tilbage

Land Rover Forum  

Index
84442: parabolske fjedre til 88" (16-07-2009 12:21:56)
John Kornum #8076, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 79.138.248.60)
hej ..

hvor skal man købe parabolske fjedre til en lr 88"
og hæver disse bilen i forhold til alm bladfjedre monteret på en ex.mili. ??

hilsen john
Index
84443: sv: parabolske fjedre til 88" (16-07-2009 12:30:26) (svar på 84442)
John Kornum #8076, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 79.138.248.60)
lige et tillægs spørgsmål.. SKAL man også ha støddæmpere på samtidig ??

mvh john
Index
84465: sv: sv: parabolske fjedre til 88" (16-07-2009 16:44:48) (svar på 84443)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.155)
Spørgsmål om parabolske fjedre til seriebil kan godt blive en lang tråd ;)
Der er mange meninger om, hvilke, hvad, hvorfor og om man overhovedet skal bytte de originale.
Men hvis du vil have parabolske på, så findes de i mange forskellige kvaliteter og de kan købes både med og uden dokumentation, hvilket der er nogen der er helt ligeglade med og andre skal helt sikkert have papier på sagerne.
I DK kan man købe parabolske fjedre hos Wiberg og Wiberg i Sorø på Sjælland (Rocky Mountain fra Canada)) og hos Keld Tohuse i Kjellerup i Jylland (TIC fra Holland),
de sælger begge kvalitetsprodukter med de rigtige papier.

Du kan også købe billige fabrikater i UK/DK hos de store reservedelsforhandlere, der kommer så fragt på fra UK.

Pga. parabolske fjedre kan flexe mere, kan det absolut anbefales at købe et sæt støddæmpere der passer til fjedrerne, de korte originale vil blive trukket fra hinannen ved terrænkørsel.

Bilen bliver hævet ca. 10 cm. med parabolske fjedre, målt ud fra nye originale fjedre, så hvis du har nogle gamle trætte fjedre på, vil du opleve en større hævning.

Det var mit bud på sagen.
Mvh
Kenneth Poulsen - Serie III 109" STW med Rocky Mountain og tilhørende gasdæmpere og det kører rigtigt godt.
Index
84467: sv: sv: sv: parabolske fjedre til 88" (16-07-2009 16:56:01) (svar på 84465)
John Kornum #8076, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 79.138.248.60)
tak for det fine svar :)
har kigget lidt på dem fra wiberg og 4500 for et sæt "bløde" til for og bag er da rimeligt syns jeg.. hmm jeg mener ikk jeg har støddæmpere på min bil overhovedet.. der er bare nogle stropper.. så mon ikk jeg kan kører uden ??

mvh john
Index
84469: sv: sv: sv: sv: parabolske fjedre til 88" (16-07-2009 17:19:27) (svar på 84467)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.155)
Hej John, det kan slet ikke anbefales at køre uden støddæmpere, og det vil være meget underligt hvis de ikke var der.
Køreegenskaberne vil være katastofale, hvis du kører over en ujævnhed i vej så vil bagvognen hoppe sidelæns med deraf følgende tab af kontrol over bilen.

"så mon ikk jeg kan kører uden ??"
Du har sat 2 spørgsmålsteng efter dit udsagn, så jeg formoder du gerne vil have et svar.
Mit svar er NEJ! og absolut NEJ.

Det er slet ikke stedet at spare.

Prøv at kravle ind under bilen og se rigtigt efter, de er der nok - støddæmperne ;-)

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
84470: sv: sv: sv: sv: sv: parabolske fjedre til 88" (16-07-2009 17:28:09) (svar på 84469)
John Kornum #8076, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 79.138.248.60)
igen tak for svaret, men jeg er altså ret sikker på de aldrig har været der.. bilen er pt hos mekaniker så kan ikk li løbe ud og tjekke.. men støddæmpere er hermed skrevet bag øret sammen med de parabolske..
tingene skal jo være iorden.. :)

mvh john
Index
84489: sv: sv: sv: sv: sv: sv: parabolske fjedre til 88" (17-07-2009 08:59:38) (svar på 84470)
Kaare S. Mortensen #6805, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.166.121.190)
Hej John,

Da jeg købte dem fra Wiberg fulgte der støddæmpere med i sættet.

Mvh
Kaare
Index
84472: sv: sv: sv: parabolske fjedre til 88" (16-07-2009 20:32:06) (svar på 84465)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.116.51.73)
Øhm hævet 10 cm i forhold til originale, det vil jeg gerne se hvor har du det fra Kenneth??

