tilbage

Land Rover Forum  

82272: BGF AT og aquaplaning (26-05-2009 22:45:38)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.140.11)
Hej Forum

Hvilke erfaringer har I, der har monteret AT´ere på Jeres fælge, med hensyn til aquaplaning og deraffølgende faresituationer?

I dag benyttede jeg den store motoriserede blodåre på vej til Sjælland og havnede pludseligenstregs ud i lidt ekstrem vandplask fra oven mellem Horsens og Odense, og som jeg skulle til at overhale en lastbil i alm. afpasset fart (max 70- 80km/h pg. vejrliget), da var det nær gået galt. Sådan en kollos trykker nu nogle gode mængder vand ind på min vejbane og bilen ville derfor gerne noget andet end mit rat ville. Hjertet sad lige pluselig og klemte luftrøret.
Dette skete så også ved senere overhaling, hvor farten var endnu lavere. Derefter kam jeg da nok love for at jeg krøb afsted med svag fart indtil vejen atter var tilpas tør igen.

I vinters (dvs. den ene aften, hvor der var sne på motorvejen i nogle få timer mellem Vejle og Skanderborg)gled bilen ud selv om farten var max 30km/h eller mindre end det.

Mit spørgsmål er så: Er AT´ere virkelig så rådne til at klare vådt føre eller sjap? Det er ellers ikke lige det jeg gik og regnede med når der står "All Terrain".

Bilen er en DiscoII og dækkene har vel en 50-60% tilbage af slidbanen på forhjulene og baghjulene vel en 80-90%.

På forhånd tak for nogle kvalitative svar

Stefan
82273: sv: BGF AT og aquaplaning (26-05-2009 22:52:25) (svar på 82272)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.73.94)
en af mine venner prøvede det samme, han fik desværre ødelagt sin bil på det også.

jeg tror der sker der samme som på is. alm vinterdæk er jo typiskt lameldæk i en blød gummiblanding hvilket gør at det får en meget stor trædeflade når lamellerne presses ud mod underlaget, hvilket er muligt pga. den bløde gummiblanding.

A/T dækkender er en slags omnidæk med en lidt hårdere gummiblanding plus at de "store" knopper ikke har lameller. dette tror jeg gør at man bare kommer til at glide oven på knopperne og dækmønsteret egentlig ikke kommer i spil.

har oplevet dette på hårdtpakket sne at dækmønsteret ikke kom ned og fik fat men man derimod bare kørte ovenpå toppen af knopperne og jeg ku forestille mig at det samme ku gøresig gældende ved meget vand som du beskriver.

jeg er ikke ekspert men jeg forestiller mig at det hænger sådan sammen
82274: sv: BGF AT og aquaplaning (26-05-2009 22:56:45) (svar på 82272)
Robert Reinholt #6547, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 82.150.95.30)
Hej Stefan.

Jeg tror det du har været ude for er en både og situation,
aquaplaning og trykspor fra lastbilerne (Sporriller) jeg har selv prøvet det et par gange og det er absolut en ubehagelig oplevelse, men begge gange var det begge dele der var grunden.
Så næste gang du kommer på de kanter så prøv lige at checke for sporriller.
Jeg kører selv på Allterrain General Grabber og har flere gange prøvet at provokere til aquaplanning med dem, og der sker der ikke meget.

LR-Hilsen
6547 Robert 90"
82277: sv: sv: BGF AT og aquaplaning (26-05-2009 23:05:18) (svar på 82274)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.140.11)
Hej Robert - længe siden

Jeg befandt mig i ydersporet og der skulle på det stykke ikke sådan være udpræget sprorriller (det er der i indersporet ved Horsens S afkørselen, så den har jeg mærket følgerne af - og den er heldigvis just ved at blive nyasfalteret) - men de kan jo have været lige der alligevel.

