tilbage

Land Rover Forum  

Index
87293: 3,5 V8 køling (18-09-2009 20:19:10)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.145.242.1)
Hej i forum.

Kan en eller anden hjælpe mig med at fortælle hvor en 3,5 V8 motor står henad på temperatur måleren inde i bilen.
Har lige skiftet min føler og nu står den helt oppe lige inden det røde felt. Stabilt godtnok.
Har inden stået helt nede ved det hvide felt hvis den eller kom forbi det.
Jeg har også skyllet motoren igennem især varmeapperatet og der fik jeg en klump ud på størrelse med en tommelfinger negl.

claus (7227)
Index
87298: sv: 3,5 V8 køling (19-09-2009 00:21:20) (svar på 87293)
Kasper Christiansen #7662, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.9.200)
Min står osse lige inden det røde, ca. 90 grader.
Jeg har hørt at dette er fint. V8'ere skal vist ha det lidt varmt.

-Kasper
2A 109" V8
Index
87300: sv: sv: 3,5 V8 køling (19-09-2009 07:47:13) (svar på 87298)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 212.27.27.217)
For en sikkerheds skyld ville jeg stikke et termometer, der kan gå til 100 gr., ned i toppen af køleren, for at se hvad den reelle temperatur vitterlig er.
Vognens instrument kan kun give en cirka og tilfældig visning af temperaturen, der iøvrigt meget fint kan variere med,hvilken giver man for tiden har.

mvh
Knud
Index
87367: sv: 3,5 V8 køling (21-09-2009 09:24:44) (svar på 87293)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.209.66.41)
Hej

Er du obs på at du har købt den rigtige føler? Der er mindst 2 at vælge imellem og jeg har tidligere med held valgt den med lavest temp. til den motor. Jeg tror på at termostaten, dens alder og type har meget at sige i forbindelse med aflæsningen i instrumentet.

Hvordan ser selve dine køleribber ellers ud?

Vinks
Index
87374: sv: sv: 3,5 V8 køling (21-09-2009 10:59:48) (svar på 87367)
Brian Skindersø #4255, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.183.202)
Hej
Jeg har læst lidt literatur om tuning af Rover v8 motoren, der beskrives det som et stort problem, at de i 90erne hævede temp. fra 80° - til 90°C. - grundet miljø-hensyn. Hvilket medførte at lejesølerne på kruptappen går løse (alu og stål med forskellig varme-udvidelses koefficent.) Så anbefalingen er at bruge en 78° termostat - hvilket medfører 80-81°C motortemp.
PS! problemet er løst ved at bolte lejesølerne sideværts på de nyere kostuktioner

Mvh
Brian Skindersø
Index
87375: sv: sv: sv: 3,5 V8 køling (21-09-2009 11:01:23) (svar på 87374)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.209.66.41)
Sådan Brian. lige præcis. Brug den lille termostat til de gamle 3.5 V8´ere.

Vroom
Index
87378: sv: sv: sv: sv: 3,5 V8 køling (21-09-2009 11:50:57) (svar på 87375)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.196.75.142)
hej i forum.

Hvor kan sådan en fåes, de eneste jeg kan se er 88 grader og 74 grader og en på 82 grader til en anden motor.

Claus
Index
87379: sv: sv: sv: sv: sv: 3,5 V8 køling (21-09-2009 12:09:20) (svar på 87378)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.209.66.41)
Hej Claus

Hvor gammel er din bil? Hvilke karbs?
Du skal nok gå efter 74 graders termostaten. Men lad os lige vide præcis årgang og motor du har siddende.
Index
87380: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 3,5 V8 køling (21-09-2009 12:11:42) (svar på 87379)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.196.75.142)
Hej Søren

Det er en 1983 RRC 3,5 V8 med 2 stk SU karbs
men i 1995 er motoren blevet skiftet med en reconditioned engine.

claus
Index
87387: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 3,5 V8 køling (21-09-2009 14:56:24) (svar på 87380)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.209.66.41)
Hej

OK, så er jeg faktisk ikke særlig sikker på at du skal tage 74 graders termostaten.
Delene til en RRC er for visse årgange V8 Defender de samme i motoren, men der er masser af undtagelser OG som du selv nævner hvad indebærer den modificering eller re-kondi fra 1995?
Index
87439: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 3,5 V8 køling (22-09-2009 21:42:19) (svar på 87387)
Leif Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.92.63.41)
Hej

Nu har jeg rodet en del med rover v8 og har prøvet mange forskellige termostater og følere. min erfaring er at lige meget hvad for en karburator fødet motor version man har er 82 graders termostaten perfekt til det danske klima.

Der findes rigtig mange forskellige følerer til denne motor og det lyder som om du har fået den forkerte.

OBS der er lige så mange meninger om termostater og følere til rover v8 som der er bøger ( jeg har dem alle og har læst dem) og "eksperter".

Hilsen Leif

Index
115725: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 3,5 V8 køling (22-10-2011 17:39:18) (svar på 87439)
Erling Damm (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.178.233.247)
Hej Leif

Jeg har en Disco 3,9 V8 og der er noget ravruskende galt med kølersytem og hvad dertil hører.
Må jeg stille dig nogle spørgsmål ?


Hilsen
Erling Damm
Index
115726: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 3,5 V8 køling (22-10-2011 18:52:04) (svar på 115725)
Leif jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 89.239.198.187)
Ja spørg endelig løs.
hilsen Leif