tilbage

Land Rover Forum  

Index
84964: Periodiske startproblemer med TD5 (28-07-2009 16:44:07)
Steen Christensen #6842, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.199.142.218)
Hej.

Også jeg har flere gange haft problemer med at starte min Disco II TD5 - men den er hver gang kommet i gang efter lidt kamp.
Senest idag hvor den først kom i gang da Dansk Autohjælp ankom til byggemarkedet hvor jeg holdt, og den startede da jeg lige ville prøve en sidste gang.

Symptomerne:
Den når lige at komme i gang i max et sekund, så går den ud.
Derefter tørner den lystigt, men tænder ikke.
Pumpen ude agter kører, og når den gør det kan jeg høre at der løber diesel i slangerne til trykregulatoren.
De andre gange, det er sket har jeg kunnet få den i gang ved at lade forpumpen køre nogle gange, altså tænding på, uden start.

Dieselfilteret er skiftet for ca 6 mdr siden, og det har også været sket med helt nyt filter.

De problemer der har været nævnt med bundstykket, gælder det også Disco, og er det i så fald periodisk?
Når fødepumpen står af, gør den det så momentant, eller bliver trykket svagere og svagere? (Min Nanocom kan desværre ikke aflæse brændstoftrykket).

Håber at nogen har gode og konstruktive forslag.

Mvh Steen Christensen
Index
84969: sv: Periodiske startproblemer med TD5 (28-07-2009 18:21:32) (svar på 84964)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.179.160)
Jeg er vildt imponeret af, at du kan høre brændstoffet løbe i slangerne. God hørelse, helt klart. Men der ligger nok noget af forklaringen. Hvis slangerne er fyldt op med brændstof, burde du ikke kunne høre det løbe, altså er der luft i systemet. Den korte start tyder også på, at der er noget diesel i systemet, men resten er løbet tilbage. En TD5 burde være selvudluftende, men der skal tørnes en del på starteren. Jeg vil umiddelbart pege på trykregulatoren og måske koble en tilbagestrømningsventil på.
Index
84974: sv: sv: Periodiske startproblemer med TD5 (28-07-2009 19:28:18) (svar på 84969)
Steen Christensen #6842, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 193.162.89.1)
Hej Paul.
Det er tænkeligt at det er luft i systemet, men jeg kan nu også høre brændstoffet i slangen når motoren lige har kørt, og systemet må tænkes at være luftfrit.

I øvrigt sker det kun én ud af 2-300 starter, så jeg synes at det er svært at se et mønster.

Mvh Steen
Index
84991: sv: sv: sv: Periodiske startproblemer med TD5 (28-07-2009 23:45:15) (svar på 84974)
Nicolai Schunck #8244, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.63.230.70)
må tilslutte mig Poul´s vurdering . tror ikke på du kan hører at det løber i slangerne hvis det kører rigtigt.

hvis ikke det er luft, så ville jeg tjekke slangernes vej fra start til slut, og se om ikke der skulle være knæk på en slange ell. lign.

dieselpumpen skal nærmest kunne høres hele tiden, men ikke slangerne.

mv.
Nicolai med hylende dieselpumpe.
Index
85031: sv: sv: sv: Periodiske startproblemer med TD5 (29-07-2009 14:51:00) (svar på 84974)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.178.250)
Jeg ville gerne give dig et brugbart svar, Steen, men jeg kan ikke se andet end der er noget luft i systemet, der 2-300 gange alligevel tillader motorstart. Et mikroskopisk hul kan også være årsagen, men så burde din bil have flere startvanskeligheder. Nicolais anbefaling er heller ikke at kimse ad.
Index
85127: sv: sv: sv: sv: Periodiske startproblemer med TD5 (01-08-2009 16:02:00) (svar på 85031)
Steen Christensen #6842, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.199.142.218)
Tak for svarene.
I har nok ret i at det vil være en god idé at undersøge alle slangerne.
Men det bliver nok ikke nemt at finde nogen klare konklusioner på en fejl der optræder så sjældent...

Jeg vender tilbage når/hvis jeg bliver klogere.
Index
95170: sv: sv: sv: sv: sv: Periodiske startproblemer med TD5 (07-03-2010 10:22:31) (svar på 85127)
Steen Christensen #6842, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.199.142.218)
Her er lige lidt status (eller mangel på samme)

I efteråret skiftede jeg brændstoftrykregulatoren, som var
utæt. Jeg har ikke fundet utætte brændstofslanger.
Jeg har ikke oplevet problemet siden, men jeg føler mig ikke overbevist om at det er trykregulatorens skyld.

Derimod forekommer det mig at problemet hver gang er opstået, når jeg har skullet starte i nærheden af supermarkeder eller byggemarkeder, så måske ligger problemet i startspærren, som er blevet forstyrret af varesikringen. Hvis det sker igen, prøver jeg at låse bilen og "starte forfra".

Mvh Steen