Jeg kan således udlede at dækmønsteretpå dine så må være aførende til forskel for BGF AT. Hvordan opfører de sig så om vinteren? Kører du fint igennem det hele? Hvad ligger sådanne dæk i af dronningens mønt pr. stk? (18" fælge)

Hilsen
Stefan
82278: sv: sv: sv: BGF AT og aquaplaning (26-05-2009 23:23:27) (svar på 82277)
Robert Reinholt #6547, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 82.150.95.30)
Hej Stefan.

General Grabber er med lameller så det er nok der forskellen kommer, og med hensyn til pris har jeg kun på 16" ca. kr 1050,- så rimelig billige.
Med hensyn til sporriller så har jeg også dårlige erfaringer med trailer og campingvogn ikke nogen god kombination, selv med moderat hastighed.

hilsen
6547 Robert
82279: sv: sv: sv: BGF AT og aquaplaning (26-05-2009 23:35:07) (svar på 82277)
Robert Reinholt #6547, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 82.150.95.30)
Hej Stefan

General Grabber er et lameldæk så det er nok der forskellen kommer, og de har været fine om vinteren med min kørsel, det vil sige alt bliver prøvet af, men selvfølgelig har de en grænse for hvad man kan, fedtet skovbund er de absolut ikke gode til.
Prisen på 16" liger på ca. kr 1000,- så det er rimelig billig 18" kender jeg ikke prisen på.

Hilsen
6547 Robert
82281: sv: sv: sv: sv: BGF AT og aquaplaning (27-05-2009 00:08:03) (svar på 82279)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.140.11)
Hej Robert - tak for fyldigt svar.

Hilsen
Stefan
82282: sv: BGF AT og aquaplaning (27-05-2009 00:08:56) (svar på 82272)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.139.254)
Vi har en Freelander I som min bedre halvdel havde på glatførebane med et sæt 95% nye Michelin Synchrone 4X4 Winter lameldæk, med den erfaring at de skred så hurtigt at ABS ikke kunne koble nok fra til at forhindre bilen i at snurre.

Efterfølgende fik hun et sæt BFG A/T, og en ny tur på samme glatførebane, og hun er ikke i tvivl om at hun langt hellere vil køre på BFG'erne, da de var markant bedre både på glatførebanen og i den overrislede asfaltkurve, men stadig ikke optimale.

MVH Asger

P.S. De gamle dæk ligger stadig bag huset hvis der skulle være interesserede købere.
82284: sv: BGF AT og aquaplaning (27-05-2009 01:46:26) (svar på 82272)
Jacob Pedersen #8234, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.158.22)
Hej Stefan

Min første Disco II lavede også aquaplaning-nummeret med mig.. Det var ganske vidst ikke AT-dæk, men dog med groft mønster. Jeg slap dog ikke godt fra det, billedet viser bilen som den så ud ret efter falck havde fisket den op af grøften hvor den lå på hovedet. Så pas på derude.. Der går lige lidt inden jeg sætter stort mønster på alusutterne igen..

Nu står der BFG Winter slalom på de nye vinterdæk.. Det kan være det er meget sundt for mig..

Mvh. Jacob

Der selv kravlede ud af den knuste bagrude.. Taget blev presset ned over dørene da den gled på hovedet hen over vejen..
82288: sv: sv: BGF AT og aquaplaning (27-05-2009 06:38:14) (svar på 82284)
André Elsborg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.54.62.30)
Fy for pokker.

Ja det var en rigtig slem en den der Jacob (Mærkligt at se et billede af dit uheld. Det er jo min den gamle "Disco")
Men det vigtigste er jo at du er sund og rask. og det er du jo ...Smiler...

Mvh: André. (7980)
82290: sv: sv: BGF AT og aquaplaning (27-05-2009 07:05:11) (svar på 82284)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.140.11)
Hej Jacob

Ja - sådan kunne det i går have set ud for mig: Først en tur ind i midterrækværket og så ind under lastbilens baghjul!

Nu kan jeg på dit billede se at dine dæk faktisk er monteret forkert - således at vandet ikke presses væk fra dækkene i rulleretningen, men netop ind på midten af dækket via dine kanaler -- det giver aquaplaning som resultat. Prøv at lave en virtuel omdrejning med mønsteret set som et / set forfra - så vil du se at vandet vil ledes bort fra center. Ses mønsteret som det er på billedet / og du laver en virtuel omdrejning så presses vandet ind på midten.

