tilbage

Land Rover Forum  

Index
84232: Blænding af EGR på TD5?? (10-07-2009 11:30:23)
Lasse Wennergren #8126, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.230.42)
Hej,

Har d.d. købt en 1999 TD5.

Bilen er motormæssigt standard uden nogen optimering!

Skal jeg blænde EGRén på bilen, og hvad har det af effekt?

Lad mig høre fra jer ;-)

90" (x2) hilsner

#8126 Lasse
Index
84240: sv: Blænding af EGR på TD5?? (10-07-2009 16:37:11) (svar på 84232)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.191.242.80)
Punkt 1:

Bilen kan ikke længere synes - og er ikke længere lovlig idet den sviner af h.....e til!

Index
84264: sv: Blænding af EGR på TD5?? (11-07-2009 10:13:38) (svar på 84232)
Gert Dybdal Jensen #6786, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.34.46)
det skulle ha den effekt at motoren brænder mere rent, og der for en lille effektforøgelse, og det skulle eftersigende ikke ha noget at sige til syn....
Index
84268: sv: sv: Blænding af EGR på TD5?? (11-07-2009 11:28:42) (svar på 84264)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.69.150)
Hej Lasse

Du kan læse lidt om det her:

http://www.td5alive.com/acatalog/EGR_Bypass.html

Ellers ring til LRparts i Skanderborg 25125197

Egr ventilen lukker udstødningsgas tilbage i indsugningsmanifolden for at nedsætte Nox værdien i Udstødningsgasserne. De har det desværre med at sætte sig fast og skabe en masse slam og skidt i indsugnings manifolden og få motoren til at ryge mere. De sidste Td5 havde heller ikke Egr. så vidt jeg ved. Dem der har blændet den siger motoren får ren luft ind og oser mindre, trækker bedre.

Mvh
Mads
Index
84325: sv: Blænding af EGR på TD5?? (13-07-2009 11:49:24) (svar på 84232)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.91.81.82)
ATJ ser spøgelser !
Jeg hart kørt 100.000 uden EGR ventil, købte et sæt fra TD5 Alive,( plus chip og intercooler ;-) )

Det kan godt være jeg står til flere års Tugt og forbedringshus, for det.

Jeg har været været til syn( ikke i en lusket baggård ) to gange, hver gang er synsmanden stoppet efter to gange motorvold, med den kommentar at det var jo det rene luft der kom ud, så jeg må indrømme at jeg ikke føler mig som nogen stor skurk på den konto.

Disco TD5 Alive, med flot ren indsugning, og kan næsten lave diesel om til ren luft.

NB! rigtig god tur til sydens sol i Jumbojeten, når vi taler co2 og partikkelregnskab, skal os der bliver nede på jorden hele år nok ikke have så dårlig samvittighed.
Index
84337: sv: sv: Blænding af EGR på TD5?? (13-07-2009 19:44:23) (svar på 84325)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.179.8)
Hvis der kommer den rene luft ud af din Td5, Per, så ville det interessere mig, om den klarer Euro 3. Har du værdierne ?
CO2 regnskab er en tricky sag, men det hjælper, at man planter træer for at få en bedre samvittighed. Kunne da være, at klubben skulle sponsorere et årligt 'plant-et-træ-arrangement' for at vise vor miljøbevidsthed...
Partikler og sod er skurkene i på den nordlige halvkugle, når vi snakker om forceret afsmeltnig af indlandsisen på Grønland, optøning af permafrostområderne og bræerne i bjergområderne.
Det kunne være rart, om der hurtigst mulig findes et økonomisk acceptabelt partikelfilter til eftermontering på bilerne.
Index
84392: sv: sv: sv: Blænding af EGR på TD5?? (15-07-2009 06:21:17) (svar på 84337)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Spøgelser?! hvor henne?!

Nu er der jo en grund til, at ALLE bilfabrikanter har sat EGR-systemer på biler (miljømæssigt lovkrav)- at LR så til syneladende har fjernet det igen giver jo ikke hjemmel for, at man således også kan gøre det på biler der er produceret førend denne ændringsdato - EGR-systemet er med til at holde forureningsniveauet nede idet bilen genbruger sin udblæsning og derved holder NOX-værdier nede - til glæde for os alle - men jeg er enig med PauSe om at få gang i nogle billige partikelfiltre - det burde simpelthen være et lovkrav på ALLE dieseldrevne køretøjer - og ja, jeg hader lugten af dieselbiler!

Dieselbiler kører helt fænomenalt godt - masser af trækkraft, super moment, god økonomi - og derfor har jeg også svært ved at forstå at der ikke forlængst er forsket MEGET mere i at få forureningsniveauerne ned for den type brændstof - CO2 er det store emne vedr. benzinbiler og det anerkender jeg også - man kører man ikke så meget på årsbasis er det komplet pløk i hovedet at købe en diesella - der er generelt alt for mange der har fået "prakket en D-dreven bil på ærmet som hellere skulle have have en benzin'er....

Thorstein #7334 - med fejlrettet affjedring og nyt batteri - wrum wrum....det var alt for mine bare mine 20 pence..... god dag
Index
84772: sv: Blænding af EGR på TD5?? (23-07-2009 16:29:43) (svar på 84232)
Kim Petersen #7044, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 78.111.166.14)
Hej Lasse, jeg fandt lige dette link: http://www.paddockspares.com/scp/PERFORMANCE/EGR_Blanking_Kits.html

Hilsen Kim P
Der kører 90" V8 uden EGR, men Edelbrock :-)