tilbage

Land Rover Forum  

Index
81822: Starter ok - nu batteri (14-05-2009 14:20:35)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.209.66.41)
Hej
Så fik jeg fixet selve stikket til starteren - heldigvis en bagatel. Men mit batteri er dødt. Er der nogen anbefalinger og erfaringer? Amph størrelse, mærke og pris? Måske et sted man kan købe et godt batteri uden at betale for meget?

Tak

V8 hilsen
Index
81823: sv: Starter ok - nu batteri (14-05-2009 14:48:37) (svar på 81822)
Kim Petersen #7044, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 78.111.166.14)
Hej Søren, prøv at læse dette: http://www.dlrk.dk/forum/vis.asp?w=103&i=72343&f=&g=&ex=1&s=batteri&uid=489629831

V8-Hilsen

Kim - LR90V8
Index
81824: sv: Starter ok - nu batteri (14-05-2009 14:50:31) (svar på 81822)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Søren.

Først og fremmest ville jeg ringe til KJ elektro. De giver rigtig god service og rabat til klubben. Du finder deres kontaktoplysninger under rabataftaler.
Jeg har købt to Varta GEL batterier hos dem, hvilket jeg er rigtig glad for. De kan aflades fuldt uden at tage skade af det, samtidig med at de har en kapacitet på 95Ah. Det er ret meget (især til en benzinbil uden særlig meget elektrisk tingel-tangel). Der ud over har de en enorm høj CCA.
Jeg gav ca 1400/stykket incl. levering og moms. Så er det spørgsmålet om du vil skyde så højt. Men i hvert fald vil jeg anbefale dig at ringe til KJ elektro og tale med dem.

MVH Jakob E S
Index
81840: sv: Starter ok - nu batteri (14-05-2009 21:19:52) (svar på 81822)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
Man kan jo købe spidsen af en jetjager - om man vil, men jeg købte en simpel 85Ah akkumulator på tilbud hos Harald Nyborg til ca. en 450kr for 4 år tilbage til min SIII diesel- og der har ikke været problemer med det i årene derefter - ej heller om vinteren (OK - nu har vi så ikke rigtig haft noget der tilnærmelsesvist lignede en vinter - men kulde har vi dog haft). Så jeg ville overveje et sådant, hvis jeg var dig.

Hilsen
Stefan
Index
81841: sv: sv: Starter ok - nu batteri (14-05-2009 21:40:55) (svar på 81840)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.81.141)
OK tak men hvor meget power/Amph behøver jeg rent faktisk i en så simpel vogn uden hverken ekstra lygter, lys, radio, spil eller andet godt?
Det batteri der er dødt er en del år gammelt men har en kapacitet på 60 amph. Burde er ikke være nok? Hvad har i andre med simple V8 Land Rovere? Det har virket fint indtil nu hvor jeg har belastet det ekstra pga. startproblemer.
Jeg har set et Exide på 66 amph til 700 kr. Jeg har hørt godt om mærket.

Tak
Index
81852: sv: sv: sv: Starter ok - nu batteri (15-05-2009 00:17:08) (svar på 81841)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
Forinden jeg skiftede til et 85Ah lå der et 65Ah i templet - men det viste sig at være for bette til de kolde vinterperioder, hvor et sådant af naturlige årsager ikke yder sit max. og derfor hurtigt gik "kold" medmindre det lige fik noget "juice" over natten.

Så et 85Ah må være det mindste efter min mening. Jeg har heller ikke spil og alskens sjove el-sager kørende på slæden, så ...
Index
81859: sv: sv: sv: sv: Starter ok - nu batteri (15-05-2009 09:15:45) (svar på 81852)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.209.66.41)
OK tak - men skal vi ikke huske at det ikke er selve Amph max ydelsen der er interessant - det er batteriets vedvarende evne til at levere/beholde kraften - altså stabilitet. I T-Hassan kan man sikkert købe 100 Amph batterier der ikke holder til en skid, når de bliver presset osv.
Men et godt batteri der smider 800 amph i start er vel fint nok - sålænge bilen altså starter første gang!
Men når starteren driller er det måske 14 gang strømmen skal være der.
Har man et velfungerende system kan man jo sikkert nøjes med et ældre lille batteri - sålænge det går godt.

