tilbage

Land Rover Forum  

Index
87956: Nu skal jeg til at være Land Rover 110 ejer. (05-10-2009 15:08:07)
Brian Schmidt (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.185.220.193)
Hej folkens.
Nu skal jeg for første gang prøve at eje en 4x4. Og så blev det naturligvis klassikeren over dem alle, Land Rover´en. Nu hvor jeg var igang har jeg meldt mig ind klubben med det samme og også købt en workshop manual.

Jeg skal hente den her sidst på ugen så jeg vil høre om nogen har nogle gode råd inden jeg afleverer pengene og får bilen, sådan at jeg ikke går hen og bliver en ulykkelig Land Rover ejer. Jeg kender egentlig ikke rigtig det store til Land Rover og er da kun en moderat hobby mekaniker. Ham der sælger den virker umiddelbart som en pålidelig mand, og det er en Land Rover 110 2,5d fra 1984 som har kørt 267.000km. Motor er efter sigende blevet lavet for 33000kr i 2008. Den har lidt rust, men har endnu ikke kunnet finde gennemtæring nogen steder. Den har slør i styretøjet men alle kugler er temmelig nye. Speedometeret virker ikke. prisen er 23000kr.

Lyder det som et ok køb? (den skal synes til december)

Det skal lige tilføjes at motoren højest behøver at holde 1 år da jeg uanset hvad vil bytte den ud med en 200tdi.
Index
87959: sv: Nu skal jeg til at være Land Rover 110 ejer. (05-10-2009 15:35:46) (svar på 87956)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.209.221)
Du har valgt den mest anvendelige Land Rover, der bygges. Der er plads, den klarer sig fint i terræn, ligger godt til vejen.
Sløret kan skyldes, at bøsningerne i undervognen trænger til en udskiftning.
En motorep for 33.000 burde kunne dokumenteres, lyder umiddelbart efter meget, al den stund en ny koster under 20k.
En 2,5 d er en meget driftsikker motor, har selv en 2,5d OneTen fra 1987... kørte den til syn i juli og den blev synet med anmærkning om, at højre forlygte var for højt justeret.
Prisen på 23k lyder fornuftig, når jeg sammenligner med min, der er sat til salg for 32.000 DKK incl. udstyr og indretning...
Jeg tror - uden at kende til dit køb - at du får en fornuftig bil til fornuftige penge!

Held og lykke og velkommen i klubben!
Index
88039: sv: Nu skal jeg til at være Land Rover 110 ejer. (07-10-2009 14:43:30) (svar på 87956)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.81.141)
Hej Brian

Det er jo ret generelle betragtninger du beder om og de fleste fra LR kredse vil nok mene noget i retning af:
- Du finder ud af det hen af vejen, når du lærer din bil at kende - på godt og ondt
- Du må selv afgøre om 23 K er mange penge for dig
- Du er altid velkommen til klubarrangementer og i LR fælleskabet
- Du kan altid læse indlæg herfra forum i arkivet og blive lidt klogere
- Du skal finde dig et par LR venner du kan spørge mere specifikt til råds

Men spørger du mig skifter man ikke en motor der netop er totaltrenoveret for 33.000 kr. Så er det resten af bilen man bruger penge på - hvis det altså er rigtigt og pengene ikke kun er brugt på guldbelagt topstykke.

Held og lykke. Vi glæder os til at høre dine erfaringer og se dig i klubben.

Og husk altid at vinke:-)
Index
88040: sv: Nu skal jeg til at være Land Rover 110 ejer. (07-10-2009 14:45:25) (svar på 87956)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.81.141)
Og forresten kan slør i styretøjet være mange ting - også styrekugler og styrestang. Heldigvis koster dele til din bil ikke meget - så bare kom igang med at skifte det der trænger.
Index
88054: sv: Nu skal jeg til at være Land Rover 110 ejer. (07-10-2009 23:49:45) (svar på 87956)
Brian Schmidt (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.185.220.193)
vinker LR ejere til hinanden ligesom motorcyklisterne gør?
Det er godt lige at vide så man ikke virker som en snob. Det med skift af motoren er ren og skær fordi jeg vil have den merkraft 200 tdi motoren har. Den anden motor sælger jeg herinde bagefter(har ikke plads til den). Grunden til at jeg spørger, her på forummet, angående købet af en Land Rover, er fordi at alle andre jeg har nævnt det overfor er overbeviste om at en LR er mere på værksted end på vejen/terrænet.
Index
88058: sv: sv: Nu skal jeg til at være Land Rover 110 ejer. (08-10-2009 09:21:09) (svar på 88054)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.179.254)
Ja, LR-folk hilser på hinanden...
især Serie-bil og Defender førere...

