tilbage

Land Rover Forum  

Index
87604: Passer en 300TDI med automatgear i en 90" med 200TDI ? (25-09-2009 09:45:59)
Lars Aagesen #6677, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.101.194)
Hej forum

Mit projekt beskrevet meget kort:

Jeg har en 90" fra 1986 som er født med 2,5 N/A. Der ligger nu en 200TDI i hullet. Jeg vil gerne have automatgear og har derfor købt en autoboks fra en RR V8. Den passer ikke på min 200TDI idet starter sidder i den forkerte side.

Jeg overvejer derfor følgende:
At anskaffe en automatgearkasse fra en DISCO med 300TDI og montere på min 200TDI. Alternativ at hente en DISCO i tyskland med 300TDI og automatgear.

Spørgsmål 1) Passer en autoboks fra en DISCO 300TDI på min 200TDI motor ?
Spørgsmål 2) Passer en 300TDI i hullet på min 90" ? (Jeg ved at en DISCO 200TDI ikke umiddelbart gør pga. noget med styrhus - nogen der kan uddybe problemet for mig?)
Spørgsmål 3) Kan jeg, uden de store geværgreb, flytte motor og automatgearkasse fra en DISCO 300TDI til min 90" ?

Med LR-hilsen
Lars Aagesen#6677
Index
87612: sv: Passer en 300TDI med automatgear i en 90" med 200TDI ? (25-09-2009 12:37:14) (svar på 87604)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 217.74.221.2)
Hej Lars.


En 300 tdi med automat gear (zf4hp22) kan sagtens lægges i din 90".
Du skal enten flytte gearkasse ophæng eller motor ophæng.
Placering af gearvælger til gear kræver ligger custom work.

Jeg var med til at lægge en i, hvilket tog ca 2 weekender for to mand. I dette tilfælde var det en motor og gearkasse der var bestilt hos amazon4x4 i england, hvor vi havde specificeret at det skulle være et kit til en 90".

Det var det de sendte og til en pris med forsendelse på ca 13000 for motor, gearkasse, kardaner,køler, bulkhead dele osv.. komplet kit! Naturligvis brugt med et kit der bare var til at gå til og den bil køre bare genialt.

Der er en smule arbejde med lidt ledninger, da en 2,5 N/A er lidt anderledes med gløderør men det er småting.

Hvis det har yderligere interesse kan jeg formidle kontakt med ham der ejer den 90" vi lagde automat gear og 300 tdi motor i.


Mvh


Stephan

Index
87620: sv: sv: Passer en 300TDI med automatgear i en 90" med 200TDI ? (25-09-2009 19:57:51) (svar på 87612)
Lars Aagesen #6677, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.58.233.54)
Hej Stephan (og i andre)

Mange tak for jeres svar.

Stephan, jeg vil meget gerne have kontakt med ham du kender der har lavet "operationen".

Vil du skrive til mig på lars@aagesen.net.

Med venlig hilsen
Lars Aagesen#6677
Index
87613: sv: Passer en 300TDI med automatgear i en 90" med 200TDI ? (25-09-2009 13:13:33) (svar på 87604)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Lars.

Du kan også prøve at spørge Peter Rosenø. Han kører mig bekendt med det setup (200tdi med tomatgear).
Tror ikke han kommer til Høvelte i morgen. Det er noget med at han er optaget af noget andet.

Normalt siger man at 200 og 300 ikke passer gearkasser sammen. Om der findes nogle tryllerier, der kan få det til at fungere ved jeg ikke.

Hvis du nu skulle finde på at købe et komplet kit med motor og det hele, kan jeg muligvis godt være interesseret i det kit du har nu.

MVH Jakob E S
Index
87616: sv: sv: Passer en 300TDI med automatgear i en 90" med 200TDI ? (25-09-2009 16:55:00) (svar på 87613)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.12)
Og så vil jeg være enormt negativ og forstyrre et godt oplæg til weekenden.

