tilbage

Land Rover Forum  

Index
82513: Freelander køb (01-06-2009 23:51:51)
Jacques Devantier #8208, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 77.213.80.205)
hey er en freelander noget værd når man skal slæbe 1900 kg heste rundt på de danske veje? Ikke at jeg forventer et enormt kraft overskud men det er også ærgeligt at mishandle motoren fordi den bare ikke kan.

Tænker primært på den lidt ældre 1.8 I da den er noget mere pris venlig i købs øjeblikket. Og vi ikke kører mere en 10tkm om året.

Kender ikke så meget til de der freelanders men har læst mig frem til at de alu topstykker driller lidt? Men en toppakning er til at have med at gøre men ville lige høre om topstykket revner og sådan?

Hvor mange kilometer er der cirka i sådan en motor?

Smid gerne lige et godt råd med på vejen.

på forhånd tak. Jacques
Index
82520: sv: Freelander køb (02-06-2009 10:08:31) (svar på 82513)
Mads Møller Madsen #7497, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.54.50.138)
Hej.
Jeg har tidligere kørt med 1,8 motoren og har ikke noget dårligt at sige som sådan, men den bruger meget benzin, når den skal arbejde. Den er heller ikke så glad, når man skal manøvrere med meget tungt læs. Måske var en ældre Disco 1 eller 2 diesel et bedre bud.
Index
82523: sv: Freelander køb (02-06-2009 11:04:49) (svar på 82513)
Jan Baunehøj Andersen #6070, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.196.73.206)
Hej Jacques,

Så vidt jeg husker kører du 109" SIII også. Er det dig eller den skønne halvdel af ægteskabet der kører med hest og foretrækker den bedre komfort? Ellers vil jeg klart foreslå en 90". Du kan nemmere selv reparere tingene og en diselbil + muligheden for at vælge den lave gearkasse både når der skal slæbes lidt og bakkes er bedre end at file kobling på en 1,8 bz.

Hilsen Jan
Index
82526: sv: sv: Freelander køb (02-06-2009 12:04:43) (svar på 82523)
Jacques Devantier #8208, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 77.213.80.205)
Kører i min 109" hver dag og det er jeg nu rigtig glad for.
Bruger den meget i marken når vi laver hegn m.m. Men hader at skulle kører i den inde i byen for det er godt nok surt at komme til at parkere det store skur. Den hører jo slet ikke til inde i byen.

Vi kører nok med trailer to-tre gang om måneden og så synes jeg nu ret godt om freelanderen. Ja det ligner jo mest en stationcar på krudt.

Men det korte af det lange er at hun kan køre bilen når hun skal i skole og når hun engang imellem skal ud med hendes "kød scooter" (hest). Har tænkt på disco eller en 90" og vi er da heller ikke helt sikre endnu men freelander ville være en god lille by/trailer bil til hende.

Tror du ikke jeg selv kan rode lidt med den? Er den så svær at lave?

Mvh. Jacques

Index
82546: sv: sv: sv: Freelander køb (02-06-2009 17:13:40) (svar på 82526)
Torben Schmidt Hansen #8266, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 217.157.238.141)
Hej Du skal ikke vælge en Disco hvis du ønsker en bil der er nem at parkere.

Disco har en vende radius som en større lastbil.

Jeg ville helt sikkert gå efter en 90"

Hilsen Torben
Index
82547: sv: sv: sv: sv: Freelander køb (02-06-2009 17:45:11) (svar på 82546)
Hans Kristian Erbs #4975, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.63.55.134)
Jeg forstod ikke det med den store venderadius (Jeg har en Disco 1) og søgte lige lidt på nettet. En Disco 1 har en venderadius, der er (kun) 15 cm større end en Freelander.

http://www.mestertidende.dk/test/4x4/4x4.aspx

LR hilsen
Hans Kristian
Index
82560: sv: sv: sv: sv: Freelander køb (02-06-2009 20:39:22) (svar på 82546)
Martin Lentz #8094, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 89.150.115.5)
Parkere nu min Disco I hver dag på Nørrebro i Kbh, det er altså ikke noget problem!

Jeg kender ikke Freelanderen så godt, men mit bud ud fra hvad jeg kan se udefra er at den har noget større blinde vinkler og at hjørnerne er sværere at bedønne end Disco'ens firkantede former i en parkeringssituation.

