tilbage

Land Rover Forum  

Index
88053: dysse tilspænding (07-10-2009 23:16:54)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
Hvilket tilspændingsmoment har folk erfaring med fungerer til dyser på en 2,5 TD?

Jeg har læst mig til 6-8 Nm i værkstedshåndbogen og 25 Nm på bl.a. nærværende forum.

Pt. har jeg et problem med at dieselen pibler op omkring dyserne.

Noget bud på en momentnøgle der er nøjagtig i det område uden at koste en bondegård? Har ikke megen tiltro til nøjagtigheden i den lave ende af min billige 20-210 Nm nøgle.

Jeg har oplevet flere 2,5 n/a og 2,5 TD hvor der kun var monteret skiven nede i bunden omkring dysespidsen, men den store kobberskive var udeladt. De havde ingen problemer med tætheden på dette område. Er det en kendt fremgangsmåde for at omgå utætheds problemer eller var det held det virkede?
Index
88056: sv: dysse tilspænding (08-10-2009 07:43:15) (svar på 88053)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 84.238.5.162)
Jeg kender ikke de præcise momenter. Men hvad angår skiverne, så har jeg også oplevet begge fænomener. Jeg havde begge skiver i, men da jeg bad om et nyt sæt, fra en autoriseret LR forhandler, så kom der kun skiverne nede i bunden. Jeg spurgte om ikke der skulle være 8 skiver i et sæt, hvorefter den flinke mand svarede: Det har jeg aldrig hørt om.
Så tror ikke det er nødvendigt med de øverste.

Jimmi
Index
88066: sv: sv: dysse tilspænding (08-10-2009 13:31:18) (svar på 88056)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.226.27)
For ikke at deformere dysehuset og dermed hindre dysestemplet i at arbejde, det er tilpasset m. 1/1000 mm.
nøjagtighed, er det vigtigt at kun tilspænde med det nødvendige 6-8 NM. Pakfladerne skal være rene og kobberringene fornyes hver gang, i bunden skal der være en flammeskive af stål; lægges m. konveks side opad, husk at give siden på dysen guldfedt, så er den til at få op igen.