tilbage

Land Rover Forum  

Index
83203: Aut.gearkasse Discovery - part II (16-06-2009 22:30:15)
Peter Holm #8257, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 89.150.124.14)
Ja, her hænger den så! Status: Jeg målte tryk på gearkasen, hvilket var lig 0. Så ifælge bogen, så er det tegn på at pumpen er defekt. Jeg havde dog det lille håb, at sugerøret var faldet af, men nej, så let var det ikke.

Så nu er kassen pillet af.... efter der er sendt mange eder efter de engelske ingeniører! Men jeg kan stadigt ikke se fejlen....
Index
83204: sv: Aut.gearkasse Discovery - part II (16-06-2009 22:32:05) (svar på 83203)
Peter Holm #8257, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 89.150.124.14)
...her er oliepumpen. Den ser efter min bedste overbevisning fin ud. Og trækket af den er også intakt...
Index
83206: sv: Aut.gearkasse Discovery - part II (16-06-2009 22:33:05) (svar på 83203)
Peter Holm #8257, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 89.150.124.14)
...og konverteren. Heller ingen synlige fejl
Index
83209: sv: Aut.gearkasse Discovery - part II (16-06-2009 22:39:08) (svar på 83203)
Peter Holm #8257, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 89.150.124.14)
og her er resten af kassen. Der er træk igennem.
Jeg kan simpelthen ikke lurer hvad der er galt.

Nogen der har gode ideer?

-og stor tak til alle indput der kom i sidste tråd

http://www.dlrk.dk/forum/vis.asp?w=103&i=82627&f=&g=g2&ex=1&s=&uid=966981066
Index
83213: sv: sv: Aut.gearkasse Discovery - part II (16-06-2009 22:53:43) (svar på 83209)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 212.27.30.119)
Og det er ikke bare vælgerarmen, der har forladt sin forbindelse ind i ventilhuset?
Eller rør i bunden af ventilhuset, som er dumpet ud?

Jeg har nogen mistanke til ventilhuset, med den beskrivelse af problemets opståen, især hvis olien er fin klar rød.

Det var bare et par usandsynligheder, som dog er oplevet! :-)

I øvrigt er det ikke engelske ingeniører, du skal skælde ud for den tomat.

mvh
Knud
Index
83223: sv: sv: sv: Aut.gearkasse Discovery - part II (17-06-2009 07:24:16) (svar på 83213)
Peter Holm #8257, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.89.139.54)
Hej Knud.

Nej jeg mener ikke det kan være vælgerarmen, da den kan skifte til P og N, med de egenskaber det giver i form af frihjul og parkeringslås.

Sugerøret var også på min ønskeseddel, men ak, det sad fint.

Jeg mener dog stadigt det må være de engelske ingeniører, der har ansvaret for hvorledes den udmærkede tyske gearkasse er monteret i en Landrover :-)

Index
83228: sv: sv: sv: sv: Aut.gearkasse Discovery - part II (17-06-2009 09:23:58) (svar på 83223)
Jens Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.58.240.196)
P i din gearkasse er en ren mekanisk anordning,det er en pal der går i indgreb på en tandkrans.at P virker har ikke noget med ventiler eller pumper at gøre.
Index
83245: sv: Aut.gearkasse Discovery - part II (17-06-2009 18:04:01) (svar på 83203)
Carsten Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.175.165)
Ved du om gearkassen på noget tidspunkt har været udskiftet eller repareret?

På gearkassens udgangsaksel sidder en govenor ventil som regulerer linjetrykket afhængigt af udgangsakslens hastighed. Ventilen holdes på plads af et afstandsstykke, som ikke leveres sammen med en ny gearkasse. Afstandsstykket skal overflyttes fra den gamle til den nye gearkasse. Ventilen kan godt sidde korrekt i lang tid, men kunne måske have flyttet sig ved en kraftig opbremsning. Ventilen kunne også hænge helt åben, hvis den hænger eller har flyttet sig vil du miste trykket.

Hilsen Carsten
Index
83249: sv: sv: Aut.gearkasse Discovery - part II (17-06-2009 19:55:15) (svar på 83245)
Peter Holm #8257, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 89.150.124.14)
aha.... det skal vist lige tjekkes :-)
Index
83254: sv: sv: sv: Aut.gearkasse Discovery - part II (17-06-2009 21:56:32) (svar på 83249)
Peter Holm #8257, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 89.150.124.14)
Nå.... det var jo spændende at afmonterer transfergearkassen, og konstaterer at der var godt med flydende pakning, så den havde været af før.

Men der var nu ikke meget at se på govenorventilen. Det eneste der var at se, var meget lidt grå snask, som muligvis har sat glideren fast.

Så nu prøver jeg at samle hele balladen og monterer den igen.

Men hvor fa... sider filteret henne?????
Index
83257: sv: sv: sv: sv: Aut.gearkasse Discovery - part II (17-06-2009 22:28:33) (svar på 83254)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.73.94)
det sidder nede i bunden inde i bundkaret på hovedgearkassen.
filteret altså
Index
83258: sv: sv: sv: sv: Aut.gearkasse Discovery - part II (17-06-2009 22:29:05) (svar på 83254)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.241.249)
Rester af flydende pakning er den helt klassiske årsag til svigt i automatgear!!!!!!!!!!
Tusinder aut.gearkasser er døde på den konto.
Ganske bitte små stumper af det overskydende flydende pakning sætter sig alle vegne og i særdeleshed i ventilhuset.
I det allermindste skal du skille og rense ventilhuset, og allerhelst hele gearkassen. Desværre kan man ikke selv rense converteren.
Der må overhovedet ikke bruges flydende pakning i en sådan grad, at det kan smutte ind i gearkassen og der bør ikke bruges sådant snask.
Almindeligvis sidder filteret i bundkarret på sugerøret til frontpumpen og det bør som hovedregel skiftes.

mvh
Knud