tilbage

Land Rover Forum  

Index
82504: 2,25 / 2,5 benzin (01-06-2009 21:24:54)
Niels Lieberkind Pedersen #4424, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.123.50)
Hej,

Er ved at lave en "ny" benzin motor til min SII (109 STW). Mit mål er at få så mange nemme krafter som muligt og uden det store budget. Jeg skal ikke kunne kører 140 km/t men vil gerne kunne følge trafikken på alm. små bakker ;-)

Har 5 hovedlejet blok som bores og hones.

Jeg har lidt forskellige dele fra 2,25 benzin og diesel samt lidt fra 2,5 diesel, og vil derfor høre hvad jeg vil få mest ud af.

Knast. Jeg har 2,5 diesel, 2,25 diesel og 2,25 benzin at vælge imellem.

Vippetøj, der går jeg ud fra at jeg kun kan bruge det fra 2,25 benzin.

Topstykke. Jeg har et renovet 2,25 benzin med sæder på ind og udsugningen. Det har fået en let pusning i portene. Hvad er standart højde og hvor måles det når man skal finde ud af om det er planet eller ej. Syntes at kunne læse at 2,5 mm er det optimale at tage af.

Krumtap, den pæneste jeg har er fra 2,5 diesel så den bliver brugt og derved må jeg få en 2,5 benzin når jeg er færdig (køber 2,5 benzin stempler).

Hilsen

Niels
Index
82521: sv: 2,25 / 2,5 benzin (02-06-2009 10:34:32) (svar på 82504)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.239.148.186)
ok så du bruger en 2.25 5-lejet blok, med en 2,5 diesel krumtap. 2.25 topstykke og 2,5 benzin stempler. er det forstået korrekt?

det lyder som en spændende projekt især da 2.5 benzinere er lidt svære at finde. skriv endelig her hvordan det kommer til at virke, det ku da være sjovt at følge.
Index
82524: sv: 2,25 / 2,5 benzin (02-06-2009 11:19:14) (svar på 82504)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.216.215)
Spændende projekt!

Jeg har fået en næsten komplet 2,5 diesel blok med knast, som jeg har intention om at bruge på samme måde som du planlægger.

Det er blevet mig fortalt, at netop knastakslen fra 2,5 dieselen skulle være lidt skrappere! Ved ikke om det har noget på sig?
Regner du med at kunne bruge de samme plejlstænger på 2,5 krummeren?
Vil du gøre noget ved strømfordeleren?
Ved at plane toppen så meget af, øges kompressionen en hel del, hvilket jo er opskriften på at få tændingsbankning og eftertænding som triste ledsagere????

Jeg har selv et defekt Stage 2 topstykke, som er revnet, som jeg vil forsøge at lave en rep. på og så se, hvad der vil ske af ulyksaligheder derved.

På min 2,5 blok, er der et for stort hul, der hvor strømfordeleren skal stikkes ned til drevet. Jeg har set en 2,5 benziner, hvor der var en flange til montering med et tilpas hul til en strømfordeler.
Er der nogen, der ved hvor man kan sætte sig i besiddelse af en sådan adaptor?
Eller er det noget, der skal hjemmefremstilles?

Mit projekt har ikke 1. prioritet blandt mange andre, så jeg er spændt på at følge dit, Niels.

mvh
Knud
Index
82528: sv: sv: 2,25 / 2,5 benzin (02-06-2009 12:44:44) (svar på 82524)
Niels Lieberkind Pedersen #4424, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.24.17.2)
Jakob; det er korrekt opfattet.

Rart at se andre med ideen, håber på at der er nogen der har prøvet det.

Jeg vil bruge plejlstænger fra 2,25 benzin, da aksel der holder stemplet er tyndere på benzin end diesel.

Går ud fra at strømfordeleren placeres som på 2,25 det de er de samme huller der er i blokken. Adatorstykket har jeg fået 2,25 benzineren.

Hilsen

Niels
Index
82529: sv: sv: sv: 2,25 / 2,5 benzin (02-06-2009 12:47:19) (svar på 82528)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.239.148.186)
hvilken motorblok bruger du?
Index
82531: sv: sv: sv: sv: 2,25 / 2,5 benzin (02-06-2009 13:43:47) (svar på 82529)
Niels Lieberkind Pedersen #4424, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.24.17.2)
Hej Jakob,

Der er kun en blok, men den jeg bruger har kørt 2,5D da der er oliedysser på undersiden af stemplerne.

Niels
Index
82532: sv: sv: sv: 2,25 / 2,5 benzin (02-06-2009 14:02:08) (svar på 82528)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.21.133)
HEJ NIELS

Du kan ikke bruge 2,25 stængerne de kan ikke være der, de skal modificeres.

Med venlige rover hilsner

Ole

#493
Index
82533: sv: sv: sv: sv: 2,25 / 2,5 benzin (02-06-2009 14:19:29) (svar på 82532)
Niels Lieberkind Pedersen #4424, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.24.17.2)
Er der nogen ulemper ved at køre med diesel stempler i en benzin?