Disco-hilsen

Martin
Index
82566: sv: Freelander køb (02-06-2009 21:44:20) (svar på 82513)
Arne Feldskou #8073, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.220.112)
Hej vi kører i en Frelander 2,5 l med ca 170 hk og har slet ikke problemer hverken med stor trailer eller campingvogn bilen har automat samt manuel gear så man selv kan vælge, kan ikke mærke man har noget på trækket bagefter når man kører.
Frelanderen er af typen hse med alt tænkeligt udstyr og lædersæder samt der er også sæder til bagsæder, men er nu synet her i Danmark på gule plader den er fra 2002 og er da til salg for den rette pris da vi har 2 at køre i lige for øjeblikket.
Ja hvad pris snakker vi så om ? ca 80 000 så er det din.
Så har det din interesse så giv lyd. Vi bor i Kolding og du kan altid træffe os på e-mail eller på 40 58 87 58
Ellers ønsker vi for dig / jer at i finder den bedste løsning på jeres problem
Hilsen fra 8073 Kolding
Index
82569: sv: sv: Freelander køb (02-06-2009 22:25:59) (svar på 82566)
Jacques Devantier #8208, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 77.213.80.205)
Den er lidt uden for vore prisklasse lige her midt i krisen. Selvom det ville være rigtig fedt med sådan en vogn. Ja vi er jo fattigrøve :-) Men vi lever godt alligevel.

synes ikke jeg har set en 90" til en god pris som rigtig egner sig til formålet. Der skal jo være comfort når nu det er til hende.

Men der er ikke rigtig nogen der har svaret på mine spørgsmål med hensyn til den der 1.8 i?

Mvh. Jacques
Index
82576: sv: sv: sv: Freelander køb (03-06-2009 07:27:10) (svar på 82569)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Har I overhovedet været ude at køre i en Freelander? - for hvis den ikke "lever op til Jeres forventning uden noget på krogen - så glem det med en trailer på.... Personligt ville jeg aldrig satse på så lidt motorkraft - det virker for mig alt for kleint til formålet - 1900 kilo er altså MEGET vægt at slæbe efter sig med den mindste motor... støn pust....

til Arne - sikkert en fin bil du har til salg - men brug venligst Roverbørsen til salg af effekter - det er derfor vi har den...
Index
82585: sv: sv: sv: Freelander køb (03-06-2009 10:58:52) (svar på 82569)
Lars Ellegaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.48.129.98)
Hej

jeg har (bl.a.) haft Freelander 1,8 benzin som "konebil", og den kan sagtens klare det formål du efterspørger. Har også haft diverse Disco'er og der er ingen tvivl om, at min kone finder Disco'erne for store - uanset om det er en 1'er eller en 3'er, hvorimod Freelanderne passer hende i størrelse. Relativt nem at parkere og fylder generelt ikke mere end en almindelig stationcar. Men som der siges andetsteds, så er det jo svært at bedømme før man har prøvet den. Freelanderen kommer let rundt, og er kvik at køre i. Kører ca 10-11 km/l ved blandet daglig brug - 25 km til arbejde + det løse med min kone bag rattet - men er lidt støjende som varebil, synes jeg.

Jeg har også brugt den med autotrailer efter i alt ca 2000 kg, svarende til det maksimale den må trække og det kan den sagtens klare. Faktisk gør den det langt bedre end en 109" (uanset benzin eller diesel!) eller end den Honda CR-V jeg nu kører i. Selvfølgelig kan man mangle lavgearet, og jeg ville selv til enhver tid foretrække en Disco 1, inden for den prisramme, jeg kan forstå du har, men Freelanderen er så lavt gearet i 1.ste at det sammen med traction-control'en gør, at man sagtens kan sætte igang også med læs på. På lande- og motorvej følger den rigeligt trafikken og man kan sagtens følge lastbilerne også med 2 tons på krogen - og køre fra dem, men det har jeg selvfølgelig aldrig selv prøvet. Med heste trailer er det i øvrigt min oplevelse at de fleste kører ret forsigtigt.

