tilbage

Land Rover Forum  

86416: Hjælp til 1. gangs køb af en defender? (02-09-2009 20:02:49)
Ricco Skov (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 88.83.81.146)
Hej

Nu har jeg læst meget frem og tilbage i jeres forum men jeg har stadig lidt svært med at find ud af om jeg skal ud og købe en LR. Jeg har set på en del hjemme sider fra Tyskland og England om jeg kunne find den helt rigtige bil.
Søger en Defender 110 Station Wagon med 9 sæder
Jeg vil godt ha lidt viden føre jeg gå ud og køber en, hvad det vil kom til at koste med ind køb af bilen og så få den på danske plader og hvad der er af udgifter ellers? Og hvad der er af regler for en 9 sædet, for går det ikke ind under en bus?

M.V.H Ricco Skov
86420: sv: Hjælp til 1. gangs køb af en defender? (02-09-2009 20:51:08) (svar på 86416)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.230.182)
9 sæder ialt er en STW til lille kørekort, 10 og mere er en bus. Nu nævnes ikke hvad budgettet siger, årgang, motor
og forventet km/år, der er pæne biler at hente i Tyskland; ligeledes i England, men disse er jo i hovedregelen højrestyrede. Sidder ofte og savler over
udvalget og priser hos "Landroverman" og "Defendercentre"
find disse på eks google.
86445: sv: sv: Hjælp til 1. gangs køb af en defender? (02-09-2009 23:46:18) (svar på 86420)
Ricco Skov (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 88.83.81.146)
jeg håbe lidt på en 2000 årgang og en 2,4 eller 2,5 Tdi og jeg kører ca. 30000 km om året, og jeg skal bruge bil til spejder bruge som fritid hvor der bliver køret en del på marker osv. og så skal jeg har værktøj iden fordi jeg er håndværker. håber lidt på at det MAX vil kom til at korst 200.000 men kunne være rigtig dejliget vis det kunne gøres for minder
det er lidt den ide jeg har med det hele, men jeg sys bare ikke lige det er noget man, sån lige går igang med.
og så drømer jeg lidt om en stor kofanger, elspil, tagbare, og nogle god stor for lyter. men det kan kom med tiden.
86453: sv: sv: sv: Hjælp til 1. gangs køb af en defender? (03-09-2009 09:40:21) (svar på 86445)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.209.66.41)
Hej Ricco

Har du set den fine grønne 110 STW fra 1996 der er/var til salg her og på DBA? Virker perfekt til dig. Den står til 85.000 kr. plus afgift (under 100 K) så budgettet holder. Den er hentet i Tyskland og ser ret fin ud mener jeg.

Held og lykke - Du bliver helt sikkert glad for en Defender
86455: sv: sv: sv: sv: Hjælp til 1. gangs køb af en defender? (03-09-2009 09:57:34) (svar på 86453)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Ricco.

Du får nok ikke en TD5 årgang 2000 for under 200000 registreret som person bil (med 9 sæder incl. fører). Ellers skal du finde en bus, som kræver kørekort til bus men tilgæld kun koster knapt 2500 i vægtafgift om året.
Hvis den samtidig skal være gearet op med det hele bliver det mere urealistisk. En bus kan du nok godt finde hvis du leder længe.
Hvis jeg var dig ville jeg overveje Sørens forslag. En sådan Defender Station Wagon fra 1996 kostede mig lige omkring 100000 i afgift som personbil sidste sommer. Det burde kunne gøre billigere, for jeg tror jeg blev tørret hodt og grundigt. Den årgang har en 4 cylindret Turbo diesel motor (kaldes 300TDI).

MVH Jakob E S - PS hvis du kunne være interesseret i min bil så, smid mig en mail på jakob(a)egemosen.dk. Den er afprøvet som spejderbil:-)
86458: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til 1. gangs køb af en defender? (03-09-2009 10:57:40) (svar på 86455)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.209.66.41)
Hej igen

Den er stadig på roverbørsen og det er faktisk en årgang 1998.
Link: http://www.dlrk.dk/roverboersen/vis.asp?w=2101&aid=10721&uid=967548894

Fed bil
86465: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til 1. gangs køb af en defender? (03-09-2009 12:04:40) (svar på 86458)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
86469: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til 1. gangs køb af en defender? (03-09-2009 12:21:45) (svar på 86458)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Ja fed bil.