AT´ernes mønster er imidlertid meget forskellig fra dit dæks mønster og skaber uanset hvilken retning de monteres åbenbart let aquaplaning - og det synes jeg er problematisk og benævnelsen "All Terrain" er således misledende.

Hilsen
Stefan
82292: sv: sv: sv: BGF AT og aquaplaning (27-05-2009 07:36:56) (svar på 82290)
Peter Struntze #2005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.91.53.134)
Hej Steffan

Jeg syntes ikke du kan sige at betegnelsen all terrain er forkert. Den siger jo netop det dækket er. Et miks af alle ting, og dermed et godt kompromis, men ikke specialdæk.

Jeg har monteret BFG Macadam T/A på 18" på min D II dette dæk har vundet test i DK og Tyskland som bedste 4x4 dæk i diciplinen sommer- tør vej - våd vej og støj. Lad være at spørge om prisen, men det er det bedste dæk jeg har haft til landevejs kørsel til dato.

Søg evt. på forum, emnet har været behandlet før.

Hilsen
Struntze
82293: sv: sv: sv: sv: BGF AT og aquaplaning (27-05-2009 07:45:58) (svar på 82292)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.93.125)
BFG har i én af sine brochurer bl.a. lavet vedhæftede oversigt over anvendeligheden af sine forskellige 4x4 dæk.

Personligt kører jeg faktisk kun landevej, og derfor valgte jeg for nylig, da jeg alligevel skulle have skiftet mine BFG AT, den helt nye model BFG Long Trail Tour (som ikke må forveksles med det "gl." Long Trail).

Min oplevelse hidtil har været yderst tilfredsstillende, omend jeg heldigvis ikke har været ude i ekstrem situationer som de beskrevne.

Peter Struntzes oplevelse med Macadam samt kommentarer i øvrigt synes i overensstemmelse med BFG's graduering i dette skema.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
82296: sv: sv: sv: BGF AT og aquaplaning (27-05-2009 08:29:18) (svar på 82290)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Stefan.

Jeg tror du laver for hurtige konklusioner. Du har ret i at den yderste række knopper på de her bridgestone dæk leder vand ind; men knopperne i den anden side af dækket vender den modsatte vej, så jeg tror ikke det er problmet.

Jeg kører selv på BFG All terrain og jeg har heldigvis ikke været ude for noget af denne slags, men jeg synes også selv at jeg kører forsigtigt, da jeg jo ved at jeg kører på et terrændæk, der ikke er lavet decideret til vejkørsel. Hvilken bredde har dine dæk? Jeg tror nemlig mere at det er dækkets størrelse der spiller ind her. Jeg kører selv på 265, hvilket jeg synes er meget bredt, når man tænker på, hvor langt vandet så har fra midten af dækket og ud til kanten, når man tager i betragtning at dækket ikke er designet til at lede vandet væk, ligesom high performance vejdæk.

Jeg har tidligere hørt at det permanente firhjulstræk også kan være et problem i glat føre hvis ikke det er låst. Det skulle være noget med at hjulene kan rotere med forskellig hastighed, selvom man kører ligeud. Det skulle efter sigende have noget at gøre med alle differentialerne. Dette kunne jeg godt tænke mig at få be- eller afkræftet. Jeg har i hvert fald erfaret at min bil kører meget mere sikkert i glat føre med centerdifferentialet låst. Nu ved jeg slet ikke om sådan en disko IIer kan låse centerdiff'en, eller om man skal forlede sig på ESP. Slog ESPen til?

MVH Jakob E S
82303: sv: sv: sv: sv: BGF AT og aquaplaning (27-05-2009 09:08:08) (svar på 82296)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.140.11)
Hej Jakob

Jeg kan nu se at du har ret. På min skærm er det meget svært at se indersiden, men ved nærmere eftersyn og noget lys på billedet står det tydeligt frem.

