tilbage

Land Rover Forum  

Index
86594: Sære lyde generelt! (07-09-2009 06:47:51)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.243.208)
Ofte er her lange tråde om diverse lyde, hvor en meget stor del af indlæggene består i at fastslå, hvorfra lydende kommer.
Er det fra kardanerne eller hjulene og de dele der følger hjulene eller er det fra motoren eller gearkassen????

Der er altså visse muligheder for hurtigt at spore sig ind på nogle af fejlkilderne.
Grundlæggende er der meget stor forskel i frekvensen på lydene og rystelserne fra f.eks. hjul og kardan.
Eftersom kardanerne skal dreje i gennemsnit 3 til 4 omdr. hvergang hjulene drejer 1 omdr. vil frekvensen selvsagt være forskellig og det er det, der hjælper til at forstå lyden/rystelsen.

Hvis man f.eks. slår eller limer 2-300 gram ubalance på et ellers fint afbalanceret forhjul og kører med det, skulle man gerne opnå en vældig tung og dump ubalance. Registrer hvordan det føles. 80 km/t er perfekt for at fornemme.

Når ubalancen på hjulet igen er væk, sætter man en ubalance på den længste af kardanakslerne midt på, f.eks. ved at sætte en række slangespændebånd med "klumperne" ved siden af hinanden på og så ud at køre bare 40-50 km/t.
Så vil man mærke en vibration, med en helt anden og mere hysterisk frekvens end den der kom fra hjulet.

Har man bare en antydningsvis fornemmelse for rytme, bør man kunne mærke en meget betragtelig forskel, som man skal lagre i sin krop.
Med denne fornemmelse lagret i kroppen, kan man f.eks. afsløre en kardan inden for ganske få hundrede meter.

Et defekt kardankryds' udfoldelser må selvsagt svare i frekvens til den fornemmelse man nu har lagret fra oplevelsen med vibrationerne fra kardanen.
Et defekt drivkryds sidder efter differentialet og må derfor følge hjulets vibrationsmønster.
På den måde undgår man at rode fortvivlet rundt mellem den ene og anden type kryds osv.
Faktisk logik for burhøns??? :-)

Har man vibrationer/lyde fra motor/gearkasse er her også gode muligheder for selv at lokalisere, hvorfra unoderne kommer.

Lad motoren i frigear/neutral løbe op i omdrejninger, uden at tage livet af den ved overdrejning. Bemærk om der er unormale vibrationer, f.eks. fra et svinghjul eller kobling i ubalance. Et defekt hoved og plejlleje i tidlig stadie kan nogle gange afsløres, før den store katastrofe bryder løs. Prøv det evt. før der er noget galt, så man ved, hvordan ens motor ytrer sig i sund tilstand.

Prøv så om fornemmelsen ændrer sig kørsel især i de indirekte gear. Vær opmærksom på at i typisk 4. gear, løber gearkassens hovedaksel og kardanerne med samme omdrejninger som motoren, altså 1:1, hvorfor der let kan opstå misvisende signaler.

I bare en smule respekt for de man spørger, vil det være nyttigt, om man selv havde gjort lidt studier i, hvad der egentlig er galt med vognen, før man desperat spørger:
"Min bil ryster helt vildt! Hvad er der galt?"
Sådan et spørgsmål, formuleret på den måde, lader sig ikke besvare bare nogenlunde kvalificeret, ud over et råd om straks at stoppe kørslen.

Håber dette giver mening! :-)

mvh
Knud