tilbage

Land Rover Forum  

Index
84569: bagtøj - ulyd og vibration (18-07-2009 22:29:59)
Jan Østberg #5876, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 95.209.220.253)
Gode venner;

Som så mange andre er vi lige nu på sommerferie her i Danmark i det engelske vidunder; på vej op ad Lillebæltsbroen (vestpå) opstod pludselig en vibration, som jeg først troede var et kardankryds (sådan eet har jeg jo selvfølgelig med..) men efter at have rusket i begge kardaner og ikke fundet tegn på noget, klodsede jeg hjulene op , et efter et. Foran var der ikke noget; men det højre baghjul kunne lave et ordentligt KLONK i differentialet når jeg drejede det frem og tilbage. Jeg er kommet frem til, at det enten er en differentialeklump eller en stikaksel jeg skal have bragt hjemmefra - der er rigeligt af begge dele hjemme i skuret. Men ... jeg er jo nok nødt til at trække en stikaksel ud og kigge på den, ikke? Og hvis den nu ser slidt ud; så er det jo ingen garanti for, at diffen ikke også er ødelagt, vel? Såeh .. jeg skal nok have det hele, 2 stikaksler og en klump.

Mislyd og vibration forsvinder helt ved venstresving når al vægten lægger sig over på højre side. Siger det noget?

Det er jo søndag i morgen, så jeg kan vel nok finde et sted på eller nær campingpladsen hvor jeg kan stå og rode lidt.
Index
84572: sv: bagtøj - ulyd og vibration (18-07-2009 22:42:39) (svar på 84569)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.69.142)
Hej Jan.

Det lyder som venstre hjul leje er gået. Hiv stik akslen ud og se om hjulet drejer frit. Hvis det er har jeg hjullejer til defender liggende og skal over fyn i morgen tidlig. Hvilken model er det ?

Mvh

Mads
Index
84574: sv: sv: bagtøj - ulyd og vibration (18-07-2009 23:24:24) (svar på 84572)
Jan Østberg #5876, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 95.209.220.253)
Hej Mads,

Ja, det kunne det jo også være! Jeg nåede ikke så langt som til at løfte det venstre baghjul - jeg fandt jo noget slør og en mislyd og check-in tid på campingpladsen nærmede sig... jeg prøver lige i morgen at løfte det venstre og lytte til lejet, og tak for det tip.

Det er en RRC V8 fra '84 .... det fik jeg jo slet ikke nævnt.

Også tak for det fine tilbud, og for endnu engang at bekræfte alt det gode man kan sige om dette forum! Jeg har selv et hjulleje i bagagen .. foruden kardankryds, starter (har jo automatgear), tændspole, kileremme, kølerslanger mmm. Jeg kiggede også på kardaner og stikaksler inden jeg kørte hjemmefra, men syntes vi var overlæssede nok. En anden gang tror jeg jeg spænder sådan et par slyngler fast til rammen et sted under vognen, de kan vel også gøre nytte som ballast oppe foran hvor der mangler lidt vægt på denne tur...