Om den så kan holde, tjaee. Det er vel et godt spørgsmål, mange har haft problemer med toppakninger og topstykker på 1,8'eren, og den må for guds skyld ikke mangle vand så den bliver varm, for så ryger topstykket. Min oplevelse er at den derudover ikke er mere sårbar end andre tilsvarende biler. Bagdifferentialet kan også støje og mange er blevet udskiftet. Diesel'erne er dyrere - også at reparere på - og som bil ikke bedre. Til gengæld er der rigtig mange 1,8'ere til salg, som kan fås til særdeles rimelige priser. Men sørg for at finde en hvor tingene er lavet (toppakning -tandrem - service OK osv), og som er så ny som muligt, for kvaliteten er løbende forbedret, ellers kan det hurtigt blive et dyrt bekendtskab. Det er ikke min erfaring at de ruster i modsætning til gamle Disco 1'ere, hvor man virkelig skal se efter rust.

Og hvis I også vil have komfort forstår jeg ikke at i overhovedet taler 90"er. Og 90"ere i de lavere prisklasser er typisk med en 2,5'er uden turbo, som ikke gør det meget bedre end en seriebil. Både Freelander og Disco er også langt bedre og stabile trækdyr, grundet den længere akselafstand.

Det var min mening - og ikke mindst mine erfaringer.

MVH
Lars Ellegaard
3926 Nsj.
Index
82586: sv: sv: sv: sv: Freelander køb (03-06-2009 11:31:28) (svar på 82585)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Er der nogen, der ved om der findes Freelandere fra starten af 1998 på vejene i Danmark?
Jeg tænker på om det kan lade sig gøre, at finde en der ikke skal betales strafafgift på.

MVH Jakob E S
Index
82587: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander køb (03-06-2009 12:02:26) (svar på 82586)
Bjørn Beyer Lauridsen #7995, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.151.137)
hej Jakob...

jeg kontrollere lige Bilbasen, og her fandt jeg en '98 TD der er registreret første gang 4. maj. altså må denne være uden strafafgift. da jeg jeg mener det var 1 juni de indførte den omtalte straf afgift.

se mere på følgende link.

http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Land-Rover-Freelander-2,0-TD-5d_ID153201479.htm

mvh Bjørn
der så en freelander samle lige så mange point som en tunet 109" i trial i weekenden.
Index
82580: sv: sv: Freelander køb (03-06-2009 08:51:40) (svar på 82566)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Arne.

Hvad går den i praksis på en liter benzin?

MVH Jakob E S
Index
82588: sv: sv: sv: Freelander køb (03-06-2009 12:11:02) (svar på 82580)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.63.99.158)
Min kones Freelander gik 10-12 km/l med Michelin Synchrone dæk, nu hvor den kører på BFG AT går den kun 9-10 km/l, selvom der står i brochuren at den kun kører 9,6 km/l.

MVH Asger

Index
82590: sv: sv: sv: sv: Freelander køb (03-06-2009 12:36:59) (svar på 82588)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Det var en 1,8i, ikke? Hvad med en 2,5?

MVH Jakob E S
Index
82614: sv: sv: sv: Freelander køb (03-06-2009 22:10:05) (svar på 82580)
Arne Feldskou #8073, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.220.112)
Hej Jakob.
Spekulerer ikke så meget i hvad den går på literen, da den tankes når den mangler. Men vil mene ca 7 km pr liter.
Ps kører mest på blå benzin, ok er lidt hemmeligt
Men skal da gerne prøve at se hvor langt den egentlig kører pr liter.
håber det er svar nok, ellers sig til
mvh Arne
Index
82618: sv: sv: sv: sv: Freelander køb (03-06-2009 23:28:51) (svar på 82614)
Jacques Devantier #8208, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 77.213.80.205)
Mange tak for den hjælp allesammen vi satser stadig på en Freelander. Det er vist den mest velegnet land rover til den slags kørsel.

Lars Ellegaard det var dejligt du lige kom på banen og fik forklaret hvordan det hang sammen. Der er mange der bare hader Freelanderen men eftersom alternativet kunne være blevet en Grand Vitara må jeg jo mene at de burde være tilfredse.

Tjekker selvfølgelig Tandrem, Diff og om toppkningen er skiftet.

Mvh. Jacques
Index
88000: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander køb (06-10-2009 10:46:47) (svar på 82618)
Lasse S. Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.57.3.162)
Hvilken bil endte i så med?

Og er i stadig tilfredse med den?