Hej Mads
Ja, og når du har tjekket begge kardaner, så tjek foreste stikakslers knokkel-led. Du skal have ankerpladerne af for at få stikakslerne af. Er der ikke noget slør der, så kan du med stik-akslerne ude, afmontere diff'et og se om det har ædt et par tænder. Det er en klassisk deffekt, hvis bilen har været ude for lidt voldsomt off-road.
Selvfølgelig, hvis du har friløbsnav, så burde der ikke komme noget fra forakslen hvis de står i frilkøb, og du er i højgear. Kan selvfølgelig også være bagerste diff.
Hvis det endelig viser sig at det er gearkassen, så er den meget nem at skifte. Min far og jeg havde med vores samlede 20 tommelfingre gearkassen ude på få timer. Jeg fik min renoveret hos en klubkammerat, da jeg ikke bildte mig selv ind at det var noget jeg havde evner til. Den var i igen på lidt flere timer, da vi ikke havde tænkt over at gemme bolte og møtrikker og alle de forskellige dimser i æsker, så de var til at finde igen. Havde jeg så været lidt mere flink til at holde øje med olien og ellers havde været mere venlig med gearskiftet, så havde jeg stadig haft låseblik i min gearkasse. Det var i hvert fald hvad den lokale Land-Rover mekker, sagde da han kom forbi og heksede lidt i gearkassen, så den da kunne køre.
Held og lykke
Hilsen Niels