tilbage

Land Rover Forum  

Index
8783: olie fra swivel huset (14-04-2003 16:34:15)
Knulp Rittmeyer #6112, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.182.236.103)
I løbet af vinteren fyldte jeg olie på swivelhusene på min 110". Efter en uge checkede jeg at olien stadig var der. Der var ingen problemer.
For kort tid siden begyndte der at komme knirkende lyde når jeg kører. Jeg mener det kommer fra højre swivel hus. Svært at sige når man kører, men det kommer ude forfra fra højre side. Helt øjensynligt drypper der olie ud fra omkring selve kuglen. Åbenbart en pakning, der skal skiftes. Hvilken pakning holder på olien dér? Er der nogen der har erfaring med hvordan utætheden lukkes? Hvor omfattende operation er det?

mvh Knulp
Index
8785: sv: olie fra swivel huset (14-04-2003 17:51:12) (svar på 8783)
Eva & Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 144.57.128.4)
Hej Knulp,

Knirkelyden ved "swivelhusene" kan skyldes en defekt railko-bøsning, og oliespildet kan skyldes, at der er så meget slør, at pakning ikke ligger "til" længere.

Det er svært at sige, om det virkelig er det, men prøv at checke dit forhjul for slør ved at trække/skubbe i toppen af det - læg godt med kræfter i.

Er der slør, kan du i første omgang justere dine railkobøsninger (øverste eller nederste) med sims (mellemlægsstykker) mv. Det er en overkommelig opgave.

Derimod er det en større, men bestemt ikke umulig operation, selv for en perlegrusmekaniker, at skifte railkobøsningerne.

Begge dele kræver en manual, så du får den korrekte fremgangsmåde, momenter mv.

Du kan bare maile mig direkte - så skal jeg nok finde de rigtige sider i reparationshåndbogen/manualen

/Ib