83982:
sv: sv: sv: sv: Sjovt de først opdager det nu (04-07-2009 23:01:16) (svar på
83976)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (
ip-adr: 80.62.197.113)
Det kommer ganske an på kilden til de elektriske bilers energiforsyning.
Baseres den på vind, bølge og sol, vil energien til selve fremdriften være mindre belastende end med fossile brændstoffer og mindre risikabel end kernekraft.
Verden over er producenter igang med at omstille til om ikke miljøneutral, så i det mindste produktion med reduceret milojøbelastning. Det sker eksempelvis ved installering af store mængder solpaneler på eller opstilling af vindmøller ved fabriksanlæggene.
Det støjer jo heller ikke, når cykelbude kommer fræsende med 35-40 km/t gennem byens gader, uden at cykler af den grund kræves udstyret med kunstig lyd for at hindre, at nogen kommer til skade. Endskønt det faktisk forekommer.
Det drejer sig næppe om at være for eller imod el-biler, snarere om at vi indstiller os på at være åbne overfor både det ene og det andet, altså udnytte alle alternativer optimalt; biler med forbrændingsmotorer til fossilt og biobaseret brændstof, hybridbiler, el-biler etc. , men med skyldig hensyntagen til den deraf følgende miljøbelastning både ved fremstilling, anvendelse og bortskaffelse.
Allerede før motoriseringen tog fat i den krakelerede Sovjet-stat og i Fjernøsten var miljøet belastet af den vestlige verdens trafik. Med den belastning der er nu, kan man uden professorat regne ud, at det kun kan blive værre, når resten af verden vil med på vognen. Spørgsmålet er ikke, om vi synes om lydløse elektriske biler eller andre tekniske løsninger. Spørgsmålet er, om vi har råd til at lade være.
Med ønsket om en god søndag til alle
Morten - der drømmer om at kunne modificere Disco'en, så den kan køre dobbelt så langt og forurene halvt så meget som nu