Jeg kan godt følge dig i det der med dæktykkelsen og jeg kan forstå at dæktryk også spiller gevaldigt ind i regnestykket. Det må jeg så tage højde for - for oplevelsen var ikke sjov.

Der er ikke manuel lås af centerdiff på vores DiscoII - så der kan vi kun bero os på ESP. Om ESP slog til eller ej nåede jeg ikke at registrere, da jeg havde travlt med at undgå kollission med lastbil og midterbarrierre.

Nu bruger vi mestendels bilen på asfalt - så et dækmønsterskifte vil nok være det næste der kommer på dagsordenen.

Tak for svar
Stefan
82298: sv: sv: sv: BGF AT og aquaplaning (27-05-2009 08:33:32) (svar på 82290)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
HEj Stefan - hvordan kan du se at de er monteret forkert - de er IKKE retningsbestemte - dette mønster er græsk/katolsk over j´hvilken ved det kører - så både 1. gear OG baks´gear kan benytes trygt hihi.... ha' en fornøjelig dag!
82289: sv: BGF AT og aquaplaning (27-05-2009 06:53:15) (svar på 82272)
Jørgen Hansson #4977, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 194.116.223.241)
Hej stefan

Vi kører BFG AT på begge vores Defendere og har ikke haft de problemer den ene kører ca. 60000 km om året den anden ca 15000 begge havde Land rover´s standard dæk monteret, vores oplevelse var at AT dækket er helt suverent med hensyn til både slitage og vejgreb, jeg har så oplevet at hvis dækket er for hårdt pumpet forsvinder vejgebet drastisk hvis det er vådt fører eller man er ude i blødt underlag.

Vores gamle Serie II har monteret BFG Trail, det er til gengæld ikke et dæk der kan anbefales til vådt fører (jeg tror heller ikke de bliver lavet mere)

Jørgen
82302: sv: BGF AT og aquaplaning (27-05-2009 08:52:45) (svar på 82272)
Thorkild Ellerbæk #7681, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 93.162.57.158)
Jeg kører BFG A/T 235-70-16 på min Disco 2 og har aldrig været ude for problemet. Jeg tror det er vigtigt at holde det rigtige dæktryk (2.3-2.4 på Disco2). Har iøvrigt kørt samme dæk på både Toyota og Jeep uden problemer.
82304: sv: sv: BGF AT og aquaplaning (27-05-2009 09:26:12) (svar på 82302)
André Elsborg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.54.62.30)
Hej Stefan.

Dækkene på Jacobs Disco er Bridestone Dueler M/T.

265X75X16.

Og ang. monteringen så vrøvler du da vist ...

" DE ER IKKE MONTERET FORKERT" ? ? ? ? ?

For det er nemlig min gamle bil. Og Jacobs uheld skete kun 4 dage efter at jeg hade solgt den til ham så jeg regner ikke med at han har skiftet dæk i mellemtiden ...

Mvh: André. (7980)
82305: sv: sv: sv: BGF AT og aquaplaning (27-05-2009 09:44:40) (svar på 82304)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.140.11)
Hej André

Ja du har ret - jeg vrøvler. se her hvorfor:
På min pc-skærm er det meget svært at se indersiden, men ved nærmere eftersyn og noget lys på billedet står det tydeligt frem. Havde det set sådan ud (/) så ville jeg have ret men det ser jo sådan her ud (//) så det giver sig selv at de kan endevendes som man lyster - men det kunne jeg først se da jeg fik lysnet billedet en anelse.

I øvrigt et grimt uheld - godt han slap med skrækken og vi nu ligesom får sat lidt lys på dæk, dæmønster og dæktryk. For blot små afvigelser det kan betyde forskellen på liv og død, kan jeg udlede.

Tak for Jeres input allesammen
Hilsen
Stefan
82319: sv: sv: sv: sv: BGF AT og aquaplaning (27-05-2009 13:06:37) (svar på 82305)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.62.197.187)
Dav Stefan

Forslag til løsning:
Til den kolde årstid: BFG Winter Slalom
Til det andet halvår: BFG A/T, men med sipet mønster
Til mudderfest: BFG M/T

Kører selv med sipede A/T-dæk på en 90" PU, som ved et køreteknisk kursus dansede flot og elegant gennem pjaskvåde sving, mens en 90" STW med tilsvarende dæk uden sipet mønster og ved tilsvarende hastigheder lavede de nydeligste pirouetter.

