tilbage

Land Rover Forum  

Index
85629: Hvilken motor??? (12-08-2009 21:56:51)
Troels Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.185.240.86)
Jeg undskylder på forhånd hvis dette emne har været oppe før, men synes ikke jeg lige har kunne finde det jeg præcist ville vide.

Jeg er den lykkelige ejer af en 90" fra 86, som jeg er igang med at sætte istand.

Mit spørgsmål er i al sin enkelthed : hvilken motor er nemmest at opgradere med, en 200 tdi eller 300 tdi, eller er der en helt anden model som kunne være en mulighed.

Jeg synes min 2,5 n/a er lidt sløv, med campingvogn ell trailer efter...

Håbe på nogle gode ideer, som er til at forstå for en ny i lr verdenen....

Troels
Index
85632: sv: Hvilken motor??? (12-08-2009 22:35:31) (svar på 85629)
Anders Kofod Mogensen #5653, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 77.213.184.27)
Hej Troels

Prøv at søge på forum og du skal finde svar. pas dog på, det er religion du prikker til. reelt tror jeg svaret er et du selv skal tage ud fra hvad du vil have din Land Rover til og hvor enkelt det skal være.

er bare nemmeste løsning, så vælg 200 TDI, der skal kun forrøret til udstødningen skiftes (næsten)

SIII Hilsen Anders
med 2,5 N/A i min 88" og den er kvik nok. (krævede lidt mere end bare et nyt forrør, at få i)

Index
85645: sv: sv: Hvilken motor??? (13-08-2009 11:03:47) (svar på 85632)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.165.176.230)
Hej Troels.

Det tager ca 2 - 3 weekender i roligt tempo at skifte en 2.5 NA ud med en 300tdi med automat gear. Dog skal du kunne svejse enten nye motor ophæng eller gearkasse ophæng på.

Skal du kun have manuel gearkasse så går det hurtigere.

Du kan få leveret en 300 tdi med gearkasse fra england til mellem 11000 og 13000 afhængigt af hvem du handler med.

Jeg vil klart foretrække en R380 gearkasse med en 300 tdi, koblingen er noget blødere og behagelig en i en LT77, hvis du vil høre min mening.

Hvis penge ikke er noget du skal tage højde for, så er en TGV 2,8 jo en oplagt mulighed, lots of power, ingen elektronik.. Alternativ, og billigere en TGV, smid en TD5 i den.. Den kan også sagtens arbejde...

Den 90" med 300tdi og automat gear jeg har kørt var bare super, og faktisk ganske kvik.

Mvh

Stephan
Index
85649: sv: Hvilken motor??? (13-08-2009 11:54:24) (svar på 85629)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.51.71.86)
Hej Troels
Det langt nemmeste er at montere en defender 200TDI. Den passer i ophængende, multistikket til motoren passer og du skal ikke lave noget fikumdik med udstødningen. Du skal blot bestille en udstødning til en defender 200tdi.
Så i længden er det også både nemmere og billigere.
200TDi har mere bundtræk end 300TDI tilgengæld kan 300TDi flotte sig med en R380 gearkasse som standard, og mulighed for højere topeffekt. Men tro mig trækket helt i bunden er væsentlig ringere. Og ja så er der en del mere arbejde i det.
Index
85652: sv: sv: Hvilken motor??? (13-08-2009 13:42:04) (svar på 85649)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Søren.

Ved du hvad det er som gør at der ikke er så meget bundtræk?
Det kunne være interessant at vide. Visse 300tdi modeller har jo et EGR system, som jeg godt kunne have mistænkt for at være skyld i noget sådant.
Jeg har faktisk aldrig kørt en 200tdi, men jeg kan mærke forskel på en 300tdi med og uden EGR.

MVH Jakob E S
Index
85660: sv: sv: sv: Hvilken motor??? (13-08-2009 17:50:24) (svar på 85652)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.66.184.93)
Hej Jakob
Nej jeg kan desværre ikke sige dig det helt præcist.
Men bundtrækket i en motor er jo bestemt af mange faktorer. Heriblandt især knastakslens udformning, henholdsvis overlapning, hvor "skarp" den er og selvfølgelig hvor meget den åbner.
Jeg har aldrig set et tech-sheet over hverken den ene eller den anden af disse to motorer så jeg ved ikke om det er her forskellen ligger. Dog kan jeg konstatere at jo højere dysetryk en diesel kører med jo dårlige bundtræk, men jo højere effekt! Om det overhovedet har noget med hinanden at gøre aner jeg ikke da jeg mest er benzin-mand :) Men tager man foreksempel en TD5, så har den jo et bundtræk som er så pinligt ringe at selv en gammel slidt 2,25 benziner har mere oomph! Okay overdrivelse fremmer forståelsen, men en TD5 går frygtelig nemt ud i og omkring tomgang.
Hvad angår 200/300tdi syntes jeg også at 200'eren har væsentlig bedre gasrespons.

Men jeg er helt sikker på der er nogen der kan give en rigtig god og dybdeborende forklaring på dette fænomen (Dr. Diesel hvor er du??) :D

PS: så ved jeg at man kan bruge et 300tdi topstykke på en 200, så her kan forskellen heller ikke rigtig ligge, nogen der kender kompr. forhold på disse?
Index
85665: sv: sv: sv: sv: Hvilken motor??? (13-08-2009 20:01:06) (svar på 85660)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.116.51.73)
JA, JA nu kommer jeg i ser jeg iler!!!!!!!!!!! Stor griner..