Men, du skal opmærksom på at din bil skifter indentitet når du skifter din manuelle gearkasse med en automatgearkasse og du skal derfor betale ny vurderingsafgift på bilen.

Bare så du ikke dør af ubehag næste gang du kommer til syn.

Anyway - god weekend.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
87658: sv: sv: sv: Passer en 300TDI med automatgear i en 90" med 200TDI ? (26-09-2009 15:57:24) (svar på 87616)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.93.125)
Hej Kenneth.

Jeg har set dig bidrage med denne nyttige advarsel en gang eller to tidligere, og kunne godt tænke mig, hvis du ville bidrage med en konkret henvisning til, hvor du har det fra?

Personligt har jeg ikke umiddelbart kunnet finde andet herom end det, der står sidst i "Vejledning om syn af køretøjer" afsnit 14.02 (side 61), og hvis det er samme vejledning, du har det fra, er et "kan" nok mere rigtigt end et "skal", ville jeg umiddelbart mene - således forstået, at en ændring til automatgearkasse ikke ubetinget fører til ny afgift på bilen, men kán gøre det afhængig af øvrige faktorer. Altså måske en beskeden moderation til din advarsel :-)

http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Vejledninger/Syn_og_omsyn/Vejled_syn_okt_2009.pdf

Supplér gerne :-)

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT



Index
87659: sv: sv: sv: sv: Passer en 300TDI med automatgear i en 90" med 200TDI ? (26-09-2009 16:13:59) (svar på 87658)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.245.249)
Selv om jeg nødig vil drage Kenneths almindeligvis kloge ord og betragtninger i tvivl, har jeg dog min tvivl mht til ligefrem et idenditetsskift pga skift mellem tomat og manuel gearsytem.

Idenditetsskift knýtter sig i almindelighed mere til vognens udseende mht type og årgang, så som hvis man ombygger sin RRC MY 1986 til RR Sport MY 2009.
Det har, så vidt jeg har forstået det på emsige toldere, jeg har været i hård kamp med for år tilbage, noget at gøre med, at man forsøger at gøre sin bil mere værdifuld end dens årgang og type ellers tilsiger.
Men vi er ude i noget, som alene afgøres af toldernes humør og grad af ondskab, ikke noget specielt med fornuft, så hvorfor ikke også dette? En sådan afgiftssag ville jeg dog gå hidsigt videre med, men det er en mega tung og opslidende omgang.

Om en bil har tomat eller manuel gear har i almindelighed ikke betydning for værdien. Nogen vil hade at bilen har tomat og andre vil elske det.
Der er dog visse biler, der vil være totalt usælgelige med manuel gear og omvendt. Det gælder vist ikke for en Defender.

Jeg er qua min skumle tilknytning til US-bilkredse bekendt med, at man skifter som gale rundt mellem tomat og manuel, men jeg har aldrig hørt om, at nogen er kommet i problemer lige pga dette, men til gengæld med så mange andre sager.

mvh
Knud
Index
87660: sv: sv: sv: sv: Passer en 300TDI med automatgear i en 90" med 200TDI ? (26-09-2009 16:15:42) (svar på 87658)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.12)
Hej Søren, jeg er enig i at det er vigtigt at det er korrekt gengivet/forstået, jeg forholder mig til dette:
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Modelskifte
Hvis man samtidig med et motorskifte/-tuning (som også kan være under 20 pct.) foretager andre tekniske ændringer, fx monterer andet bremsesystem, anden forbro, gearkasse, differentiale, fjedre, støddæmpere, udstødning osv., vil køretøjet som hovedregel miste sin afgiftsmæssige identitet.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Som jeg har sakset herfra:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=110565&vID=201310&i=260&action=close#i110565.

Der er selvfølgelig ikke nogen entydig opskrift, det ville blive alt for omfattende, men det bedste råd må være, at få en skriftlig erklæring om, at det projekt man har gang i vil kunne tillades.
Og her skal man være opmærksom på, at en ting er, om det er teknisk lovligt (synshallen, noget andet er om det er afgiftsmæssigt tilladt. (SKAT)
Synshallerne har i øvrigt oplysningspligt overfor SKAT.

