tilbage

Land Rover Forum  

Index
85382: Kobling på Serievogn (06-08-2009 20:10:43)
Rune Sckerl #7948, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.155.86)
Seriebil med ny kobling og ny mastercylinder har svært ved at komme i gear uden kedelige lyde, der må være luft i systemet, hvordan lufter man ud?
Index
85385: sv: Kobling på Serievogn (06-08-2009 21:08:32) (svar på 85382)
Michael Kruse Jepsen #5081, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 77.213.219.234)
Sæt en 2 m lang slange på udluftningsniplen på slavecylinderen, og før den op til hovedcylinderens reservior. Træd derefter med rolige tryk (ikke for hård og hurtigt, for ellers sprøjter der koblingsvæske ud over det hele, og det kan altså tage lakken, hvis det ikke tøres af), indtil der ikke kommer flere luftbobler. Derefter spænder du bare udluftningsniplen til igen.
Index
85386: sv: sv: Kobling på Serievogn (06-08-2009 21:26:07) (svar på 85385)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 212.27.18.98)
Eller lav et lille stykke værktøj som på billedet.
Den korte slange ned over udluftningsskruen og den lange ned i beholder.
Den korte slange skal være så kort at der ikke kan samles meget luft der.
Nipplen skal kun lige åbnes så der skal trædes hårdt for at presse vædsken ud, så virker det bedst.
Jeg tror det er noget med at luften komprimeres til mindre bobler som presse ud med stor hastighed ....

Jeg ved det ikke men det fungerer.

Oprindeligt er den lavet til at udlufte bremser, det fungerer også.
Det er en cykelventil (kugleventil) der bruges, da jeg tror der skal være et lavt modtryk i selv ventilen.
Index
85388: sv: sv: sv: Kobling på Serievogn (06-08-2009 21:33:24) (svar på 85386)
Rune Sckerl #7948, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.155.86)
så vidt jeg kan se er der ingen udluftningsskrue på slavecylinderen, hvor skulle den sidde?
Index
85390: sv: sv: sv: sv: Kobling på Serievogn (06-08-2009 22:04:36) (svar på 85388)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.66.184.93)
En ofte set fejl hvad angår udluftning af bremser såvel som kobling, er at der ikke er frit flow i systemet.
Når du har fundet udluftningsskruen på din slavecylinder (som sidder lige ved siden af slangefittingen) Skal du åbne denne rimelig meget. Kan væsken ikke selv løbe fra beholderen ud af slavecylinderen og ned på jorden, er der ikke frit flow. Dette kan have to årsager; enten er din slange kollapset indeni eller der sidder en form for fremmedlegeme i klemme et sted, eller også har du justeret stemplet i hovedcylinderen for stramt op. Sidst nævnte er en fejl mange begår. Juster derfor stemplet således at pedalen har godt med frigang, lad væsken løbe igennem af sig selv, opad i en slange, og ovenud af slangen, UDEN at røre noget, når ikke der kommer bobler mere lukker du for skruen og pumper én gang så skulle der være tryk. Juster derefter pedalen til den ønskede frigang og Jobs' a good'en! Virker dette ikke har du simpelthen et problem med dit flow. Jeg udlufter tusindvis af bremser og koblinger ifm. mit arbejde og har lært dette på den hårde måde :)
Håber dette kan være til hjælp.
Index
85400: sv: sv: sv: sv: sv: Kobling på Serievogn (07-08-2009 08:08:58) (svar på 85390)
Steen Andersen #5256, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.88.236.177)
Sådan gør jeg også, både med kobling og bremser på min 88'er, og det har aldrig voldt problemer.

88'er hilsner
Steen