tilbage

Land Rover Forum  

Index
88652: Forstærket gearkasse? (22-10-2009 14:47:31)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Afledt af en anden tråd spørger jeg hermed (især henvendt mod Ole Pedersen, men alle er velkomme til at byde ind):

Man at en Quaife indmad ikke er den mest cost effective måde at forstærke sin R380 gearkasse på; men hvad er så en god måde at få en stærkere transmission?

MVH Jakob E S - Der er nysgerrig.
Index
88653: sv: Forstærket gearkasse? (22-10-2009 14:58:53) (svar på 88652)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.21.133)
Hej Jakob

Her hvad jeg har kigget langt efter af og til, så vidt jeg har kunnet finde ud af så giver det en meget stærk gearkasse kombination.

Med venlige rover hilsner

Ole

#493

PS iøvrigt så sværger jeg selv til den gamle LT95 med kort bellhausing, men det er nok lidt for pragmatisk en løsning til de fleste der både vi have 5 og 6 gear osv og så ikke er så nøje regneende med om de kommer i mål ;-)høhøhøh
Index
88659: sv: sv: Forstærket gearkasse? (22-10-2009 15:27:24) (svar på 88653)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Kan jeg købe en vokal?

Hvad er det vi ser på billedet? Det ser godt ud; men det er jo ikke det, det kommer an på.

MVH Jakob E S
Index
88662: sv: sv: sv: Forstærket gearkasse? (22-10-2009 15:50:29) (svar på 88659)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
Mit simple bud på en low budget modification af R380, er en oil-cooler og fuld syntetisk gearoil som eks. Redline oil MTL eller Amsoil MTF. Oliekøleren find man på Disco, RR, som jeg forstår det, fik alle export modeller med R380 tiltænkt varmt klima, en cooler monteret. Det siger måske lidt om Rover´s egen tiltro til gearkassen når den er under belastning...

se evt. http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/part_118.html

Men Quaife gearkit med steel baulkrings er naturlig fristende, men Quaife har aldrig været billige.

Man kan altid tildække køleren ved vintertid, så effekten sænkes.

Er enige med min navnebror, at LT95 er den stærkeste Rover gearkasse, men det manglende 5 gear gør at jeg fortrækker LT85.

Forstår godt at Ole kigger langt efter en Tremec (det er en TKO,er det ikke..?), og nu hvor budget er sprunget alligelvel, hvorfor så ikke Quaife 6 speed sequential gearbox som direkte passer på LT230.

Personligt er stået af for langt tid siden, og bliver trofast ved min LT85.

Mv. Ole
Index
88666: sv: sv: sv: sv: Forstærket gearkasse? (22-10-2009 16:15:21) (svar på 88662)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.21.133)
Hej Ole

Ja det du nævner der burde være std på R380....

Jo det er vist enten en TKO eller en FR605, så vidt jeg har forstået det så afhænger det af hvad udvekslingsforhold der er i den.

Joe mhs til LT95 så er det fint med 4,7 differ får man et laveste 1 gear på 1:60 ca og så ved at bruge en 95'er med 1:1 i høj gear og et overgear så er det rigeligt til mig, faktisk behøves overgear ikke til at opnå en rigelig tophastighed bare ikke lig emed en diesel, men det er heller ikke int for mig i den kommende racer.

LT85 er også en god gearkasse stærkt undervurderet, men sådan i almindelighed undervurderet.

Med vnelige rover hilsner

Ole

#493

Ps Det var lat for nu er på vej til Sealand Challenge.
Index
88663: sv: sv: sv: Forstærket gearkasse? (22-10-2009 15:56:12) (svar på 88659)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.21.133)
Hej Jakob


Jammen så komer her en vokal ;-)

Det er en gearkasse fra en Corvette (bla), klonet sammen med en 230 transfer box og med er custom made bellhousing.

Et firma ved navn Rakeway laver det og mange andre fine sager til race....

Du kan bare søge på FR605 landrover på vores allesammens ven google.

FR605 er så vidt jeg husker typebetgnelsen på hovedgearkassen.

Men der er mange andre mulighedder for at klone noget godt sammen fx NV4500 med 230.

Det er bare at søge, det er der ude altsammen.

Men pas på det koster tid, har selv i perioder tilbragt 2-3 timer hver aften/nat med at søge info og skrive på forum, men man lærer af og finder inspiration, det er en dejlig afvæksling fra at svejse og skrue.


Med venlige rover hilsner

Ole

#493
Index
88665: sv: sv: sv: sv: Forstærket gearkasse? (22-10-2009 16:08:27) (svar på 88663)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Tak for det.

Jeg vil kigge på det ved lejlighed.

Har dog lige fået at vide at TDCs kabel kun lå 25cm nede under den bløde rabat, hvor jeg i aftes havde en vognmand holdende med en 50tons vogntog. Det knækkede kablet, så ingen på min vej har telefon og net før i morgen.

Undskyld naboer, men så kunne de jo bare grave det ned i foreskrevet dybde.

Det er spændende sådan noget her. Gad vide hvor meget man kan slippe afsted med at få synet.

MVH Jakob E S
Index
88668: sv: sv: sv: sv: sv: Forstærket gearkasse? (22-10-2009 16:38:18) (svar på 88665)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.191.225.1)
Ja så tænker jeg lige på ,,,, findes der en forstærket gearkasse til min s 3 , OG er det muligt at få een med et 5. gear i.???
MVH Jens E med sorte fingre.
Index
88670: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forstærket gearkasse? (22-10-2009 16:46:29) (svar på 88668)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
Hej Jens

Hvis du ikke selv har muligheden for lave det, så kan du købe dig til den her løsning...

http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/part_66.html

Mv. Ole
Index
88679: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forstærket gearkasse? (22-10-2009 21:31:41) (svar på 88670)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.191.225.1)
NU bliver det spændende, jeg kan bare ikke den slags ting, så er der een der er med på spøgen så er jeg villig til at prøve at få stumperne hjem, uden at vide noget om "operationen" så vil jeg gætte på at en week end vil vel gøre det. Måske der så senere er andre der kan have glæde af denne mulighed , det må vel også kunne give en bedre brændstof økonomi.
mvh jens e