Jeg vil bare gerne forebygge, at der er en der får skægget i postkassen og enten må bygge tilbage eller betale en ny afgift.
Og flere af de på Forum forelagte projekter, indbefatter jo både motor og gearkasse.
Så rådet, igen, må være SPØRG i synshallen, de skal vide det.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
87664: sv: sv: sv: sv: sv: Passer en 300TDI med automatgear i en 90" med 200TDI ? (26-09-2009 18:06:00) (svar på 87660)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.245.249)
Jeg kom da også for små 30 år siden i "maskineriet" pga at jeg havde skiftet et par forskærme på en Jaguar MK2, til korrekt type uden iøvrigt at ændre på vognens oprindelige konstruktion.
Jeg fik, i løbet af 3-4 års indædt kamp kæmpet mig ud af den vanvittige situation, men lysten har de, så jeg ville da ikke blive voldsomt overrasket, hvis en emsig tolder kunne få ondt af et gearkasseskift.

Der ligger egentlig lidt munterhed i, at vi alle sendte skriftlige førespørgsler til tolderne i alle de tænkelige muligheder ifm div reparationer vi er ude i. :-)
Det hænder jo at man skal skifte en udstødning!! :-)

mvh
Knud
Index
87665: sv: sv: sv: sv: sv: Passer en 300TDI med automatgear i en 90" med 200TDI ? (26-09-2009 18:24:15) (svar på 87660)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.93.125)
Tak, Kenneth - for en henvisning til, hvad SKAT skriver om emnet.

Der findes umiddelbart en lille divergens mellem FSTYR's formulering "kan der blive tale om" og SKAT's "som hovedregel". Sidstnævnte er dog rette myndighed her, så deres ord vægter naturligvis tungest.

Væsentligt er det dog at bemærke, at man begge steder knytter ændringen til et samtidigt motorskifte. Altså kunne man godt tolke det sådan, at i et rent tilfælde, hvor det alene er gearkassen, man skifter, vil dette ikke føre til ny afgift.

Bortset fra det er vi helt enige. Spørg hellere en gang for meget end én gang for lidt. For ca. fire år siden måtte jeg selv lære den lektie i anden sammenhæng :-(

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
Index
87617: sv: Passer en 300TDI med automatgear i en 90" med 200TDI ? (25-09-2009 18:05:34) (svar på 87604)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.128.61)
Jeg kan svare på det med Disco 200'eren. Det er fordi at turbo'en sidder under manifolden på disco'en, hvilket gør at du nok bliver nødt til at flytte rattet over i højre side, hvis du vil have den manifold og turbo på. Så det er der, forskellen er, simpel pladsmangel.

Jimmi
Index
87684: sv: sv: Passer en 300TDI med automatgear i en 90" med 200TDI ? (27-09-2009 19:41:52) (svar på 87617)
Jeppe Gravesen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 93.160.25.243)
Monter autogear kør og vær glad, lad vær med at sig noget til syn, hvis du endelig vil kontakte nogen så kontakt en synsmand, som i øvrig ikke har noget med skat at gøre, om det er ok med gearet.
Der kan evt blive noget med afgifts refution pga. terrænbiler normal er mindre værd med autogear end ellers.
Som en citer i forb. med motorskift.........

Mvh Jeppe Gravesen
Index
87691: sv: sv: sv: Passer en 300TDI med automatgear i en 90" med 200TDI ? (27-09-2009 21:59:09) (svar på 87684)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.12)
Hej Jeppe, det er ikke helt rigtigt at synhallerne ikke har noget at gøre med SKAT, de udfører bla. vurderingssyn for SKAT og så har de oplysningspligt overfor SKAT, så kommer der en bil der ombygget i strid med reglerne/loven så har synshallerne pligt til at oplyse SKAT om forholdet.
Mvh
Kenneth Poulsen