Den er magen til min:-)

Men at det er en 1998'er og i god stand, gør den ikke billigere i afgift.
Min blev vurderet til under middel (fordi jeg havde rustne grå døre fra en gammel 110" monteret ved vurderingen.), og det gav en forventet markedsværdi incl. afgift på ca. 163000kr. Så skal man regne ca. 60% af denne værdi som skal lægges som afgift. Det gav en afgift på ca. 100000, og så fik jeg ca. 10000,- tilbage for mine gule plader. Det gør man jo ikke ved import.
Husk i øvrigt at få en dataerklæring fra Land Rover Danmark, da en Defender ikke er standard godkendt som personbil før 2007.

MVH Jakob E S
86472: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til 1. gangs køb af en defender? (03-09-2009 12:39:47) (svar på 86469)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Hej Jakob.

Uden at lægge hovedet på blokken er jeg nu ret sikker på, det ikke kræver dataerklæring, hvis blot bilen tidligere har været indregistreret som personbil i f.eks. Tyskland. Man vil da lægge den udenlandske godkendelse til grund.

Dit tilfælde var jo lidt anderledes med ændring fra dansk registreret varebil til personbil.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
86474: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til 1. gangs køb af en defender? (03-09-2009 13:15:04) (svar på 86472)
Frederik Busk-Clausen #6066, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.95.210.137)
Defenderen er ikke typegodkendt som personbil i DK. Den forklaring jeg fik dengang jeg var møllen igennem var at de ikke ville betale for en typegodkendelse i DK da de ikke regnede med at sælge nogen Defender 110" som personbil (8+1).

Flop #6066
86475: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til 1. gangs køb af en defender? (03-09-2009 13:28:15) (svar på 86474)
Ricco Skov (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 88.83.81.146)
så hvad har det at betyde ? jeg er ny i LRer verden og er ikke inde i alle de regler der er.. og vis nu vi tager ind blik i den 1998 bil der bliver snakket om, hvad vil afgift måske være på den? bare ca tal så jeg kan gøre op med mig selv om det er bilen.
86476: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til 1. gangs køb af en defender? (03-09-2009 13:39:11) (svar på 86475)
Morten Hermann Jensen #5940, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.34.148)
Hej Ricco

Noget som ikke har været belyst er den årlige vægtafgift.

Hvis du erhverver dig en "bus" - mere end 9 personer, som kræver at du har kørerkort til bus eller erhverver dig et sådan. Ja så vil du have en årlige vægtafgift på kr. 2500,- hvis jeg forstod et ovenstående indlæg korrekt.

Hvis det skal være en stw til alm. kørerkort så vil de se på en årlig vægtafgift på ca. kr. 11000,- for en dieselbil.

Udvalget af busser i Dk har en rimelig størrelse, du burde kunne finde en fornuftig bil.

Mht. til gensalg, så vil jeg selv være lidt forsigtig med en stw, da det nok er begrænset hvor mange der prioritere at ville betale det mere i indkøb af bil og ekstra vægtafgift om året.

Bare min mening - held og lykke.


Morten
86478: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til 1. gangs køb af en defender? (03-09-2009 13:43:10) (svar på 86475)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.209.66.41)
Hej Ricco

De fleste vil svare at du skal bruge lidt tid på www.skat.dk og se hvad tilsvarende har kostet osv.
Men jeg vover pelsen og skyder på en afgift på mellem 85-95.000 kr. Du kan sagtens være heldig den kommer derunder - det kommer an på om den til toldsynet bliver vurderet som under middel - middel - over middel. Så svinger afgiften måske 10.000 kr. til hver side.

Tag dog og prøv bilen - du er jo allerede på vej.

Hvor i landet bor du? Så er der sikkert LR folk der vil hjælpe dig.

Vink med blink
86477: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til 1. gangs køb af en defender? (03-09-2009 13:40:48) (svar på 86474)
Henning Rogren #6732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.200.169)
Hmm - jeg fik da uden nogen problemer eller dataerklæringer eller andet vrøvl andet end "lidt" håndøre i afgift, indregisteret en 2001 110" Crew Cab som ganske almindelig personvogn da den blev importeret fra Holland.

mvh,
Henning
86479: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til 1. gangs køb af en defender? (03-09-2009 13:47:10) (svar på 86477)
Frederik Busk-Clausen #6066, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.95.210.137)
Skal ikke kunne svare dig på hvordan du er kommet igennem uden. Eller om Td5'eren er blevet typegodkendt. Jeg ved bare hvad jeg fik afvide dengang af LR-DK.
Og det har ikke den store betydning når den skal indreg. jeg skulle bare have den dataerklæring fra LR-DK før at de ville syne den.

