tilbage

Land Rover Forum  

Index
8704: Parabolske fjedre (08-04-2003 13:47:33)
Hans Pedersen #4625, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.164.134.186)
Hvad er foreskellen på parabolske fjedre og alm. fjedre?
Index
8705: sv: Parabolske fjedre (08-04-2003 14:14:21) (svar på 8704)
Tony (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.21.199)
læs om det på www.ticonsole.nl
under Parabolic suspension systems, nederst på den side.

/tony
Index
8714: sv: Parabolske fjedre (09-04-2003 22:50:30) (svar på 8704)
Morten Hermann Jensen #5940, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.34.204)
En mere smidig undervogn og dermed følgende bedre kørerkomfort.

Morten
Index
8787: sv: Parabolske fjedre (14-04-2003 20:47:10) (svar på 8704)
Henrik Bruun #0542, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.161.31.95)
Jeg ved ikke hvorfra ell. fra hvem ordet
"Parabolske fjedre" kommer.
Fjedrene der har en affjedringskomfort
der ligger imellem blad og skruefjedre. - Hedder
på dansk "Parabelfjedre" - Denne type fjedre har i mere end 10 år været brugt
som forfjedre på bla. "Scania"´s Eksport
lastvogne.- Hvor man tidligere havde en
forfjeder med eks. 10 lag. Kan man med
parabelfjedre klare sig med 4-5 lag.
Dette giver udover en vægt besparelse, også bedre komfort.

mvh. Henrik
Index
8788: sv: sv: Parabolske fjedre (14-04-2003 22:39:32) (svar på 8787)
S. Vels (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.47.158.244)
At fjedren er parabolsk betyder i al sin enkelthed, at bladets areal i tværsnit øges efter en parabel. Y=X i anden potens. Det er med andre ord ikke profilen, som beskriver en parabel. Var det tilfældet, ville fjedrens silhouet være selvforklarende.
Som antydet af H. Bruun, "pakker" man herved flere lag af varierende længde i eet stykke gods med varierende tykkelse. Komfort og vandring er bestemt af, hvor langt et stykke man udtager af parablen og hvor på parablen man udtager stykket. I teorien kunne man udtage et enkelt stykke i bunden af parablen, men det vil i praksis betyde at kun enderne ville give efter for vognens vægt. Derfor må man tilpasse teorien til den virkelige verden (køretøjet bevæger sig over underlaget, ikke over tegnebrædtet) og bestykke fjedren med flere stykker udtaget længere oppe af parablen, hvor forskellen mellem tykkest og tyndest er mindre udtalt.

Med venlig hilsen
S. Vels


Index
8798: sv: sv: sv: Parabolske fjedre (15-04-2003 09:58:19) (svar på 8788)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Tak Søren...
Jeg har tit tænkt over hvorfor det hed sådan, og de kloge land-rover hoveder jeg omgås til hverdag har ikke kunnet hjælpe.
Kunne du ikke skrive et lille stykke om det i "Oasen" med en tegning til der beskriver fænomenet.

mlrh
Claus
Index
8802: sv: sv: sv: sv: Parabolske fjedre (15-04-2003 10:42:43) (svar på 8798)
S. Vels (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.157.204.130)
Det er nok ikke helt umuligt. Bare ikke her og nu, da jeg udnytter min sparsomme fritid til at få en af Flyvevåbnets hjemsendte gjort klar til plader.
Jeg skal også lige finde ud af om Leksikon her på lav kan bruge illustrationer. Det er nemmest at lave et sæt illustrationer i een arbejdsgang. Genbrug er jo in i disse tider.

Med venlig hilsen
S. Vels