erfaring med, om taget kan holde til det eller om man skal ned og have fat i tagrælingen? mvh Jakob
Index
80738: sv: Bagage på taget (15-04-2009 19:46:31) (svar på 80737)
Frederik Busk-Clausen #6066, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 193.162.178.144)
Hvorfor ikke bare montere tagbagagebærer på styrtbøjlen?
Må også kunne lade sig gøre hvis du har den bøjle der kun er udvendig foran.

Mlrh
Flop
Index
80844: sv: sv: Bagage på taget (19-04-2009 00:53:39) (svar på 80738)
Jakob Carlsen #5397, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.65.226)
Ideen var at få bagagen så langt ned som muligt, og tænker at de langsgående profiler må gøre taget ret stærkt.
Index
80882: sv: sv: sv: Bagage på taget (20-04-2009 11:10:44) (svar på 80844)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.116)
Til oplysning må en land Rover køre med 75 kg på taget incl. grisefold, rails, alu.kasser, lygtebroer, væltebøjler og andet godtkram der kan monteres over vinduerne.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
80886: sv: sv: sv: sv: Bagage på taget (20-04-2009 11:48:38) (svar på 80882)
Peter Christensen #7817, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 130.225.87.73)
Hej

Ifølge min papier må min defender 110 kører med 150kg på taget, men kun on-road.
mvh
Peter
Index
80895: sv: sv: sv: sv: sv: Bagage på taget (20-04-2009 14:02:31) (svar på 80886)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.116)
Jeg er sikkert lige for meget seriebilsfikseret :)

God oplysning.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
80897: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bagage på taget (20-04-2009 14:11:26) (svar på 80895)
Jakob Carlsen #5397, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.149.232)
Alt det er jeg klar over, det var kun et spørgsmål om, hvorvidt taget kan tåle det eller om man skal ned og have fat i rælingen. mvh jakob
Index
80898: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bagage på taget (20-04-2009 14:30:32) (svar på 80897)
Peter Christensen #7817, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 130.225.87.73)
Hej

Jeg har selv lavet mit tagbagagebærer og bliv rådgivet af LRO til at bruge tagrenden og helst den fulde længde. Men samtidig kender jeg en tysker der nittede/klistede en alu. dork plade til taget, som bagagebærer. Jeg ved desværre ikke noget om dit tag da det er et ældre model og du ville ikke have så stor en kontakt flade. Jo større kontakt flade, jo bedre stabilitet, som så giver større belastnings muligheder. Hvordan ville du fæstne det på taget? Er det ikke muligt at bruge bøjlerne? Bilen har jo ikke ligefrem en aerodynamik man skal tage hensyn til ;-)
mvh Peter
Index
80899: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bagage på taget (20-04-2009 14:42:15) (svar på 80898)
Jakob Carlsen #5397, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.149.232)
Hej Peter
Jeg tænker bare at de langsgående profiler må give noget stivhed og bæreevne, men i sidste ende havner belastningen jo i det buede stykke ned mod siderne. Ideen var at lægge en krydsfinerplader direkte på taget, fikseret ret løseligt da bagagen jo skal spændes godt fast og derved holder pladen. Det er nogle kasser jeg skal have på taget og jeg vil godt have dem så langt ned som muligt, både for "aerodynamikkens" skyld men også for stabiliteten så vægten ikke kommer højere op end nødvendigt. mvh Jakob
Index
80906: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bagage på taget (20-04-2009 16:12:51) (svar på 80899)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 95.209.255.22)
Min tidligere 109" bus blev jævnligt brugt som ladvogn og bar jævnligt ca 20 gips/finer/spånplader på taget hjem fra tømmerhandelen.
Den havde tropetag, men det ændrer nok ikke det store.
Det var overhovedet ikke noget problem. Den blev vældig komfortabel. :-)

Jeg nævner ikke denne oplevelse for at anbefale at gøre ligeledes, idet jeg som kriminalis straks indrømmer at det er dybt kriminelt og stærkt ulovligt og på alle måder meget slemt.

mvh
Knud
Index
80930: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bagage på taget (21-04-2009 10:06:57) (svar på 80899)
Peter Christensen #7817, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 130.225.87.73)
Hej Jakob,

Du skriver du skal kører langt, så ville jeg anbefale dig at lave det ordenligt, det ville være træls at skulle, midt på den tyske 'autobahn', presse alt ind i bilen fordi lortet ikke holdt og du har nok 2-3 uges kørsel foran dig. ;-)
Når du skriver styrtbøjle, hvad slags mener du? Er det ligesom billede i sv:? Hvis det er kunne du lave et arrangement det bliver spændt på rørerne men så sidder imellem dem og derved ikke belaster taget overhoved. Problemet med taget er vinduerne, hvis du kan transfer det vægt til under vinduer bliver det meget mere stabil og du får en mulig forørelse af den anbefalede vægt. Har du et billede du kunne 'poste'?
mvh Peter