Min erfaring er at 300 har mere bund end 200, de 200 jeg har prøvet har alle været mere sløve i optrækket end de 300 jeg har prøvet, højt dysetryk er for at kunne sprøjte mere præcist og kortvarigt for at opnå en bedre udnyttelse af brændstoffet og mere ydelse, med en diesel drejer det sig om at få sprøjtet den givne mængde ind så hurtigt som muligt på det rigtige tidspunkt og så fint forstøvet som muligt.

Men, men både 200 og 300 kan trimmes til gode ydelser og masser af moment faktisk er der flere mange der er af den opfattelse at en 200 er bedre at tune på end en 300!!!!

Hvad angår TD5 så er den ikke noget godt valg til en offroad "racer" da den som du skriver ikke har skyggen af bund træk før der er lade tryk på og det er sgu surt, og så er der al den elektronik der ikke kan lide vand olie i ledningsnet osv altsammen noget der ikke er nemt at have med og gøre i felten, så er 200 og 300 langt bedre.

Og ja det er rigtigt at et 300 topstykke kan bruges på en 200.


Jeg har også en formodning om at både knast karakteristik og turbo karak er forskellig på de to maskiner.

Med Venlige Diesel Hilsner

Ole "AKA" Dr Diesel.
#493
Index
85666: sv: sv: sv: sv: sv: Hvilken motor??? (13-08-2009 20:17:56) (svar på 85665)
Troels Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.185.240.86)
Tak for de mange gode svar, jeg tror valget falder på en 200 tdi. så jeg kan beholde min gearkasse....
Nu skal der bare lige spares op til sådan en...
Jeg vender nok tilbage og skal have råd og vejledning når jeg kommer dertil.....
Index
85667: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvilken motor??? (13-08-2009 20:23:02) (svar på 85666)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.175.126)
- og husk lige - MEGET VIGTIGT - at det skal være en 200 TDI fra en Defender (IKKE en Disco!)med mindre du elsker bunkevis af bøvl med besværlige tilpasninger af både det ene og det andet...

Venlig hilsen
Jørgen Lundrup
Index
85668: sv: sv: sv: sv: sv: Hvilken motor??? (13-08-2009 20:48:43) (svar på 85665)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.160.103.2)
Halløjsa

Jeg må give Ole P aka DR Disella (Øhh kører du ikke 2.25 benzin ;-)) I at de mere simple 200-300 er nemmere at rode med i bushen hvis de strejker. Men dog skal man huske på at Team Fat Pony har kørt Malaysia rainforest challenge i en td5, plus Marokko og flere gange i Polen. Og der har ikke været problemer selvom de har "Dive, dive, dive" flere gange med den. Så td5 kan godt...

Mvh
Mads
Index
85670: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvilken motor??? (13-08-2009 21:03:40) (svar på 85668)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.66.184.93)
Det der med Dr. Diesel stammer, så vidt jeg husker fra min barndom, fra at Ole altid lige havde tricket til at får de dersens gamle toenkvarter diesel'er til at trække som et ondt år, gå ligeså fint i tomgang og miste noget af al den grimme hvide/blålige røg ;)

Ja selvfølgelig kan en TD5 komme til at køre i vand, det kan alt! Spørgsmålet er bare hvor mange penge og timer man ønsker at ligge i projektet kontra den vinding man får ud af det rent effektmæssig.
Index
85672: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvilken motor??? (13-08-2009 21:53:17) (svar på 85668)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.116.51.73)
Hej Mads

Nej en 2,25 er det nu ikke, 2,5 med en smule fiflen .....næsten std....vi har maks 85hk på en go dag.

At vi ikke kører diesel er fordi vi kan få en mere omdrejnings villig motor ud af en benziner og flere omdrejninger og hurtigere motorrespons, jeg har ikke tid til og vente på at en diesel kommer med ladetrykket og så har vi slet ikke fart nok i vores sport til at kunne bruge en alm intercooler, vi ville være nødt til at bruge en vand til luft køler.

Jeg har logget nok på ladeluft temp til at jeg ikke skal den vej og ladetryks respons for den sags skyld også..

Men selvfølgelig kan man da få en TD5'er til at yde noget, bare ikke noget jeg vil sætte min lid til..
Ude i verden bruges der meget tid på at lave manifold og monter vnt turboer stroke dem til 2,8 eller mere og jeg kunne blive ved, men det er mange penge for lidt ydelse.
Og om en TD5'er har kørt i Malysia og andre steder og den er kommet godt fra det betyder stadig ikke at den ikke er dyr at reparere på og svær at diagnostisere på midt i et race hvor tiden tæller.

Set forhold til hvad der ellers kan købes og bygges sammen sagde han BMW V8, LS1 Lexus v8, Rover V8 er i hvert fald ikke kost effektivt alt for dyrt at at bygge go effekt i..efter min mening.

Men alle kan laves til og køre under vand og det pålideligt.

Med venlige rover hilsner

Ole
#493.

Ps hvad er det nu lige et pumpedyse elemnt koster til en TD5'er ;-)
Index
85708: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvilken motor??? (15-08-2009 10:39:17) (svar på 85668)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.189.0.39)
Jeg er nu ikke så sikker på, at det alene skyldtes TD5-motoren, så meget som de to kombattanters særlige indstilling til de udfordringer, de konfronteres med.
I øvrigt ikke et ondt om om TD5-motoren, men jeg vil til enhver tid foretrække den veloplagte og no-nonsens 200 TDI-motor i min Defender 90" PU. Den er også at foretrække frem for den mere flegmatiske 300 TDI-motor, som ligger i min Disco 1.

Med hilsen fra fluen på bambusrør, palmeblade og pindevægge i Malaysia

Morten
Index
85669: sv: sv: sv: sv: sv: Hvilken motor??? (13-08-2009 20:58:22) (svar på 85665)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.66.184.93)
Præcist det svar jeg forventede Ole!