Jeg købte min OneTen 1987 for fem år siden og har kørt ca. 150t km i den siden.

Udover almindelig vedligeholdelse, har der kun været småting, men nu er min også en 'KISS'-model, hvor der ikke findes overflødigt udstyr på...

OneTen selvfølgelig, for hvem har brug for luksus?
Index
88061: sv: sv: sv: Nu skal jeg til at være Land Rover 110 ejer. (08-10-2009 10:51:29) (svar på 88058)
Peter Mortensen #8439, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.104.81)
Hej Paul
Nu skirver du hvem her brug for luksus!!! jeg har set dit indlæg om dørkplader på taget, og din smarte solcelle udlufter... det er sku da luksus ;o) forøvrigt kunne jeg godt tænke mig at vide hvor du har købt denne fine udlufter, og hvad den koster.... Trænger selv til lidt luksus i min OneTen!!!

Index
88085: sv: sv: sv: sv: Nu skal jeg til at være Land Rover 110 ejer. (08-10-2009 21:05:10) (svar på 88061)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.209.186)
Dørkpladen på taget er ikke nogen luksus, det er en sikkerhedsforanstaltning: når jeg skal filme eller fotografere fra et højere punkt, stiller jeg mig på taget. Dørkpladen skal sikre mig mod skrid og styrke taget.

Solcelle er til konstant udluftning af varerummet, så der ikke er unødvendig fugt. Fungerer udmærket.

Købt i sin tid hos den lokale skibs/bådproviantering for næsten 400 DKK.

Den eneste luksus i bilen er min 12 volts el-vandkoger, så jeg kan få mig en god kop the.

Index
88059: sv: sv: Nu skal jeg til at være Land Rover 110 ejer. (08-10-2009 09:33:48) (svar på 88054)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
En Land Rover går i stykker.
Det gør alle biler, men man skal huske på at mange Land Rovere er af lidt ældre dato, og samtidig lever de af og til et lidt hårdt liv. En hvilken som helst anden bil der er ligeså gammel og bliver brugt ligeså hårdt som en Land Rover, vil nok være mindst lige så meget på værksted.
Hvis du køber en nyere Land Rover og behandler den godt og vedligeholder den som den skal, så holder bilen også.

MVH Jakob E S
Index
88062: sv: Nu skal jeg til at være Land Rover 110 ejer. (08-10-2009 11:01:37) (svar på 87956)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Hej og velkommen i klubben.

Vil først lige sige at du er ved at indgå et livslangt forhold til en bil, selv hvis du endda skilder dig af med den, for da vil du savne den.

Nu ved jeg jo ikke alverden om 110'ere men 23000,- lyder i nmine øre meget billig, især hvis den er mere værd. Et godt råd ville være at tage en kyndig klubkammerat med ud og se på herlighederne. Det må kunne lade sig gøre, nu hvor du endda er blevet medlem. Det er trods alt noget nemmere at bedømme bilen når man kan se og røre.

Hilsen Niels
Index
88144: sv: Nu skal jeg til at være Land Rover 110 ejer. (09-10-2009 20:33:35) (svar på 87956)
Brian Schmidt (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.185.220.193)
Så er 110" købt. Jeg fik den forhandlet ned på 19.000kr, så sparede jeg da lidt (4000kr). En halv time efter købet vandt jeg en auktion på Ebay ang. en komplet 200tdi motor, 160.000km. 500 euro endte den i og så er den lokeret lige på den anden side af grænsen. Så det er jo kun halvanden times kørsel. Så nu glæder jeg mig bare til at komme igang.
Index
88258: sv: sv: Nu skal jeg til at være Land Rover 110 ejer. (12-10-2009 10:01:43) (svar på 88144)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Brian.

Tillykke med den. Du er en heldig mand.

MVH Jakob E S