tilbage

Land Rover Forum  

Index
81957: Gør det selv udluftning af bremser. Et fif. (17-05-2009 22:25:38)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 94.191.240.8)
Hej Alle
Efter de seneste roderi med min bremser på min Serie 2A 6cyl, så vil jeg dele et lille fif med jer.
Jeg ved der findes masser af andre fif såsom: at sætte lufttryk på beholderen, at være to, hvor den ene sparker pedalen i bund med stor kraft.

Den viste slange, med en cykelventil, der sættes på udluftningsniplen har virket for mig hver gang.

Se billedet:

Den korte slange momteres på niplen, den anden ende skal i en passende beholder.Den korte slange skal være så kort som vist, så luft m.m, hurtigst muligt kommer på den anden side af ventilen.
Det skal være en kugleventil, for at udluftningsslangen bliver siddende på niplen.

Min erfaring er at niplen skal løsnes og strammes netop så meget, at der skal trykkes ganske hårdt på pedalen for at trykke den i bund.

Der pumpes 4-6 gange og niplen strammes. Derefter næste hjul.

Med dette lille værktøj kan jeg udlufte alene, uden hjælper, ... også selvom min Serie2A er lavet sådan at udluftningsniplen sidder på den nederste af de 2 bremsecylindre i forhjulene.

Med Landrover hilsen
Jens Borchert Pedersen
Index
81959: sv: Gør det selv udluftning af bremser. Et fif. (17-05-2009 22:33:45) (svar på 81957)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.116)
Det skal helt klart prøves - takker.
Mvh
Kenneth Poulsen - også med håbløse 109" bremser.
Index
81962: sv: Gør det selv udluftning af bremser. Et fif. (18-05-2009 00:34:14) (svar på 81957)
Jacob Gren #8302, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.63.241.89)
jeg vil så andbefale at sætte en flaske på slangen så der ikke er bremsevæske i hele værkstedet, hvis man er en mand om det..:D
Index
101557: sv: Gør det selv udluftning af bremser. Et fif. (09-09-2010 09:52:53) (svar på 81957)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.50.226)
Spændende ide!

Hvordan ser/mærker du om der er mere luft, der skal ud??

Er det bare på gefühl med bremsefoden eller stopper det af sig selv fordi bremsevæsken har svært ved at finde vej gennem ventilen??

/Jens
Defender 90" Td5
Index
101559: sv: sv: Gør det selv udluftning af bremser. Et fif. (09-09-2010 10:03:22) (svar på 101557)
Jens Borchert Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 79.138.240.78)
Hej Jens
Nej ingen gefühl .... du skal bare sikre dig at der heletiden er væske i bremsebeholderen.

Jeg har brugt to metoder:
Helt åben nippel: hurtigt tryk på pedalen, så luft bobler skylles med.

Næsten lukket nippel: Et meget hårdt og "langsommeligt" tryk på pedalen helt i bund. Det hårde tråd komprimere luften der måtte være andre steder og gør at bobler m.m. flyttet sig lidt. Hvis der nu sad en bobbel lige midt i et t-stykke

Det er mine teorier ... begge virker ... så nej ingen gefühl ... bare pump med den bremsepedal.

Jeg har skiftet bremsevæske og udluftet alle 4 hjul på ½ time med den slange.

Dog har jeg senere læst i en tråd at man ikke bør pumpe pedalen helt i bund. Årsagen kan jeg ikke huske....
Det skulle lige være at evt rustflager kan ødelægge gummistemplerne.

Hilsen
Jens B. Pedersen
Index
101560: sv: sv: sv: Gør det selv udluftning af bremser. Et fif. (09-09-2010 10:08:24) (svar på 101559)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.50.226)
Jeg vil bare gerne undgå at pumpe flere liter bremsevæske gennem systemet ;-)

Må ud og eksperimentere... varer dog en halv dags tid, da stubakselerne stritter frit ud i luften lige nu, og bremseskiver og kalibre lige skal ha' en tur.

/Jens
Index
101561: sv: sv: sv: sv: Gør det selv udluftning af bremser. Et fif. (09-09-2010 10:21:51) (svar på 101560)
Jens Borchert Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 79.138.240.78)
Det skal jo skiftes alligevel.
Men få en til at se efter om det bremsevæske der løber ud, skummer. Så må der jo være luft med i væsken.
Derefter 2-5 bremsninger, så lukker jeg den side.
Hvis hjælperen sidder der alligevel, så få ham til at lukke niplen medens du træder.

Jeg har, når jeg er alene, skruet niplen næsten til, så de sidste 2 bremsninger bliver de meget hårde. Så er sprækken i nipplen så lille, at der ikke kan trækkes luft ind ved eventuelt tilbageløb.