tilbage

Land Rover Forum  

Index
88761: Aluminium? (25-10-2009 09:53:49)
Michael Kruse Jepsen #5081, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 77.213.219.234)
Hvor meget aluminium er der egentlig i de forskellige LR modeller? Eller er det kun serie og defender modellerne som har karrosseri af aluminium?
Index
88772: sv: Aluminium? (25-10-2009 18:04:53) (svar på 88761)
Peter Lund Høg #6120, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 79.138.242.38)
Hej

På en RRC er for og bagskærme i alu. Tror det er det samme med Disco.

MVH Peter
Index
88774: sv: Aluminium? (25-10-2009 19:10:43) (svar på 88761)
Anders Trusholm Jensen #5891, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.123.91)
Taget og dør pladerne er og i alu på RR classic
Index
88786: sv: sv: Aluminium? (26-10-2009 07:55:58) (svar på 88774)
Peter Christensen #7817, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 130.225.87.73)
Motorhjelmen også, det siges at der er den størreste enkelt spress del i bil branchen.
mvh Peter
Index
88788: sv: sv: sv: Aluminium? (26-10-2009 10:26:21) (svar på 88786)
Tony Albers (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.183.252)
Motorhjelmen er ikke alu, den er stål. (den ruster ihvertfald).

/tony
Index
88794: sv: sv: sv: Aluminium? (26-10-2009 11:28:06) (svar på 88786)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.242.232.2)
Det er et rygte Peter.
"Det siges..." er indledningsteksten til et eventyr. Brugt af bl.a. gamle H.C. :-)
Frontklappen på en RRC er af jern...det har den ihvertfald været på de 4-5 stykker jeg har ejet.

mlrh
Claus
Index
88795: sv: sv: sv: Aluminium? (26-10-2009 11:32:49) (svar på 88786)
Jørgen B. Jensen #5230, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 78.156.124.212)
Det er på en Disco den er i alu.
Index
88791: sv: Aluminium? (26-10-2009 10:45:24) (svar på 88761)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Næste genration af RR og Disco skulle også få selvbærende karosse i alu, ligesom eksempelvis Audi A8. Dette for at bringe vægten og dermed forbruget ned.

MVH Jakob E S
Index
88830: sv: sv: Aluminium? (27-10-2009 00:09:50) (svar på 88791)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.27.29.234)
Årsagen til den udstrakte brug af aluminium på ikke mindst
de tidlige LandRovere skyldes at stål var rationeret i
England under og lige efter 2. verdenskrig og var forbeholdt den eksporterende industri; Rover havde ingen eksport af biler; derimod var der masser af alu efter fremstillingen af krigsfly var gået ned i gear og dermed også ledig ekspertise. Fordelen ved aluminium, LandRover anvender dog en alulegering der kaldes Birmabrigth, som er stærkere en ren alu, er at overfladen er selvlægende grundet den danner oxidhinde; tæringer opstår og bliver et problem hvor aluen er boltet sammen med stål, galvanisk tæring, når karossen så samtidig er stel for strømbrugere, lygter osv. og iøvrigt regnvåd, så har vi skandalen.