tilbage

Land Rover Forum  

Index
8813: Opsummering og repetition..... (15-04-2003 14:58:10)
Nikolai Norup #5948, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.84.220.214)
Ok, for lige at opsummere og være på den sikre side(nu håber jeg ikke jeg får samme tur som hin stakkels Rune for et par måneder siden).
Jeg vil nødig forbinde det hele forkert, derfor dette indslag :

Jeg har nu gjort alle kabler klar, med lodning og krympeflex.
Pluskablet fra batteriet(kvadrat 25 har jeg købt) går ud til startrelæet. Startrelæet er den "lille" del af startmotoren, som sidder "isoleret oven på selve starteren"(lidt ligesom en diskant på de dyrere højttalere man kan få)ikke sandt??.
Fra startrelæet til selve starteren er der en lille ledning(nærmest en "integreret" del af hele "startmotor/relæ komplekset", denne er plus og jeg har ikke pillet ved den.

Fra startmotoren, altså ikke fra relæet, går der to ledninger(4kvadrat, brune.)De går op til en samlemuffe og det er dertil og ikke længere mit "indgreb" går.
Fra startmotoren til generatoren går der også en ledning, (også 4 kvadrat, rød). Den gamle af gik af en eller anden uransagelig årsag rundt om hele motorblokken, den nye jeg sætter på, går direkte fra starter til genrator, er dette korrekt, eller er der en eller anden årsag til at den skal krybe hele vejen rundt om blokken??
Der går så en fjerde (også kvadrat 4, rød/hvid), men med en flad kabelsko, denne passer på starterens dertl hørende stik, den går op til ovennævnte samlemuffe.
Jeg påfører så, som noget nyt (dvs. det var der ikke før), en stelforbindelse direkte fra startmotoren(igen, ikke relæet) til en møtrik der, så vidt jeg kan se fra mine manualer, er beregnet til dette. Møtrikken sidder på motorblokken.
Batteriet får stel inde i rummet under førersædet, hvor batteriet befinder sig. Det sker via et af de hersens "flade sølvagtige" kabler.
Jeg fører en ekstra stel fra startmotoren ud til en møtrik der sidder i rammen(også "sølv").
Motoren får en stel mere, fra motorblok til ramme(også "sølv").
Jeg synes ikke rigtig jeg kan finde plads til at føre et tykt kabel fra batteri til starter til stel, sådan som jeg fik det anbefalet(se tidligere indslag "stel på starter")
Jeg har som sagt givet det krympeflex i enderne, over div. Kabelsko, som jeg har loddet ledningerne til. Er det beskyttelse nok af selve ledningen, som jo er "bar", dvs. uden f.eks. isolertape o.l.
Pluskablet fra batteriet løber i et flexrør.

Er dette korrekt samlet ?
Nogen indvendinger eller fifs, før jeg rent faktisk udfører planen, som netop beskrevet??!!

Igen: Jeg spørger ikke, fordi jeg ikke har fattet eller er utilfreds med, de svar jeg har fået, men for at være på den helt, absolut, definitivt sikre side!!

På forhånd tak for hjælpen
Mvh.
Nikolai - The Electric Spastic...

Index
8815: sv: Opsummering og repetition..... (15-04-2003 16:03:17) (svar på 8813)
Eva & Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 144.57.128.4)
Hej Nikolai,

Det virker umiddelbart rigtigt, på baggrund af din fine beskrivelse af dine tiltag.

Mht. den rød/hvide ledning du omtaler, så check lige et ledningsdiagram, hvad den er til - jeg synes ikke lige jeg kan huske den her på siddende bag og uden diagram ved hånden - kunne den gå til ladelampen?

Kabel direkte fra minus på batteriet til stel på starteren er ikke et must - specielt ikke nu, hvor du har dobbelt stelforbindelse flere steder.

Det vigtigste mht. beskyttelse er, at plusledningen fra batteriet er beskyttet og at alle ledninger er fastholdt med strips, så de ikke kommer i kontakt med bevægelige dele eller udstødning o.lign.

Men er du i tvivl, så check lige hos Tohuse, Bertelsen, Box el.lign.

God fornøjelse!

/Ib
Index
8839: sv: Opsummering og repetition..... (16-04-2003 23:47:14) (svar på 8813)
Torbjørn Barfod #6315, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.249.202.253)
Hej Nikolai,

Hvis du udfører ledningsarbejdet som du har beskrevet, vil du højest sandsynligt have et ledningsnet i bedre stand end dengang bilen forlod fabrikken!!

Hvad angår en ledning der er monteret med en lang omvej, kan jeg ikke give nogen logisk forklaring på, men kun anbefale dig at gøre som du selv har foreslået, nemlig at tage den korteste vej.

Din montage af stelforbindelserne er til et 11 tal. At monterer 25 kvadrat ledning til 30-40 kr. meteren når man har en (forhåbentlig:-) massiv ramme til det samme er ikke nødvendigt, du skal blot huske at rense anlægsfladerne godt og evt. monterer en såkaldt "præstekrave" skive/stjerneskive mellem kabelsko og anlægsfladen.

Med venlig hilsen
Torbjørn
Index
8840: sv: sv: Opsummering og repetition..... (17-04-2003 06:39:20) (svar på 8839)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 80.196.233.10)
... og - i fortsættelse af Torbjørns indlæg - lodde, hvor loddes kan og huske kobberfedt eller et pust med tectyl på alle skruede forbindelser.. og skulle den dag i megen lang fremtid komme, hvor nogle arkæologer finder Nikolais elskede Land Rover, vil de kunne sige: det er var bare rigtig godt udført arbejde !!!! Kan ske, Nikolai vil få binavnet ' Den store Ledningskunstner' - God Påske, Nikolai - og alle de andre Forumaktivister. Jeg tager til Hedeager i dag, så der vil være ro fra min side fremtil søndag !!!!