tilbage

Land Rover Forum  

Index
88403: Batteriet er fladt igen.. (14-10-2009 20:06:58)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.173.221)
Jeg har åbenbart et eller andet som tapper strømmen fra batteriet. Hvordan finder jeg bedst problemet? Jeg er bestemt ikke el-kyndig :o) Jeg har et multimeter - men hvordan arbejder jeg mig systematisk igennem ledningerne?

Hvad leder jeg efter - ampere eller volt? (ja ja grin i bare :o)

Er det bare at gennemgå alle elforbrugerne med minus monteret på batteriet og så tjekke alle pluspoler? Jeg formoder at det ikke er tilfældet da der vel altid er spænding i ledningerne indtil forbruget går igang ..

Uanset den ovennævnte fejl så har jeg overvejet at montere et batteri nr. 2 og monterer et split-charge system. Vil det fuldstændigt elimenere muligheden for en aftapning af start-batteriet?

Mvh, Lars




Index
88404: sv: Batteriet er fladt igen.. (14-10-2009 20:34:14) (svar på 88403)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Dårlige batterier ses lige nu hvor temperaturen falder til frysepunktet. Måske er dit batteri bare modent til udskiftning?
Index
88405: sv: sv: Batteriet er fladt igen.. (14-10-2009 20:42:53) (svar på 88404)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.173.221)
Batteriet er fra 2007 .. er det hvad jeg bør forvente?
Desuden har batterier været afladet en gang tidligere i sommers hvor bilen stod stille i 10-12 dage. Denne gang gik der dog kun 4 dage ...

Lars
Index
88406: sv: Batteriet er fladt igen.. (14-10-2009 21:05:19) (svar på 88403)
eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.59.179.141)
Hej Lars

Uden lige at vide hvilken bil du har, så ville jeg starte med at pille eks. + polen af batteriet og sætte multimeteret på, mellem pol og + kablet.

Det er ampere du skal måle.

forbruget når alt er slukket, døren til bilen skal også være lukket, så må strømforbruget ikke være over 0,1 amp. = det giver et forbrug på ca. 2,4 amp. pr. døgn.

Det letteste må være at hive en sikring ud adgangen, indtil forbruget falder. Det er en god ide at være 2 personer om opgaven.

En syremåler til lige at tjekke batteriets tilstand er heller ikke at foragte.

god fornøjelse.


Eddie


Index
88407: sv: Batteriet er fladt igen.. (14-10-2009 21:36:39) (svar på 88403)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.178.112)
Ja, det er også nu, hvor man bør efterse, om der vand på batteriet medmindre, det er et lukket et.
Index
88409: sv: Batteriet er fladt igen.. (14-10-2009 21:56:38) (svar på 88403)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.128.61)
Til dit spørgsmål om splitcharge, er svaret ja. For så vil dit startbatteri være totalt frakoblet, når bilen er slukket, hvilket kun gi'r den naturlige afladning af batteriet. Og alt efter startbatteriets stand, så kan du holde 14 dage, en måned, måske mere, uden at have start problemer. Men, det er alt efter batteritype, og standen af batteriet.
Hvad angår alderen på dit batteri.... Ja, så er det desværre ofte sådan, at dårlige batterier ikke holder så længe, og typisk falder sammen, når den første frost sætter ind. Og hvis det er fra 2007, så er det jo lige ved at der er garanti på stadig, og så er det jo bare byt-til-nyt.
Index
88430: sv: sv: Batteriet er fladt igen.. (15-10-2009 14:18:12) (svar på 88409)
Tony Albers (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.183.252)
Jimmi, det er ikke helt korrekt det du skriver.

Et split-charge anlæg kobler det ene batteri til ved ladning, og fra når motoren stoppes. Men det er forbrugsbatteriet der frakobles, ikke startbatteriet. Altså vil det ikke hjælpe en døjt i dette tilfælde.

Man kan istedet montere en hovedafbryder ved batteriet, så man frakobler batteriet når man forlader bilen. Det vil afhjælpe problemet, men årsagen bør stadig findes.

/tony
Index
88432: sv: sv: sv: Batteriet er fladt igen.. (15-10-2009 15:11:42) (svar på 88430)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.128.61)
Hvem siger, at man ikke kan koble startbatteriet fra?
Det er jo da mere rigtigt at frakoble det batteri, man skal bruge til start, og så kan alle funktioner, såsom lys, radio, køleskab o.s.v. køre som normalt, og så kobler man et friskt batteri ind, når man vil starte. Sådan ville jeg da koble det op.....

