tilbage

Land Rover Forum  

Index
85439: AT daekmoenster til sand og klipper (08-08-2009 05:01:34)
Dennis Bager (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 190.40.30.156)
Jeg har brug for lidt hjaelp til valg af nye daek.
Vi er i Sydamerika for tiden og vores daek er snart klar til udskiftning. Vi har brug for nogle AT daek, der mest bruges til sand og klipper, da der er en del oerken og bjerge herovre. Og naar der endelig er mudder, saa er det oftest i forbindelse med en flodkrydsning og saa er der sand igen..

Mit spoergsmaal gaar ikke saa meget paa maerke eller navn, men mere paa hvordan et godt moenster boer se ud for at vaere god til sand og klipper. Herovre er udvalget mildest talt begraenset og det er mest lokale daek.

Haaber paa at der er nogle erfaringer derude :=)
Index
85440: sv: AT daekmoenster til sand og klipper (08-08-2009 08:12:28) (svar på 85439)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.116.51.73)
Hej Dennis og familie.

Først lige en tak for den fede oplevelse ved at læse på jeres hjemmeside, super tur, glædede mig meget og grinede en del af begrebet "mutter fits bus skole".

Nå men dæk, min erfaring med dæk til sand er at jo mindre mønster og luft des bedre, ikke for meget "klodser" på skuldrene, faktisk så er nedslidte S dæk super, men det hjælper ikke dig for de fåes ikke i en størrelse der passer på jeres dyt, jeg vil tro at hvis du ser på hvad de lokale bruge på deres arbejds biler så er det nok en udemærket guideline, og kan du få dem så vil BFG All Terrain nok være det bedste bud da de er stærke i kasserne og med et moderat mønster.


Fortsat go rejse.

Med venlige rover hilsner

Ole
#493.
Index
85458: sv: sv: AT daekmoenster til sand og klipper (08-08-2009 20:48:01) (svar på 85440)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.235.156)
Egentlig er du ude i et skisma, til kørsel i sand kræves et dæk med blød gummiblanding som Mich. XS, og omvendt,
til kørsel på klipper kræves dæk med hård gummiblanding så det ikke bliver skåret op. Altså har ALLterrain sin rette betydning her, et sæt Goodyear ATR ville klæde "slæden" Som du sikkert ved skal det være 6 ell. 8lagsdæk af hensyn til bæreevnen.
Index
85540: sv: sv: sv: AT daekmoenster til sand og klipper (10-08-2009 21:15:14) (svar på 85458)
Dennis Bager (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 190.40.202.29)
Mange tak for jeres svar.
De var ret brugbare.
Ja vores daek er slidt en del efterhaanden, saa de er snart ved at vaere "rigtig gode sanddaek". Og det var ogsaa derved at vi fik en punktering, som flaensede det ene daek her forleden, der var en revne paa ca. 5-10cm igennem alle staaltraadenen.

Mange af de lokale her bruger stort set hvad de kan faa. En type, som vi har set mange smaa lastbiler og 4wd bruge ligner en type fra 2. verdenskrig, med et par lange riller i midten og saa nogle ordentlige knupper paa siderne, og i oevrigt ret smalle.

Vi har paa enkelte biler set nogle BFG AT, men de har alle vaeret regummireret, og det har vi ikke lyst til.

Det ender nok med at vi finder nogle langrilledaek, som de bruger meget af her paa allle deres smaa lastbiler.

Hvis der er andre, som har lyst til at foelge med paa rejsen saa er i velkomne. adressen er www.dennisbager.dk