tilbage

Land Rover Forum  

Index
88044: Hvad er Greenlanding?? (07-10-2009 15:33:20)
Lasse S. Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.57.3.162)
Hej igen

Det kan godt være at jeg kommer med lidt dumme spørgsmål, men håber at I vil bære over med mig.

Jeg er ved at købe min første Land Rover. Og har kigget lidt på hvilke arrangementer der er. Og der så jeg noget I kalder for Greenlanding. Hvad er dette?

Og er disse ture kun for øvede offroader eller kan nybegynder også være med til sådan ture?

Det er jo kun en lille Freelander som jeg har kig på.
Index
88045: sv: Hvad er Greenlanding?? (07-10-2009 15:49:17) (svar på 88044)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.58.229.140)
Fra DLRK Leksikon som man kan finde på forsiden.

Greenlaning :
Greenlaning = "Grønvejskørsel", altså kørsel ad små skov- og markveje og lign.
Også kaldet greenlaneing, er et begreb, vi har overtaget fra briterne som i vores køretøjers hjemland har masser af noget, de kalder public byways, som man normalt har ret til at færdes ad, også i bil, hvis bilerne ellers kan. Vejene er meget gamle og hyppigt overgroede (green lanes). De ligger gerne meget smukt og mange af dem er lige i øjeblikket genstand for en voldsom strid, idet nogle organisationer gerne vil have dem for sig selv og absolut ikke ønsker at 4x4-køretøjer skal have lov til at køre der. I Danmark vil et tilbud om greenlaneing gerne betyde en køretur ad smalle veje, undertiden grusvej eller sågar jordveje. Turene er gerne lagt, så man kommer steder, man normalt ikke ville færdes (arrangørerne har fået de fornødne tilladelser fra evt. jordbesiddere)og vil normalt højest betyde en lettere snavset bil, så disse ture er særdeles velegnede for nye medlemmer, som skal ud at prøve deres nye køretøj, møde de andre medlemmer og få en god dag ud af det. Turene kræver normalt ikke, at man har erhvervet terrænbevis, men spørg lige arrangørerne først!

mvh

2547 Steen

http://www.freewebsite.dk/lalo

Fordi det handler om Land Rover....
Index
88046: sv: Hvad er Greenlanding?? (07-10-2009 15:55:38) (svar på 88044)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.219.63)
Det er en meget genial måde at komme ud i naturen på, undertiden helt uden for veje.

Det kommer af grøn vej eller bane, derfor greenlaning.
Det er som regel off road, men ikke anderledes end at en frilandsgris så udmærket kan deltage. Er man meget hysterisk med sin bil, kan det undertiden være lidt af en udfordring, hvorfor man bør forhøre sig ved løbsledelsen inden! :-)

Du skal dog tage grønt bevis i din region, for at måtte deltage i hvert fald i de mere krævende arr., og det er også vældigt nyttigt i det hele taget for at få indblik i, hvor meget din bil kan klare.

Til lykke med vognen! :-)

mvh
Knud
Index
88047: sv: Hvad er Greenlanding?? (07-10-2009 16:03:12) (svar på 88044)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Lasse.

Det hedder faktisk Green Laning. Der er dog en del danskere der kalder det alt muligt andet.

Det er et Engelsk udtryk og det kommer af, at de derovre har en masse små veje der kaldes Green Lanes. Derovre er det således at offentligheden må færdes på alt, der er tinglyst som vej - også i bil.

Det vil sige at selv den mindste markvej, der har eksisteret til at drive får på, må man køre på, såfremt andet ikke er oplyst.

I DLRK prøver vi at efterligne dette koncept. Det består for det meste i at køre en tur af de mindste veje vi kan finde, og der kan en Freelander (for det meste) sagtens være med.

Hvis du vil mere, så skal du gå ned i den mest velassorterede bladhandler du kan finde, og så spørge efter bladet Land Rover Owener international. Deri plejer der at være en del sider om Green Laning. Der findes også andre engelske Land Rover magasiner, og det er efter min mening spændende læsning.

MVH Jakob E S
Index
88050: sv: sv: Hvad er Greenlanding?? (07-10-2009 20:44:15) (svar på 88047)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.12)
På forsiden er der et link der hedder >Land Rover Leksikon< det er fint hvis du skulle have et par timer til overs :)

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
88051: sv: sv: Hvad er Greenlanding?? (07-10-2009 20:45:37) (svar på 88047)
Heine Heinesen #7886, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.251.195.1)
Land Rover Owners International kan bl. a. købes i "Seven Eleven" i Kastrup lufthavn, arkaden mellem Terminal 2 og Terminal 3. For det tilfælde, at du bor i København :-) for ca. kr. 100,-. Udkommer en gang om måneden.

God læsning!
Index
88055: sv: Hvad er Greenlanding?? (08-10-2009 06:42:44) (svar på 88044)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.198.210.62)
Hvis du har andre spørgsmål til hvad alle vores mærkelige Land Rover udtryk er, så tryk ind på Midtjylland og klik på ABC. Der er beskrevet rigtigt mange af de udtryk, som vi bruger i hverdagen i klubben, så du ikke er helt tabt hvis en nævner greenlaning, Gymkhana eller andre spøjse udtryk.