tilbage

Land Rover Forum  

Index
86422: forhjulsnav (02-09-2009 20:58:31)
Jesper Guldager Skov #8373, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 212.27.16.86)
hej er der nogen der kan hjælpe med,hvor meget olie der skal i forhjulsnavene,på en defender fra 96
Index
86423: sv: forhjulsnav (02-09-2009 21:01:47) (svar på 86422)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 85.129.82.242)
Hvis du mener "kromkuglerne" (swirwelhouse) så skal det bare løbe ud af hullet på bagsiden ved den firkantede påfyldningsbolt.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
86425: sv: sv: forhjulsnav (02-09-2009 21:05:05) (svar på 86423)
Jesper Guldager Skov #8373, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 212.27.16.86)
tak for det,men mener den sidder foran,sammen med aftapningen.Kan det passe??
Index
86426: sv: sv: sv: forhjulsnav (02-09-2009 21:06:56) (svar på 86425)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.128.61)
Ja, det er den han mener. Aftapningen sidder nede i bunden, ude ved hjulet og påfyldningen lidt over midten, vendt fremad. Der skal bare være til kanten, så passer det.

Jimmi
Index
86428: sv: sv: sv: sv: forhjulsnav (02-09-2009 21:08:32) (svar på 86426)
Jesper Guldager Skov #8373, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 212.27.16.86)
tak for hjælpen
Index
86435: sv: sv: sv: sv: sv: forhjulsnav (02-09-2009 21:33:53) (svar på 86428)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.237.146)
Husk at dreje forhjulene til siden, så der bliver "hul igennem" ved påfyldningsskruen. Det gør det noget hurtigere at fylde op. Hver kromkugle rummer ca. 0,7 liter gearolie.
Hilsen Bo.
Index
86448: sv: sv: sv: sv: sv: sv: forhjulsnav (03-09-2009 08:24:02) (svar på 86435)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.106.50)
Øhh... sidder der ikke samme type foraksel og dermed swivelhouse på Defender og Range Rover Classic? Hvis der gør, skal der ifølge min Haynes kun påfyldes 0,26 liter transmissionsolie i hver side. Og ifølge LR's liste over anbefalede olier (som kan hentes nederst til højre på forsiden af www.dlrk.dk) skal det være tranmissionsolie i viskositet 80W-90.

Mvh
Mikael
Index
86450: Beklager... (03-09-2009 08:56:29) (svar på 86448)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Jeg huskede det som ca. 0,7 l, "mere end man tror". Beklager hvis det ikke er korrekt. Det er ihvertfald til det løber ud af påfyldningshullet, så overfyldning er ikke en mulighed.
I min terminologi er "gearolie" en hypoidolie EP 80/90, så der er vel ikke noget forkert der ?
Vink & blink
Bo
Index
86454: sv: Beklager... (03-09-2009 09:45:44) (svar på 86450)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Lad mig sige det sådan, at der er i hvert fald ikke 0,7 liter i en tube one shot grease (som jeg i øvrigt ville fylde på i stedet for olien)

MVH Jakob E S
Index
86461: sv: sv: Beklager... (03-09-2009 11:27:47) (svar på 86454)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
OK, i vinder, men jeg havde ihvertfald ret i, at det er en god ide at dreje forhjulene, så der kommer hul ned til mekanikken...det var sådan set mit primære formål med kommentaren. Før jeg selv fandt ud af det, kunne jeg ligge riiiiigtig længe med olieflasken ;-)
/Bo
Index
86464: sv: sv: sv: Beklager... (03-09-2009 11:39:10) (svar på 86461)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Bo.

-og hvis man bruger one shot grease, så er det så godt som håbløst at få det ind i kuglen. Der var en der skrev herinde om det for et par uger siden.
Et eksempel på, at det er rigtig god ide, at læse manualen før man går igang med selv simple reperationer;-)

MVH Jakob E S - der arbejder i en supportafdeling, hvor ofte hører: "as it says in the manual...)"
Index
86500: sv: sv: sv: sv: Beklager... (03-09-2009 20:14:52) (svar på 86464)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
Der skal bruges 2-3 deciliter pr. side afhængigt af hvor meget man spilder.

En nem måde at påfylde er at anvende en af de oliedunke hvor der fremkommer en 10-15 cm lang tynd spids når man trækker proppen op.

80W90 er sagen, så kan du tappe det af incl. vand og skidt og fylde friskt på når kareten er blevet dyppet.
Index
86506: sv: sv: sv: sv: sv: Beklager... (04-09-2009 07:37:28) (svar på 86500)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Tynd spids eller "slange"spids har f.eks. Shell Transaxle eller Quaker State Gearoil.
Q8 eller Statoils dunke er derimod håbløse (oliens øvrige kvaliteter upåagtet...).
Denne oplysning til orientering, da man først kan se hældemekanismen, når dunkens forsegling er brudt - sikkert ikke populært at gøre på en tankstation inden køb.
Hilsen Bo.
Index
86507: Dobbelt virkende oliesuger (04-09-2009 07:52:25) (svar på 86506)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.54.13.116)
Biltema har fået et genialt værktøj til at "flytte olie fra en beholder til en anden beholder / aksel, gearkasse og lignende (20-727) Rummer 0,5 liter ad gangen - se mere på deres hjemmeside!
Index
86534: sv: Dobbelt virkende oliesuger (04-09-2009 19:56:56) (svar på 86507)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.140.98)
Ikke at jeg er stolt ved det, men jeg har rigtig gode erfaringer med T-Hansens dunke der er med rigtig god studs, der gør at man kan fylde olie på gearkasser, diff og andre svært tilgængelige steder.

Så kører det for dig...

MVH Asge