tilbage

Land Rover Forum  

Index
83561: paraboliske fjedre (24-06-2009 16:33:26)
Finn Piil Thomsen #4651, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.44.113)
Vil montere nye fjedre på min gamle s.3 88". Har fundet nogle i england til ca. 190 l.Det er jo ganske billigt men!!! Efter at have talt gebrokkent med en ung dame fra paddock er jeg ikke helt sikker på om de er godkendte??
Har nogen en erfaring med indkøb fra England??

Hilsen Finn reg. fyn
Index
83563: sv: paraboliske fjedre (24-06-2009 16:42:14) (svar på 83561)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.251.4)
Jeg købte for et års tid siden hos disse her til min bus:
http://www.british-springs.co.uk/land_rovers.html

Nogle flinke rodehoveder! :-)

Fjedrene har virket glimrende, dog sidder bøsningerne ikke særlig fast, og jeg har købt polybøs til dem. Disse kommer ef en eller anden grund ikke i af sig selv.
Fjedrene er ikke med TüV. (Ja ja, jeg ved det er meget forkert, ulovligt og sikkert farligt! :-) )

mvh
Knud
Index
83565: sv: sv: paraboliske fjedre (24-06-2009 17:09:07) (svar på 83563)
Finn Piil Thomsen #4651, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.44.113)
Hvad så med syn???

Hilsen Finn
Index
83569: sv: sv: sv: paraboliske fjedre (24-06-2009 19:47:07) (svar på 83565)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.251.4)
Nu udpeger jeg ikke ligefrem situationen for synsfætteren. Sidst blev den synet af en ganske erfaren LRsynsmand, som konstatrede: "Nå, du har nok ofret nye fjedre!".
Han kørte en tur i vognen og fandt at den fungerede udmærket. Og så lod jeg det være ved det.

mvh
Knud Kriminalis
Index
83571: sv: sv: sv: sv: paraboliske fjedre (24-06-2009 20:05:54) (svar på 83569)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.31)
I følge min ringe viden er der kun 2 parabolske produkter der leveres med en dokumentation som danske synsfolk vil acceptere.

Det er:
Rocky Mountain fra Canada og
TIC fra Holland.

Begge forhandles i DK.

Ka'ske nogen ved mere?

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
83573: sv: sv: sv: sv: sv: paraboliske fjedre (24-06-2009 20:37:44) (svar på 83571)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.251.4)
Hvoraf kommer det, at det er så interessant med TüV på lige netop noget så lavteknologisk som bladfjedre af paraboltypen?
Hvis man køber de gammeldags fjedre, er der jo ikke en kat der gør.
Styrekugler og andre undervognskomponenter og bemsedele skal i princippet også være forsynet med TüV, men her er der heller ikke nogen, der interesserer sig for det.

Dvs. dog sige, at jeg for mange år siden er blevet sendt hjem med en styrekugle, hvor jeg skulle fremskaffe dokumentation for at bilproducenten ville sige god for denne uoriginale kugle, eller fremskaffe en TüV-erklæring.
Så måtte jeg banke den gamle sammen og stille om med den.

Jeg har dog gemt mine gamle, stive, rustne bladfjedre for alle tilfældes skyld :-)

mvh
Knud
Index
83574: sv: sv: sv: sv: sv: paraboliske fjedre (24-06-2009 20:38:34) (svar på 83571)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.116.51.73)
Hejsa
Så vidt jeg ved så er der ikke noget krav om nogen form for godkendelse på fjedre, det er så vidt jeg ved kun når de sænker eller hæver der skal være godkendelse, vi har vist været igennem dette utalige gange før.
Så vidt jeg ved så gælder de rdet at hvis fbrikanten siger at fjedrene er beregnet til den bil som de monteres på så er det ok, nok også derfor der ikke er megen pjat med parabolske fjedre af forskellige fabrikater, jeg har været til syn med 3 forskellige slags uden nogen spørgsmål fra synsmanden.

Med venlige rover hilsner

Ole
#493

Ps man kunne jo også læse sig til det på fstyr, der ligger svaret.
Index
83583: sv: sv: sv: sv: sv: sv: paraboliske fjedre (25-06-2009 10:01:40) (svar på 83574)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Ole.

Du har ret i at det er fabrikanten, der skal sige at fjedrene er beregnet til bilen. Problemet er bare at det bilens fabrikant og ikke fjederfabrikanten. Alternativt skal et anerkendt afprøvningslaboratorium (eksempelvis TÜF) sige at produktet kan bruges til bilen.

Men hvad... I praksis er der jo ingen der ofte har problemer med at køre med uoriginale dele på sin bil.

Og hvad med bøsninger? Må man køre med uoriginale bøsninger? Bøsninger der ikke er iorden, kan i høj grad påvirke bilens dynamik.

MVH Jakob E S
Index
83592: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: paraboliske fjedre (25-06-2009 17:07:22) (svar på 83583)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.62.191.147)
Vi skal lige have rettet den ud:

Produktfabrikanten skal udfærdige en overensstemmelseserklæring, som bekræfter at produktet ikke ændrer på enmets ( i dette tilfælde en Land Rover) egenskaber og virkemåde.
Dvs. at hvis der ikke er nogen ændring i emnets (Land Roverens) egenskaber og virkemåde, så kan det godkendes uden emnefabrikantens (Land Roverfabrikken) godkendelse.

For at kunne udfærdige en overensstemmelseserklæring, skal produktet være testet af en godkendt prøvningsinstans som f.eks. TÜV eller lign.

Man skal bare vide, at man KAN blive afkrævet "godkendelsespapirer" hvis man kører til syn med "ikkestandard" fjedre.

Og om hvor meget en bilsynsfætter går op i det, må være op til hans samvittighed og rekvirentens held.

Mvh
Kenneth Poulsen - der har arbejdet med import af traktorer og maskiner fra Kina.
Index
83633: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: paraboliske fjedre (26-06-2009 08:59:32) (svar på 83592)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Kenneth.

Så skal vi bare lige have afklaret hvem, der gider skifte til parabolske fjedre for IKKE at ændre på Land Roverens egenskaber og virkemåde?
Det er jo netop for at forbedre oplevelsen at man gør det.
Det levner de (herlige) danske regler bare ikke plads til (i teorien).

MVH Jakob E S

Index
83670: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: paraboliske fjedre (26-06-2009 16:58:45) (svar på 83633)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.62.191.147)
Jo det er noget underligt noget Jakob, en ting er hvad der står/skal stå på papiret, noget andet er, hvad der sker ude i den vikelige verden. :)

Mvh
Kenneth Poulsen