tilbage

Land Rover Forum  

Index
86293: Disco automat gear (31-08-2009 14:07:14)
Peter Nielsen #8111, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 94.145.61.128)
Hej... Min LR er en Discovery V8 1996. Med 4 trins ZF aut gearkasse. Når jeg kører med blid speeder, går den i "lock" ved speedometer visning: 84 km/t. Her er den jo så mest økonomisk. Kan nogle regne ud, hvordan transmissionen vil té sig, hvis jeg monterer dæk med større dia (fx 265/75 X 16)...?
Index
86298: sv: Disco automat gear (31-08-2009 15:29:41) (svar på 86293)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Hej Peter,
det kan jeg ikke regne ud...men vil bare tilføje: Hvor ville det være skønt, hvis man kunne justere lock-up punktet ned til f.ex. 75 km/t. V8´eren vil sagtens kunne trække det, og det vil passe langt bedre til dansk (og svensk) landevejskørsel med 80 km/t begrænsning.

Bare en tanke...

Vink & blink
Bo Helsted
RR Vogue 1990
Index
86299: sv: Disco automat gear (31-08-2009 15:48:28) (svar på 86293)
Lars Kiærulf #7877, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 80.160.19.138)
Så vil konverteren låse ved en endnu højere hastighed. Du vil dog ikke kunne se forskellen på speedometeret i bilen da denne ikke tager højde for omkredsen af dine hjul, men på en GPS burde du kunne se det. Jeg har ikke regnet på det, men et skud ville være at det i stedet skete ved omkring 90 km/t.

Jeg er iøvrigt enig i at det ville være rart om man kunne dreje lidt på den indstilling - også på en Disco 2 TD5.
Men hånden på hjertet: Meget ofte bliver der jo kørt lidt hurtigere end 80 på de danske landeveje ... ehm ... har jeg hørt.

Mon den rare politimand vil godtage ens argument hvis man argumenterer for at det er mere miljøvenligt hvis man kører lidt for stærkt så konverteren låser?

- Lars
Index
86312: sv: sv: Disco automat gear (31-08-2009 21:02:46) (svar på 86299)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.237.146)
Hej Lars,
ja, det er netop lige det sidste punkt, jeg bekymrer mig om... og så er det bare ultrafrustrerende i Sverige, hvor mange bilister kører "mycket ordentligt" dvs. max. 77 km/t når der er 80 km/t begrænsning. Så gearkassen lige præcis IKKE kan holdes i lock-up stilling, men hele tiden hopper ud. Med hørbar stigning i omdrejninger og benzinforbrug (man kigger desperat efter næste tank...)

Men så vidt jeg ved, er det jo en ren mekanisk/olietrykstyret indstilling.

Hilsen Bo
Index
86313: sv: sv: sv: Disco automat gear (31-08-2009 21:14:39) (svar på 86312)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.93.125)
Ok, præcis samme "problemstilling", som jeg oplevede herhjemme. Men i stedet for at skifte til dæk, der har større omkreds, vil det være den modsatte vej, du skal overveje, hvis du vil eliminere noget af problemet den vej rundt.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
Index
86300: sv: Disco automat gear (31-08-2009 16:02:25) (svar på 86293)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Hej Peter.

Umiddelbart skulle man vel mene, gearkassen "locker" ved samme speedometervisning (84 km/t), uanset hvilken dækomkreds, du vælger.

Med skift til større dæk end standard (=opgearing), vil du dog i praksis opnå, at den reelle hastighed stiger ved samme speedometervisning - altså at trafikken skal gå lidt stærkere, for at du kommer til at køre "mest økonomisk". Er det dét, du ønsker?

Personligt valgte jeg tidligere i år at gå modsat med min bil, som også har automatgear. Oprindeligt "lockede" den først ved ca. 88 km/t (reelt ca. 85 km/t), og jeg var ofte irriteret over, at trafikken holdt en hastighed lige derunder. Enden på det hele blev en ny transfergearkasse med lavere gearing, flere omdrejninger og "lock" ved ca. 80 km/t (reelt ca. 76 km/t). Et valg, jeg er rigtig glad for...

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT