tilbage

Land Rover Forum  

Index
81820: RRC abs dataprotocol (14-05-2009 13:29:23)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.239.148.186)
Er der nogen der ved hvilken bustype / dataprotocol en 1995 RRC med wabco ABS system kører med?

er det ODB1, OBD2 eller noget helt andet, alle de steder jeg har fundet på nettet omhandler kun Motorstyring til Benzinmodeller som åbenbart kører OBD1 men da min er en diesel kan jeg ikke bruge det til noget.

Så er der noget der ved med hvilken protokol man kommunikerer med ABS-computeren?

Jeg spørger fordi jeg overvejer selv at lave et program hvormed jeg kan aflæse fejlkoder osv, men til det skal jeg vide hvilket sprog jeg skal snakke til den ;)
Index
81850: sv: RRC abs dataprotocol (14-05-2009 23:19:16) (svar på 81820)
Anders Lindberg Madsen #7561, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 77.212.213.97)
Hej Jacob,

Jeg kan ikke svare direkte på dit spørgsmål, men her er en del dokumentation om Wabco systemer: http://www.wabco-auto.com/service_and_support/diagnosis/expert_diagnostics

Måske du kan grave svaret frem der?

Ellers er der "bush-metoden":
1. Pil "Diagnostic connector and warning relay" ud, under forsædet.
2. Sæt tænding på
3. Kortslut sort og blå ledning på teststikket (også under sædet)
4. Fem sek. senere skulle ABS-advarselslyset gerne gå ud, og begynde at blinke koder.

Med koderne kan du aflæse alle tænkelige fejl på systemet, og du kan nulstille fejl ved at afbryde kortslutningen igen.

Jeg har en PDF med alle koderne og proceduren beskrevet. Mail mig hvis du er interesseret.

/anders
Index
81877: sv: sv: RRC abs dataprotocol (15-05-2009 15:00:54) (svar på 81850)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.66.160.246)
jeg har skam prøvet den metode du beskriver men fik nogen fejlkoder der ikke stod på den liste jeg havde, og det er ikke lykkedes mig at finde en liste over absfejlkoder. fandt en masse lister over standard koderne men ifølge disse lister betød de koder jeg fik bla. at jeg havde misfire på cylinder 7. og da min bil er en 4cyl diesel så havde jeg svært ved at tro på at disse lister passede med min bil.

Index
81879: sv: sv: sv: RRC abs dataprotocol (15-05-2009 15:22:20) (svar på 81877)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Det kan være det var fejl på en bremsecylinder:-) var det ikke en ABS fejl du søgte???

MVH Jakob E S
Index
81885: sv: sv: sv: sv: RRC abs dataprotocol (15-05-2009 16:14:02) (svar på 81879)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.66.160.246)
jo har du en liste over abs fejlkoder? fordi i såfald må du meget gerne sende den til mig, jeg har et par fejl.

bilen bremser helt fint og der er hård pedal som der skal være.
men abs'funktionen udebliver. når jeg starter er abs lampen der med det samme og bliver på tractioncontrol lampen slukker når abspumpen stopper efter ca. 30.sek men kommer på igen ligesåsnart man begynder at køre.

bilen bremser somsagt fint og lige, bare ikke med abs eller tc.
Index
81898: sv: sv: sv: sv: sv: RRC abs dataprotocol (15-05-2009 20:10:15) (svar på 81885)
Anders Lindberg Madsen #7561, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 77.212.213.97)
Hej Jacob,

"Misfire på 7. cylinder" - det er fra en liste over fejlkoder på en V8 EFI motorstyrings-ECU... ;-)

Jeg sender lige en PDF senere i aften.

Indtil da - her er koderne til ABS-ECUen:

Code 2-6 - Faulty stoplight switch or wiring. Fuse A5 blown or not fitted

Code 2-7 - Continuous supply to ECU with ignition off. Faulty valve relay or wiring

Code 2-8 - No voltage to ABS solenoid valves. Faulty valve relay or wiring.

Code 2-12 - Front right, too large an air gap or the sensor has been forced out by exciter ring.
Code 2-13 - Rear left, too large an air gap or the sensor has been forced out by exciter ring.
Code 2-14 - Front left, too large an air gap or the sensor has been forced out by exciter ring.
Code 2-15 - Rear right, too large an air gap or the sensor has been forced out by exciter ring.

Code 3-0 to 3-9 - Open circuit in connection from ECU to solenoid valve in booster, or in ECU

Code 4-0 to 4-9 - Short circuit to earth in connection from ECU to solenoid valve in booster

Code 4-12 - Front right, wiring to sensor broken or sensor resistance too high.
Code 4-13 - Rear left, wiring to sensor broken or sensor resistance too high.
Code 4-14 - Front left, wiring to sensor broken or sensor resistance too high.
Code 4-15 - Rear right, wiring to sensor broken or sensor resistance too high.

Code 5-0 to 5-9 - Short circuit to 12volt in connection from ECU to solenoid valve in booster, possible earth fault.

Code 5-12 - Front right, intermittent fault with sensor or wiring
Code 5-13 - Rear left, intermittent fault with sensor or wiring
Code 5-14 - Front left, intermittent fault with sensor or wiring
Code 5-15 - Rear right, intermittent fault with sensor or wiring

Code 6-0 to 6-9 - Short circuit between two connection from ECU to solenoid valve in booster.

Code 6-12 - Front right, no output from sensor, sensor may have too large an air gap.
Code 6-13 - Rear left, no output from sensor, sensor may have too large an air gap.
Code 6-14 - Front left, no output from sensor, sensor may have too large an air gap.
Code 6-15 - Rear right, no output from sensor, sensor may have too large an air gap.