Konklusion: De ekstra fine snit i slidbanens mønster giver bedre greb på våd vej.
Det er dog ikke nogen garanti for, at du ville være blevet sparet for din omtalte oplevelse, hvis den reelt blev forårsaget af sammenfaldende omstændigheder: aquaplaning, vindtryk og vandsprøjt ra lastbilens hjul.

Enten kan du anskaffe en speciel skærepistol til at sipe dine dæk eller du kan snakke/betale dig fra det hos en fagmand - med mindre du kender nogen inden for rally og racing, som har det nødvendige grej og kan hjælpe med at optimere dækkenes mønstersnit.

Vink & Landyt-dyt

Morten
82323: sv: sv: sv: sv: sv: BGF AT og aquaplaning (27-05-2009 13:45:43) (svar på 82319)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hvordan står sipede dæk fast på tør vej i forhold til ikke sipede? Hvad med bremselængden?

MVH Jakob E S
82328: sv: sv: sv: sv: sv: sv: BGF AT og aquaplaning (27-05-2009 14:11:39) (svar på 82323)
Jacob Pedersen #8234, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.158.22)
Jeg kom heldigvis ikke noget til ved uheldet, men det var en rigtig grim oplevelse(selvom jeg kun husker det i bidder).

Men det er absolut ingen skade til at være lidt varsom når vejen er våd. Heller ikke selvom man mener vores biler kan holde til al ting. Det er desværre ikke altid tilfældet.

Men ligesom når man vælter på cykel, så skal man op på den så hurtigt som muligt derefter, derfor købte jeg endnu en Disco II ret efter. Den kører endnu, og det er en rigtig god bil.

Mvh. Jacob
82336: sv: sv: sv: sv: sv: sv: BGF AT og aquaplaning (27-05-2009 16:58:46) (svar på 82323)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.160.111.71)
Jeg har ikke haft lejlighed til at sammenligne direkte med ikke-sipede A/T' er, men jeg har ikke haft grund til at klage over dækkene egenskaber på tør vej.

Morten
82327: sv: sv: sv: sv: sv: BGF AT og aquaplaning (27-05-2009 14:07:26) (svar på 82319)
Eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.7.31.10)
Ikke fordi jeg skal blande mig, men jeg har i mange år også kørt med BFG A/T på min disco I. Jeg kørte ca. 130.000 km. på samme sæt. Tilsidst var det svært for bilen at stå fast i eks. rundkørsler(i regnvejr), selvom der er mere end 6 mm. mønster tilbage.

Lige nu kører jeg på BFG Macadam, som Peter S. skriver, det spiller altså.

Spørgsmålet er om der reelt har været tale om aquaplaning, med den hastighed, eller der reelt har været tale om at den en side af bilen er blevet fanget af noget dybere vand, der så har gjort at bilen har trukket til eks. højre side. Du korrigerer måske kraftigt på denne pludselige retningsændring, hvorved bilen så trækker til venstre, og således er i ubalance.

Mine oplevelser er, at det har ikke samme betydning hvor meget mønster der er, set i forhold til dækkets alder/hårdhed.

Jeg kører på mine Macadam hele året.

just mine 10-cent.

Eddie
82361: sv: sv: sv: sv: sv: sv: BGF AT og aquaplaning (27-05-2009 23:44:12) (svar på 82327)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.140.11)
Tak for alle de gode svar. Nu har jeg virkelig noget materiale at vælge det (forhåbentlig) rette dæk ud fra. Håber hermed at en del andre også har fået svar på nogle dækfaktorer, som måske har luret et sted i underbevidstheden uden at trænge sig så direkte og ligefremt på som i mit tilfælde, hvor det altså nær gik helt galt.

Hilsen
Stefan