tilbage

Land Rover Forum  

Index
86107: serie 3 gearkasse (26-08-2009 22:46:24)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.145.242.1)
Hej i forum.

Låsen til bakgearet (kuglelåsen) er det de 2 fjedre der sikre at bakgearet ikke springer ud eller ligger det længere nede i gearkassen og skiftet.

Claus
Index
86109: sv: serie 3 gearkasse (26-08-2009 23:57:14) (svar på 86107)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.129.76.172)
Hej Claus
Låsen til bakgearet ligger i dækslet v. skiftearmene. bakgearshjulene er ligeskåret og kan derfor holdes af disse låse.
Mvh.
Martin
Index
86116: sv: sv: serie 3 gearkasse (27-08-2009 07:59:46) (svar på 86109)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.196.75.142)
Hej Martin.

Det er altså den plade stump der er fjederbelastet med 2 fjedre der virker som låsen.
Det kan være derfor at den hopper ud af bakgear fordi den ene fjeder mangler plus den anden er svag så.

Claus (7227)
Index
86118: sv: sv: sv: serie 3 gearkasse (27-08-2009 08:49:17) (svar på 86116)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.129.23.244)
Hej Claus
Der er tre låse på skiftegaflerne. De to, som du beskriver, i siden af dækslet og en i toppen. Det er låsen i højre side af dækslet der låser bakgearet.
Mvh.
Martin
Index
86139: sv: serie 3 gearkasse (27-08-2009 11:51:44) (svar på 86107)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.21.133)
Hej Drenge.....

Rolig nu, inden i får det hele forplumret.

Pladen med de to fjrdre er ikke en "lås" der skal holde den i gear, det er for at der er en hvis modstand så man ikke u forvarende kommer til at sætte den i bakgear, fjedrene og pladen har som sådan ikke noget at gøre med hvad der sker inden i kassen, de er en fejl 40 modforanstaltning, i kender det sikkert også fra alm borger gryder, hvor man på nogen skal trykke, trække eller andet for at kunne få den i bakgear disse foranstaltninger er også anti fejl 40.....

Det der holder en gearkasse i gear er, alt efter dens udformning, skifte mekanismens udformning eller tand hjulenes udformning, der er så store kræfter på spil at det aldrig ville kunne holde hvis det var skiftegaflen der skulle holde den i det valgte gear, gaflen skifter kun gear.
De små kugler og fjedre som dem der har haft låget af deres seriekasse kender er heller ikke det der holder den igear, de forhindre blot at gearstangen ved egen hjælp trykker bilen ud af gear når man kører.

Alt afhængig hvilken suffix gearkasse du har så er det enten det lille rulle leje i bakgears hjulet og den aksel det køre på, der holder den i gear eller hvis det er en ældre model så er det akslen's udformning der holder den i gear.

Begge måder er så viseligt indrettet at når de er iorden og fejlfri så vil belastningen på tandhjulene holde dem i gear, er leje eller lejebøs eller aksel slidt så "vipper" bakgears hjulet den fejl vej under belastning og presse ud af indgreb istedet for at blive holdt i indgreb.

Det var en lang smørre, ( håber i forstår det ) og nok ikke det Claus helst ville høre for vi kan jo så nok alle gætte hvad der må gøres og hvad det medføre af evt investeringer: bakgearhjul med aksel og hvis slemt også en ny bundgearsaksel....sur røv, men sådan er det nu...


Med venlige rover hilsner

Ole

#493
Index
86155: sv: sv: serie 3 gearkasse (27-08-2009 17:01:34) (svar på 86139)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 93.160.197.46)
Hej Claus
Ole har ret, hvis problemet er længere ned i gearkassen, er det fordi at aksel, leje eller tandhjul er slidt eller beskadiget. Hvis dette er tilfældet vil tænderne i tandhjulene stille sig skråt over for hinanden. Derved arbejder de sig fra hinanden, så den springer ud af indgrebet.
Det kan låsen i topdækslet ikke forhindre.
Mvh.
Martin