tilbage

Land Rover Forum  

Index
85593: bagerste hjulpar er ikke til at rykke (12-08-2009 10:13:31)
Lars Halberg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 91.198.168.8)
Min bror og jeg har i fællesskab købt en Range Rover fra 1990, 3,9 liter V8. Classic. Automatgear.
Bilen har stået ude i nogle år - med håndbremsen trukket - og nu kan vi ikke flytte bilen. Forhjul drejer rundt, men bagerste hjulsæt kan kun drejes ca 1 cm frem- og tilbage.
Nu er jeg ikke så kendt med Range Rovere, men kan det være håndbremsen som er fastnet på akselen fra reduktionskassen???
Er der noget med, at en split fra håndbremsen går ind i den aksel?
Kan bilen 'tvinges' til at få alle 4 hjul til at køre rundt, med f.eks. træk fra en traktor, eller skal 'et eller andet' løsnes på anden vis. Hvis ja, så hvordan gør vi?

mvh
Lars & Peter Halberg
Index
85594: sv: bagerste hjulpar er ikke til at rykke (12-08-2009 10:27:09) (svar på 85593)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.178.251)
En Range Rover har permanent firhjulstræk, derfor burde alle hjul dreje rundt. Jeg formoder, at det bageste differentiale er låst på een måde. Skil det ad for at finde ud af, hvad årsagen kan være. Jeg fraråder, at I trækker bilen i gang med en traktor.
Index
85596: sv: bagerste hjulpar er ikke til at rykke (12-08-2009 10:42:00) (svar på 85593)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Det kan sagtens være håndbremsen der har sat sig.
Der sidder en firkantet justerskrue bagpå. Den kan du prøve at løsne. Der er ikke nogen splitter, der går ind i akslen. Håndbremsen virker som en almindelig kabeltrukket tromlebremse.
Hvis det er håndbremsen der hænger, så kan I prøve at skrue den bageste kardanaksel af. Så skulle i kunne dreje baghjulene.

MVH Jakob E S
Index
85599: sv: sv: bagerste hjulpar er ikke til at rykke (12-08-2009 11:13:15) (svar på 85596)
Lars Halberg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.184.189.146)
Vi prøver den firkantede justérskrue - eller løsner bagerste kardanaksel. Så vi kan få den bugseret. Tak for indsparket!

mvh Lars og Peter
Index
85603: sv: sv: sv: bagerste hjulpar er ikke til at rykke (12-08-2009 11:46:54) (svar på 85599)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.197.191.243)
hej

Det kan være noget så simpelt som at bremserne er groet fast og ikke er til at rokke. Det kan ske ved længere tids stilstand, specielt hvis bremserne har været godt vådt og fedtet ind i mudder.

Håndbremsen virker på kardanakslen og ikke på baghjulenes bremser.

mvh
Ib 0219
Index
85610: sv: sv: sv: sv: bagerste hjulpar er ikke til at rykke (12-08-2009 12:48:27) (svar på 85603)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.196.75.142)
Lige en hurtigt hjælp.
tag en god lang stand jern ø 12 mm blød jern stik den ind fra henholdsvis inde fra bilen og udefra gennem fælgen og giv den et hurtigt rap med en god bænkhammer på toppene af klodserne der stikker ud af kaliberen. Kun et hurtigt rap på begge klodser. så prøv om den kan trille så samme procedure en gang til indtil den slipper. Ingen vold.

det burde kunne hjælpe lidt. Det er nok cylinderne der rustet fast i kaliberen.

Claus (7227) har selv 1½ RRC.
Index
85655: sv: sv: sv: sv: sv: bagerste hjulpar er ikke til at rykke (13-08-2009 15:34:24) (svar på 85610)
Lars Halberg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.184.189.146)
Igen, tak for input. Jeg tror at vi prøver at løsne klodserne ved hjælp af en Ø 12 mm jernstang som det første. Dvs de inderste klodser skal vi nå fra under bilen og de yderste gennem fælgen.

Vi skal nok poste hvad problemet er når vi får den løs, men der kan godt gå nogle dage. Den står ikke lige hvor nogle af os bor...

mvh Lars og Peter Halberg
Index
85656: sv: sv: sv: sv: sv: sv: bagerste hjulpar er ikke til at rykke (13-08-2009 15:44:05) (svar på 85655)
Lars Halberg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.184.189.146)
Kan det være cylindrene i kalibrene som er rustede fast - og hjulene kan drejes 1 - 2 cm i hver retning..? Burde hjulene ikke være helt låste hvis problemet er fastrustede kalibercylindre..?

mvh Lars
Index
85657: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: bagerste hjulpar er ikke til at rykke (13-08-2009 15:54:07) (svar på 85656)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.196.75.142)
Hvis skiven er en smule skæv og hvis den har stået lidt kan rust laget blive tyk nok til at lige ved kaliberen kan den glide men lige udenfor kaliberen er den rusten.'
Rust fylder 7 gange mere end stål, 1 mm stål bliver til 7 mm rust.
Slå let på skiven evt. tag hjulet af og slå på skiven og på toppen af bremseklodserne mens du kører hjulet fra side til side, det skulle kunne løsne det.

Elelrs lyder det til at det sidder længere inde her tænkes på differentialet.
På min RRC er der en del slør så det kan være det er derinde, men prøv lige det med kaliberne da jeg synes det er der problemet burde være.

Claus
Index
85658: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: bagerste hjulpar er ikke til at rykke (13-08-2009 16:03:17) (svar på 85657)
Lars Halberg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.184.189.146)
Det lyder logisk Claus. Det prøver vi. Det virker også logisk at starte med de 'mindre ting' - inden man evt skiller differentialet ad.
Og når bilen har stået ude i højt græs i 5 - 6 år, så har den også haft rigelig tid at danne et dygtigt rustlag.

Vi prøver som du foreslår.

Lars
Index
85677: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: bagerste hjulpar er ikke til at rykke (14-08-2009 08:36:35) (svar på 85658)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Lars.

Netop på grund af at hjulene kan bevæge sig lidt (faktisk ca det samme som min defender kan med trukket parkeringsbremse, så synes jeg ikke du skal negligere at problemet kan ligge i håndbremsen.
Drejer tromlen på parkeringsbremsen også et par cm. når bilen rokkes frem og tilbage? Hvis den kan bevæge sig bare en lille smule, så er det nok ikke der fejlen er alligevel.

MVH Jakob E S
Index
85758: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: bagerste hjulpar er ikke til at rykke (17-08-2009 14:02:34) (svar på 85677)
Peter Bastian (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.239.106)
Hi Jakob ES et al,

Det var parkeringsbremsen der havde sat sig. Vi fandt armen ovenpå tromlen på aksen og fik den exerseret til den slap, nu ruller bilen fint. Tak for råd og dåd.