Sådan nogen vil jeg nemlig gerne købe.

Mvh

Ole.

#493
Index
84480: sv: sv: sv: sv: parabolske fjedre til 88" (17-07-2009 00:00:43) (svar på 84472)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.155)
Sådan har det set ud på de 3 biler jeg monteret parabolske.
Og 2 andre hvor jeg har set det monteret.
Den eneste dokumentation jeg kan finde på hævning, er fra Rocky Mountains hjemmeside:

http://parabolicsprings.com/rideheights.html

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
84490: sv: sv: sv: sv: sv: parabolske fjedre til 88" (17-07-2009 09:09:34) (svar på 84480)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.21.133)
Jammen det siger jo ikke noget om hvad std hæjden er, 10cm er godt nok meget.......så ville der på en 88 skulle være ca 15cm mellem aksel og bumpstop, det er muligt det kan lade sig gøre på bagakslen, men der er noget der ikke vil kunne hænge sammen på forakslen........

TIC har omkring info om at deres hæver omkring 20mm i forhold til std.

Såe.....


MVH

Ole.
Index
84491: sv: sv: parabolske fjedre til 88" (17-07-2009 09:24:33) (svar på 84443)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.21.133)
Hejsa..

Man bør også skifte sine støddæmpere samtidig, og det skyldes forskellen i opbygningen af en alm fjeder med mange lag også de parabolske med få lag.

På de parabolske røre lagene ikke ved hinanden på nær i enderne og midt på, dvs der er ikke ret stor gnidning/friktion når fjederen bevæger sig, det er en af de konstruktions mæssige forskelle der gør at den føles blød.

På en alm bladfjeder med mange lag røre disse som oftest ved hinanden i hele fjederens længde, det betyder at når den bevæger sig så gnider der mod hinanden og bevægelsen dæmpes, de føles hårde, alle der har prøvet og skille fjedre ad slibe dem og smørre dem ved hvordan det føles bagefter, blødt..

Så kommer vi til dæmperne, da de parabolske som beskrevet har mindre dæmpning vil det give std dæmpere et meget hårdere liv de taber nemt pusten, men ikke nok med det de vil heller ikke kunne holde hjulene i kontakt med underlaget på tilfredsstillende måde ved acceleration, men nok lige så vigtigt ved nedbremsning, en bil med dårlige eller forkerte dæmpere har alt andet lige længere bremselængde end en hvor tingene passer sammen/ er i orden.

Så meget om det..

Med tænksomme rover hilsner

Ole
#493
Index
84497: sv: sv: sv: parabolske fjedre til 88" (17-07-2009 09:48:54) (svar på 84491)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 79.138.226.70)
Jeg kan supplere Oles eftertænksomme indlæg med at berette, at nye støddæmpere bevirker en langt mere stabil kørsel især med f.eks. en campingvogn eller anden tungere trailer.
Selv en SIII bus på rustne og stive bladfjedre kan virke ustabil med CV, hvis støddæmperne er sløje.
Min RRC, blev klasser mere stabil undr alle forhold med nye støddæmpere, samtidig med at den fik hævet røven med HD-fjedre.
I almindelighed regner man med at støddæmpere holder 50-100.000 km, og efter min mening er det en helt utrolig velgerning at få nye på uanset bilmærke.
Selv en amerikanerbil af ældre tilsnit, kan blive helt sportslig med moderne gasstøddæmpere, hvorefter børn og andre passagerere bliver ikke længere køresyge! :-)

Mit råd er generelt, at man skal slet ikke spare de relativt få penge til nye støddæmpere.

Med helt afklarede LR-hilsner
Knud
Index
84501: sv: sv: sv: sv: parabolske fjedre til 88" (17-07-2009 10:13:19) (svar på 84497)
Roberto Petersen #7754, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 62.66.173.155)
det er muligt rocky mounten hæver i starten, det holder dog kun et par gange i terræng, så hænger de så meget foran at gummiklodserne banker på hele tiden.
jeg syntes jeg gav dem en stor chance, jeg skiftede 3 sæt foran, og leverandøren kune ikk love mig nogen bedring, andet end jeg bare kunne få nogen nye fjedre.
Jeg kører nu på standard fjedre, og de flexer faktisk lige så godt, og der er meget mindre aksel vobbel, samt de holder ok i terræng.