Jimmi
Index
88447: sv: sv: sv: Batteriet er fladt igen.. (16-10-2009 08:17:25) (svar på 88430)
Jørn Bo Nørrekjær #3971, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 193.234.185.68)
Men det er forbrugsbatteriet der frakobles, ikke startbatteriet.

Det bestemmer man vel selv?? det afhænger vel af hvordan man implementerer split-charge anlæget??

Men ved 'normal' forbindelse kan man jo vha. fjernbetjæningen tilkoble forbrugsbatteriet når der startes

Mlrh Jørn
Index
88410: sv: Batteriet er fladt igen.. (14-10-2009 22:00:03) (svar på 88403)
Morten Rudkjær Jørgensen #7668, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 89.236.6.180)
Hej Lars

Er det fordi batteriet bliver tappet eller bare ikke ladet?

Jeg prøvede på min motorcykel at batteriet ikke blev ladet fordi -polen ikke havde en god forbindelse til motorblokken. Jeg skulle bare rense der for kablet havde forbindelse til motorblokken.

Index
88411: sv: sv: Batteriet er fladt igen.. (14-10-2009 22:41:39) (svar på 88410)
Allan Krautz #7821, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 89.184.144.41)
jeg køre lige nu på mit 3 exide maxxima på 2,5 år. og det er også begyndt at vise tegn på at der ikke er alle de amp hjemme som der skal være, så nu er det slut med de dyre batt. jeg gider ikke ofre alle de penge igen. der er en ny generator på bilen, den er skiftet efter første gang, det hjalp heller ikke. så jeg er spændt på i morgen tidlig
Index
88413: sv: sv: sv: Batteriet er fladt igen.. (14-10-2009 22:46:46) (svar på 88411)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 95.209.249.247)
Jeg kører på 4 år med mine 2 billige Branford akkuer fra Harald Nyborg i min RRC med den dejlige VM diesel! :-)

mvh
Knud, der er færdig med at ofre mange penge på dyre akkuer.
Index
88412: sv: Batteriet er fladt igen.. (14-10-2009 22:46:00) (svar på 88403)
Lars Kiærulf #7877, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.24.10)
Du kan tage dit multimeter og sætte det til amperemåling. Så piller du den ene pol af akkuen og måler strømmen mellem akkuen og den løse ledning. Hvis strømmen her er relativ høj så må du videre i søgningen. Hvis strømmen holder sig på et rimeligt niveau (niveauet kommer an på hvad du har af elektronik i bilen, men formentlig under 1A), er der to muligheder tilbage: en træt akku eller en generator der ikke fungerer.

Hvis du har en høj strøm, så finder du sikringsboksen og piller en sikring ud og stikker prøvepindene i sikringssoklen og noterer ned hvilken sikring det var du pillede ud og hvad strømmen er i den. I med sikringen igen og videre til den næste sikring.

Husk også der kan være sikringer placeret andre steder i kareten. Er der en med unormalt høj strøm, har du formentlig fundet synderen.


- Lars
Index
88414: sv: Batteriet er fladt igen.. (14-10-2009 22:55:19) (svar på 88403)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.173.221)
Super tak allesammen - nu er der noget at arbejde ud fra i weekenden!

Jeg vender naturligvis tilbage med mine resultater ;o)

Jeg har lidt bekymring omkring bilalarmen .. gad vide hvor meget den sluger ..(?)

- Lars
Index
88417: sv: sv: Batteriet er fladt igen.. (15-10-2009 09:11:06) (svar på 88414)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.242.232.2)
Opklarende spørgsmål: Hvilken bil er der tale om?

mlrh Claus
Index
88418: sv: sv: sv: Batteriet er fladt igen.. (15-10-2009 10:03:58) (svar på 88417)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.136.92.76)
Defender 90 TD5 fra år 2000..

Mvh, Lars
Index
88419: sv: sv: sv: sv: Batteriet er fladt igen.. (15-10-2009 10:19:33) (svar på 88418)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.242.232.2)
OK.
Havde det været en RR P38 eller den slags elektroniktingester havde der været nærliggende årsager til strømsvigtet, men de kan ikke bruges på din model :-(

mvh Claus