tilbage

Land Rover Forum  

Index
87353: Olieskift på hovedgearkasse (20-09-2009 20:20:35)
Jakob Paulli #5539, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 188.178.201.38)
Halløj derude!
Da jeg skiftede olie, på hovedgearkassen, fandt jeg et fint lille juletræ på magneten i proppen, den har gået ca. 35.000 siden sidste olieskift, hvor der også var et lille juletræ... (det er ikke verdens bedste billedkvalitet)

Olien så ellers fin ud, ingen vand eller bronzeskær.
Gearkassen har ingen mislyde, slår en bøvs en gang i ny og næ, primært fejl 40.
Den køres pænt, en gang imellem får den lidt høvl i skoven og på bakkerne.
Kassen sidder i en 110' Td5 fra '99

Skal jeg være bekymret eller er det 'normalt?

Mlrh Paulli
Index
87362: sv: Olieskift på hovedgearkasse (21-09-2009 02:02:32) (svar på 87353)
Svend Erik Jul Nielsen #3234, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.180)
Tillykke så har magneten da fanget spånerne, men hold øje med om det bliver ved.
Svend Erik
Index
87395: sv: Olieskift på hovedgearkasse (21-09-2009 19:16:15) (svar på 87353)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
Det er set langt værre ;-)

De der små fine spåner hidrører fra almindeligt slid såsom når man kommer til at "børste tænder" på den.

De store stykker ligger normalt i filtret/sien, huskede du at tømme det?

Index
87398: sv: sv: Olieskift på hovedgearkasse (21-09-2009 20:51:49) (svar på 87395)
Jakob Paulli #5539, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 188.178.201.38)
Det er godt at høre kassen opfører sig helt almindeligt, man ved jo aldrig med de der 'Britter'...
Når du skriver 'filter/sien' tænker jeg, øhhh.... hvor er det lige det sidder?
Index
87400: sv: sv: sv: Olieskift på hovedgearkasse (21-09-2009 21:39:39) (svar på 87398)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 78.156.208.181)
Filtersien sidder i bundproppen på "5.gearshuset" altså
nærmest transfergearkassen, skal som regel pilles ud;
meget vigtigt!!! husk at rense gevindet i huset for evt. løse spåner, disse kan ødelægge gevindet på bundproppen
når proppen igen skrues i.
Index
87407: sv: sv: sv: sv: Olieskift på hovedgearkasse (21-09-2009 22:17:44) (svar på 87400)
Jakob Paulli #5539, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 188.178.201.38)
Så lærte jeg noget nyt, tak for info!
Jeg vil huske at tømme, den forhåbentlig tandløse si ved næste olieskift.

Mlrh Paulli
Index
87410: sv: sv: sv: sv: sv: Olieskift på hovedgearkasse (21-09-2009 23:42:25) (svar på 87407)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
På en LT77 kan man godt tage sien ud uden samtidigt at aftappe olien. Har dog aldrig prøvet på en R380 som er den der er standard monteret på den årgang du nævner.

På en LT77 kommer der måske en halv eller kvart deciliter ud sammen med sien. Det skyldes at sien sidder i et lille kammer for sig selv, som oliepumpen tvinger olien igennem så det kan blive siet. Der går et sugerør fra dette kammer til selve gearkassen. Når bare gearkassen hælder lidt forover, som den gør naturligt når bilen ikke er lastet bagtil, løber olien i gearkassen ikke ind i kammeret når man udtager sien.

Sien kan i øvrigt være kaput. Har sågar set en der var vredet en halv omgang rundt. Derfor kan det betale sig at købe en ny til at have i beredskab ved olieskift. Husk også pakninger til bundpropperne.


Index
87442: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Olieskift på hovedgearkasse (22-09-2009 22:39:43) (svar på 87410)
Jakob Paulli #5539, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.243.181.171)
Har siddet og nærstuderet VHB'en og selv om jeg er ikke den skarpeste til tysk, virker det som om at kassen skal splittes en del ad for at skifte bemeldte filter.

Så mon ikke det bare skal have lov til at sidde i fred.

Takker for input og vender tilbage om en 30-35.000 km når 'juletræet skal skiftes'...

Mlrh Paulli
Index
87443: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Olieskift på hovedgearkasse (22-09-2009 23:12:30) (svar på 87442)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.234.4)
Undrer mig over den afbilledede gearkasse, er det ikke
snarere en fra Daf 400/Freigtrover ell. en borgergryde m.
tohjulstræk og altså med uden transferbox? på de LT 77 som anvendes til firehjulstrækkere sidder proppen og filtret i bunden bagerst på hovedgearkassen; sekskanten på proppen er 24mm.
Index
87444: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Olieskift på hovedgearkasse (23-09-2009 00:09:39) (svar på 87443)
Jakob Paulli #5539, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.243.181.171)
Hej Verner
Billedet er sakset fra en tysk Td5 Defender VHB der, indtil nu, har stemt meget godt overens med virkeligheden. Og der sidder en transferkasse efterfølgende.
Som jeg husker det ligner billederne det jeg ser inde under bilen, men jeg vender tilbage når jeg, ved først kommende lejlighed, har tjekket det en ekstra gang.

Mlrh Paulli
Index
87453: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Olieskift på hovedgearkasse (23-09-2009 10:27:45) (svar på 87443)
Lars Jørgensen #1584, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.20.243)
Hej Verner

Hvor kommer en LT77 gearkasse lige ind i billedet når vi taler om en TD5, som mig bekendt kører med en R380 box - mine gør i hvertfald. LT77 udgik så vidt jeg husker sammen med Tdi200 ca i løbet af 1994 og blev erstattet af R380 i Tdi300 og fortsatte i TD5

mvh

Lars
Index
87456: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Olieskift på hovedgearkasse (23-09-2009 11:46:15) (svar på 87453)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.234.4)
Jojojo Lars, R380, 380 refererer til de newtonmeter kassen kan modstå, kom med 300TDI i 1994 og forsvandt med TD5 i
2007, men huset er stort set det samme, på Ashcrofts hjemmeside er begge kasser afbilledet desværre ses bundproppen ikke, men det er et tilbageskridt at filtret
ikke umiddelbart kan skiftes, men sådan er det altså.