Niels
Index
82537: sv: sv: sv: sv: sv: 2,25 / 2,5 benzin (02-06-2009 14:46:29) (svar på 82533)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.239.148.186)
uden at være sikker kunne jeg forestille mig at der var højdeforskel på benzin og dieselstempler idet de to motorer kører med stortset samme topstykke, men dieslen har meget højere kompression. men hvad med stempler og plejlstænger fra en 2.5 benziner, de må da kunne virke. såvidt jeg husker er krumtappen den samme på benzin og dieselmodellerne
Index
82541: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 2,25 / 2,5 benzin (02-06-2009 15:17:12) (svar på 82537)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 79.138.245.77)
Jeg røg så lige over i værkstedet for at efterforske lige netop det med stempelhøjden.
Benzinerens stempel når i top op til at flugte noget der ligner 100% med blokken.
Dieselens stempel når også op og flugter med blokken, men har så en mindre V-formet udfræsning i stempelkronen og lidt nedadgående skråkant ca 3-4 mm langs periferien.
Hvis man bruger dieselstempler, vil det medføre en ganske marginal LAVERE kompression, altså ganske modsat, hvad jeg og sikkert ogsa mange andre ville tro.
Ud fra disse iagttagelser, vil jeg tro, at man kan bruge dieselstemplerne ifm benzindrift. Så sparede mand da lige 4 stempler! :-), og kan nøjes med en gang stempelringe.
Er det en fejlantagelse?

mvh
Knud
Index
82542: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 2,25 / 2,5 benzin (02-06-2009 15:21:20) (svar på 82541)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.239.148.186)
hmm så må forskellen ligge i topstykket alligevel fordi dieselkompression på en benziner, tror jeg ikke går godt, men når du bruger benzin topstykke er det vel iorden, (igen uden at udtale mig med stor skråsikkerhed).

udskæringen i dieselstemplet er der hvor flammefronten dannes udfra forkammeret, når dieslen sprøjtes herind. men igen hvis dieselstemplerne kan holde til dieselmotor-trykpåvirkninger, kan de vel også holde til benzin.
Index
82544: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 2,25 / 2,5 benzin (02-06-2009 16:24:31) (svar på 82542)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 79.138.255.2)
Jeg har ikke set et dieseltopstykke til disse motorer inden i, men normalt er der ikke store kamre i et dieseltopstykke, så de må være meget forskellige.

Jeg kan slet ikke forestille mig at stempler ikke skulle kunne tåle at bruges i en benzinmotor, selv om der er de små udfræsninger.

Det er helt og aldeles sikkert at en benziner slet ikke kan køre med et dieseltopstykke af mange gode grunde. Det vil gå grumme galt:-)

Lidt spændende hvad Niels finder ud af. Min diesel er jo en 2,5 og det kan være, der er forskel til en 2,25.

mvh
Knud
Index
82536: sv: sv: sv: sv: 2,25 / 2,5 benzin (02-06-2009 14:38:03) (svar på 82532)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
Kunne ikke undgå at bemærke at snakken gik på lidt omkring tændning. Måske dette her kan inspirer...! når nu man alligevel, er ude i lidt alternativ løsningsmodeller.

http://www.grizewood.co.uk/otly/Megajolt/page1.html

Mv. Ole
Index
82548: sv: sv: sv: sv: sv: 2,25 / 2,5 benzin (02-06-2009 18:04:34) (svar på 82536)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.116.51.73)
Hej Ja det er nemlig super er selv ved og samle stumper til det.

MVH

ole

#493
Index
82551: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 2,25 / 2,5 benzin (02-06-2009 18:12:31) (svar på 82548)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 79.138.255.2)
Overvejer du også dieselstempler, Ole?
Index
82558: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 2,25 / 2,5 benzin (02-06-2009 20:26:14) (svar på 82551)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.116.51.73)
Nej det har vi prøvet for 20 år siden det kan godt gå, men de larmer for meget....

Det var da vi byggede den første 2,5 af en 2,25 med Peugeot diesel stempler og en hulens masse arbejde.

Nej je svarede på det forkerte indlæg, det var Megajolt jeg mente, køber nok Mega Squirt og bruger først bare tændings funktionen og så når spjældhuset problematikken er løst kommer der også sprøjt på.

MVRH

Ole

#493
Index
82567: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 2,25 / 2,5 benzin (02-06-2009 21:58:42) (svar på 82558)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
Hej Ole

Måske de her har noget, som du kan bygge på !!

http://www.jenvey.co.uk/

Mv. Ole


Index
82574: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 2,25 / 2,5 benzin (03-06-2009 06:04:51) (svar på 82567)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.116.51.73)

Hej Ole.

Jow jow om man har guldstøv nok ;-) men nu findes der jo noget der hedder en "blacktop" motor fra et her på forum unævneligt bilfabrikat, et sæt huse fra sådan en er anskaffet så i de mørke vinter aftener skulle der nok blive tid til at fifle en manifold til dem, lige nu handler det om at få en tænding der duer.

MVRH

Ole

#493