Tak - jeg går efter mindst 85 amph men hvilket mærke?
Index
81863: sv: sv: sv: sv: sv: Starter ok - nu batteri (15-05-2009 10:23:40) (svar på 81859)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Søren.

Ring nu til KJ:-) Det bliver du glad for. Du behøver jo ikke købe et G14 batteri; men du får gode råd, og når du siger det er til en Land Rover og du gerne vil benytte rabatordningen bliver du stillet om til en gut der ved hvad han taler om og selv kører Land Rover. Kan desværre ikke huske navnet på ham (men det beviser jo kun at jeg ikke har aktier i foretagenet).

MVH Jakob E S
Index
81891: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Starter ok - nu batteri (15-05-2009 18:08:56) (svar på 81863)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.116)
Man skal snakke med Morten Langerup på KJ Elektro.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
81866: sv: sv: sv: sv: sv: Starter ok - nu batteri (15-05-2009 10:55:53) (svar på 81859)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
Nu skal vi jo ikke til at starte en religionskrig. Jeg fremkommer blot med min betragtning og erfaring omkring den akkummulator som jeg smed i ekvipagen - og som førskrevet , har jeg ikke oplevet problemer med det på noget tidspunkt (standardbrug). Starter hver gang i alle årene og var prismæssigt billigt. Hvad akkummulatoren så lige hed - kan jeg ikke huske (bilen er nu solgt)- men er vel "Herold Neuburgs" standard akkummulatormærke vil jeg tro (husker det som vist noget med Exm..... - eller lign. navn).

Man kan jo også for få basører vedligeholde sin akkummulator jævnligt og ad den vis forlænge holdbarheden/stabiliteten på det.

Hilsen
Stefan
Index
81867: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Starter ok - nu batteri (15-05-2009 11:23:10) (svar på 81866)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.98)
Branford!!
Index
81869: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Starter ok - nu batteri (15-05-2009 11:27:07) (svar på 81867)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
Ja - det var det vist -- men jeg var tæt på, ikk´ ;-)
Index
81842: sv: sv: Starter ok - nu batteri (14-05-2009 21:45:06) (svar på 81840)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.98)
Så lige, at jeg for 5 år siden købte 2 "Volvostørrelse" batterier til min RRC 2,4 VM td for ca 300 kr. stk hos Harald Nyborg.
De har virket aldeles perfekt også i perioder med meget begrænset kørsel. (Hold da op, hvor tiden dog flyver afsted!!)
mvh
Knud
Index
81913: sv: sv: sv: Starter ok - nu batteri (16-05-2009 11:05:51) (svar på 81842)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
Biltema sælger nogle ganske udemærket gel-batterier, som kan håndtere 60 graders hældningsvinkel, har kørt problemfrit med et tilsvarende Batt. et par år, indtil for nyligt, hvor pundet dumpet helt i kursværdig , slog til og købte et Optima Red Top Starter Battery hos Paddock for 105.£ + 15% vat. + 10.£ i fragt, desværre har Paddock hævet prisen til 125.£, som følge af pundets fald. Paddock sælger også Odyssey Batt. 149.£... måske vær at overveje..?

Mit Biltema Batt. lever i beste velgående idag, og bliver nu brugt som forbrugs Batt., noget det også klarer uden problemer..!, så det behøver altså ikke nødvendigvis være et dyrt mærkevare Batteri.

Bemærk venligst, at Optima red top start/Batt. er et lille 50 Ah Batt., men levere 812 CCA. Kender desværre ikke spec. på mit Biltema Batt., men oplevet ikke nævnværdig forskelle da jeg skiftet mellen de to Batt.

Min RV8 mangler lidt comp, og skal i super kold tilstand cranke 10-15. sec. før den fanger, det klare begge Batt. fremravende.

Husk iøvrigt at nyt Batt. og god stater ikke nødvendigvis er en mirakelkur, hvis ikke også tændings systemet er renoveret.

Mv. Ole