tilbage

Land Rover Forum  

Index
82539: krydspind eller dyse (02-06-2009 15:00:40)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.239.148.186)
min gamle defender 2.5 n/a diesel er over en periode begyndt at banke i motoreren. det mystiske er at den banker overhovedet ikke når motoren er kold. den starter og kører upåklageligt, brænder lidt olie, men det har den nu altid gjort.
der er heller ikke nogen udfald eller mist af trækkraft og som sagt når motoren er kold er der ingen problemer.

MEN!!

når motoren bliver driftsvarm så kommer bankelyden. den er hård og metalisk dunkende, men igen, den kommer KUN ved omdrejningstal over 2500rpm. der er ingen forskel at spore i lyden når motoren belastes eller ej, lyden er KUN og KUN afhængig af omdrejningstallet.
jeg skiftede stempler for et års tid siden og genbrugte i den sammenhæng krydspindene, idet der ikke fulgte nye med stemplerne og disse ikke bar præg af slid.

jeg er vildt forvirret over hved det er der er galt og ville selvfølglig gerne undgå at skulle splitte motoren ad igen hvis det ku undgås.
Index
82554: sv: krydspind eller dyse (02-06-2009 18:38:03) (svar på 82539)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.68)
Hvis det er en lyd der følger motorens omdrejninger kan sandsynligvis være en dysse der er ved at forlade denne verden.
Det kan give en voldsom lyd som om en krumtapsleje er stået af.
Hvordan starter den fra kold, ryger den meget blåt i stykke tid og så går det over igen?
Prøv med en lang skruetrækker e.lign. og hold det på en dysse mens motoren går i tomgang, hvis der er hørbar forskel på dysserne, så er en af dem slidt mere end de andre.
En kontrol af dyssesprøjetebillede og kontrol af trykket, kan laves på et par timer med et dysseprøveapparat.
Den ville nok, any way, have godt af 4 nye dyssespidser.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
82555: sv: sv: krydspind eller dyse (02-06-2009 19:40:41) (svar på 82554)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.73.94)
når den er kold er der ingen unormale lyde fra motoren og den starter også i første hug selv efter lang stilstand, men den starter med at ryge blåt hvilket går over efter lidt tid, som du siger. hvad betyder det udover slidte ventilstyrspakninger?
Index
82562: sv: sv: sv: krydspind eller dyse (02-06-2009 21:06:05) (svar på 82555)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.68)
Jeg tror jeg vil holde fast i dysserne, det er det nemmeste, hurtigste og billigste at få kontrolleret.

Hvor mange km har motoren gået med de dyssespidser der sidder i?
Det blå røg kan meget vel være ventilstyrspak. og/eller slidte ventilstyr.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
82563: sv: sv: sv: sv: krydspind eller dyse (02-06-2009 21:10:33) (svar på 82562)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.73.94)
jeg ved ikke hvor langt den har gået med de nuværende dyser men det kan meget sagtens være meget langt.
jeg tror jeg prøver at skifte dyserne ud med nogen andre jeg har liggende, hvis dette er problemet bør den idet mindste ændre lyd, med andre dyser, hvis ikke man er heldig og lyden forsvinder altså

mange tak for forslaget
Index
82581: sv: sv: sv: sv: sv: krydspind eller dyse (03-06-2009 09:02:55) (svar på 82563)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.68)
Du skal bare huske nye flammeskiver og kobberskiver.
Og spænde med det rette moment, ellers er det ødelagt inden du kommer i gang :(
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
82582: sv: sv: sv: sv: sv: sv: krydspind eller dyse (03-06-2009 09:10:09) (svar på 82581)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.239.148.186)
jeps det er nemlig vigtigt, og jeg ved godt at de gamle ikke kan genbruges, men det er fint du skriver det :)
Index
82727: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: krydspind eller dyse (06-06-2009 20:14:55) (svar på 82582)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.66.160.246)
nå så er dyserne skiftet, hvilket ikke ændrede en disse.
så næste mistænke er en knastfølger/rulle/stødstang.
Index
82746: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: krydspind eller dyse (07-06-2009 21:14:34) (svar på 82727)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.221.52)
Havde samme lyd og symptom som beskrevet; efter at have skiftet alle dyser og indsprøjtningspumpe (flere gange) måtte jeg bide tyren i armen og tage topstykket af og sese, der var gået en stempelring og de splintrede stumper lå på stempeltoppen og forårsagede bankelyden; øverste kant af stemplet var flænset, ud over mislyden arbejdede motoren egentlig fint nok.
Index
82747: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: krydspind eller dyse (07-06-2009 21:19:32) (svar på 82746)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.73.94)
hej Verner, var din lyd der hele tiden eller også kun når motoren var varm?
fordi jeg tænker jo at hvis det skulle være en stempelring eller et stempeltskørt, leje eller plejstangsleje, så ville lyden også være der når motoren var kold. især hvis der lå stumper oven på stemplet. og da bilen netop IKKE skaber sig når den er kold, men KUN når den er varm, tænker jeg at det må være noget der trigges af varmen.

Index
82748: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: krydspind eller dyse (07-06-2009 21:26:20) (svar på 82747)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.141)
En mulighed kunne også være et forkammer der løst.
Det er måske lige så løst at det kun kan bevæge sig når toppen bliver varm.
Har du fået rettet topen fornyeligt. (< 1 år)
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
82751: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: krydspind eller dyse (07-06-2009 22:32:31) (svar på 82748)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.73.94)
jeg havde toppen af for et halvt år siden men fik ikke rettet det af idet det ikke lod til at være skævt.
Index
82794: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: krydspind eller dyse (09-06-2009 12:48:57) (svar på 82751)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.52.134.138)
Hvorfor kun bankelyd ved varm m. omdr.? elementært Dr. Watson, når motoren og dermed olien er kold og tykflydende
bærer olien bedre og centrerer eks plejllejet; når olien er varm og tynd er der større udsving og ikke mindst ved omdrejninger, så banker stemplet mod topstykket med de rester af stempelringe der ligger på toppen af stemplet.
Uanset løst brændkammer ell. def stempel er kuren den samme, topstykket skal af, ved sidstnænvte skal bundkarret også af.
Index
82796: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: krydspind eller dyse (09-06-2009 13:26:24) (svar på 82794)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.239.148.186)
ja har været igennem hele turen med nye stempler for 6 måneder siden, så jeg håber ikke jeg skal til hele det cirkus igen. men toppen ryger helt sikkert af, næste gang jeg får tid til at tilbringe et par dage på værkstedet.