Mlrh
Flop #6066
86484: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til 1. gangs køb af en defender? (03-09-2009 14:41:03) (svar på 86474)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Det er fuldstændig rigtigt, at hvis bilen har været godkendt i et andet EU-land (vel at mærke hvis bilen er EU-typegodkendt som desse bier er), så er det ikke nødvendigt med dataerklæring fra importøren. Der tog jeg fejl, fordi jeg rodede min egen sag ind i det. Det er kun hvis bilen aldrig har været godkendt om personbil før (i noget EU-land), at det er nødvendigt.
Før jeg fandt ud af hvor let det var at få dataerklæringen, overvejede jeg faktisk at indregistrere min bil i Tyskland og og importere den tilbage for at slippe for dataerklæring; men som sagt er det ikke nødvendigt hvis der foreligger en tysk registreringsattest, hvor der henvises til en godkendelse som personbil.
Det er rigtigt at LRDK ikke ville betale for en typegodkendelse, men det er som sagt heller ikke nødvendigt, da de kan lave en dataerklæring, der siger at bilen lever op til kravene som personbil. Det forudsættes selvfølgelig at bilen er i orden og i original stand, for at LRDK vil stå inde for bilen.

Det er også rigtigt at en bus koster ca. 2500 og at en personbil koster 10240 kr. om året i afgift; men jeg vurderede at det er prisen værd at slippe for sæderne bagi, når bilen skal bruges til rejsebil eller spejderbil, hvor man så kan lave indbygning med skabe og det hele. Desuden skal man ikke have fartskriver for at køre i tyskland, man skal ikke have et kørekort der koster 30000 per chauffør. Bilen kan lånes ud til hvem som helst. Der er ingen tvivl om hvem man må befordre. Man skal ikke have alverdens ekstra kvalifikationscertifikater for at køre i bussen i udlandet. Der ud over er det en fin ide at købe en bus, for der er mange penge at spare, hvis man kan leve med ulemperne - det kunne jeg ikke.

MVH Jakob E S
86490: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til 1. gangs køb af en defender? (03-09-2009 17:25:24) (svar på 86484)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.69.54)
Hej Jakob

Jeg bliver nødt til at drille dig lidt. Hvis det er så godt med en 110 STW, som du har skrevet stolpe op og ned om, burde den jo være solgt for længe siden..
Vi ses derude
En som er rigtig glad for 110 busser..

Mvh
Mads
86492: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til 1. gangs køb af en defender? (03-09-2009 17:53:22) (svar på 86490)
Ricco Skov (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 88.83.81.146)
nu kom jeg til at kigge lidt på google og prøv og se hvad der kom frem over i Sverig.

http://www.bytbil.com/bilar/begagnade/land-rover/defender/qv7shnbg/?criterias=k2ABEAY0peki.lwwBPCgAA__!
86498: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til 1. gangs køb af en defender? (03-09-2009 20:01:33) (svar på 86492)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 62.199.174.229)
Spøgefuld sidebemærkning:

jeg kan allerede høre hvordan SKAT vil juble over en 2002 STW'er.... kr. 1 kr. 2......

og 170tkm er måske lidt meget - det er i hvertfald 100tkm mere end jeg ville begynde med... - men jeg ville slet ikke begynde med den... den mangler en 4.0 V8 for at være noget for mig!


Men prøv lykken ca 90.000 dkr er da ok....
86499: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til 1. gangs køb af en defender? (03-09-2009 20:11:38) (svar på 86492)
Henning Rogren #6732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.51.175.40)
Hej

Fed bil til en god pris - mit gæt på afgift til Danmark vil være omkring 150.000 til 180.000,- så for omkring max 270.000 vil du blive godt kørende - dog er jeg fuldkommen enig med Thorstein - den havde fortjent en V8...

mvh,
Henning
86523: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til 1. gangs køb af en defender? (04-09-2009 14:48:21) (svar på 86492)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.209.228)
Jeg har ikke lige set, om du har stort kørekort til stor personbil (bus), men for en 200.000 burde du kunne få en 1998/2000 bus i god stand. I Silkeborg stod der fornylig een fra 1999 til lige under 200k - og det var et meget flot eksemplar.
Bus plus: lav vægtafgift, god plads, ikke alle må køre i den...
Bus minus: skal have fartskriver ved kørsel i udlandet, skal til syn hvert år...

Defender 110 minus: meget stærkt vanedannende...