tilbage

Land Rover Forum  

88840: Skal jeg købe en Defender? (27-10-2009 10:22:10)
Jesper J Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.172.17)
Jeg går og overvejer at købe en Defender fra midt 80'erne, men jeg kan ikke finde ud af om det er en god idé. Jeg har ikke rigtig rodet med biler før og har ingen garage jeg kan stå i. Jeg vil meget gerne lære at rode med biler, specielt Land Rover. Jeg er ikke afhængig af at have en bil, da jeg cykler på arbejde.

Kan man forvente at en 20 år gammel bil ikke kræver voldsomt meget vedligehold og at en nybegynder med gåpåmod kan klare de ting der nu kommer?

Jeg ved godt at det selvfølgelig kommer an på standen af den bil der bliver købt. Budgettet ligger omkring 60.000 kr

Jeg har fulgt med på dlrk.dk de sidste tre måneder og kan se at jeg heldigvis vil kunne få en del hjælp her, hvis det skulle gå helt galt. Er der folk i Aalborg-området man kan snakke med?

Jeg ved godt at I alle vil sige at selvfølgelig skal jeg da købe en Defender. Men inderst inde er det så fornuftigt med min erfaring og mangel på garage?

mvh
Jesper (som meget gerne vil køre i Defender)
88842: sv: Skal jeg købe en Defender? (27-10-2009 10:45:46) (svar på 88840)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.48.163.34)
Hej Jesper!

Med den interesse, du lægger for dagen for LR, synes jeg, at du skal melde dig ind i klubben. Hvis du melder dig ind efter den 1. november får du to måneder gratis! Så kan du tage med til nordjydernes terrændag, som ligger den 15. november. Brug dagen til at stille alle dine spørgsmål til de folk, der kommer der og du vil se, at der ingen grænser vil være for hjælpsomheden! Så kan du gå videre derfra.

Venlig hilsen
Jørgen Lundrup
88843: sv: Skal jeg købe en Defender? (27-10-2009 10:45:57) (svar på 88840)
Allan Malmberg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.184.110.26)
Inderst inde kender du vel nok svaret selv. Nøgernt set ville mange mene, at der er fuldstændigt vanvittigt at købe en så gammel bil, som med garanti vil have forskellige skavanker.

Men det er vel ikke rigtigt spørgsmålet:-)

Du vil gerne have os til at bekræfte, at det er en god idé, og den kan jeg sagtens give dig. Jeg har for et par måneder siden købt en Defender. Godt nok af noget nyere dato, men jeg er pjattet med min Defender.

Og skal man begynde at rode med biler, så er en Defender slet ikke noget dårligt valg. Den er simpel opbygget og der er masser at hjælp at hente blandt os øvrige med engelsk syge.

Men søg hjælp hos de mange venlige mennesker her i klubben, så du ikke køber katten i sækken, for der findes stort set uhelbredelige Defendere ude i den virkelige virkelighed

vh

Allan - Defender 110" (og som har glemt medlemsnummmeret, da jeg er ret ny)

88844: sv: Skal jeg købe en Defender? (27-10-2009 10:48:27) (svar på 88840)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 95.209.234.132)
Når du ikke er afhængig af den til daglig brug, kan jeg ikke se det store problem, når du er opsat på selv at tumle med den.

Selv købte jeg som ganske spæd en Jaguar MK2 3.8 som eneste bil, der skulle køre hver dag, uden forudsætninger eller råd til at stille den på værksted. Det klarede jeg, så kan du nok også tumle en Land Rover! :-)

Du kan jo vælge en vogn, som ikke er totalt hærget, og gerne købe den af en, som har den i daglig drift, selv om den skulle have en bule eller ridse hist samt pist.
Det er straks mere udfordrende at købe en som har været sat til side i en årrække ude i en have.

Du behøver ikke at kaste hele din formue ud på købet, men hold gerne lidt i reserve til uundgåelige udgifter, der altid knytter sig til købet og tiden lige der efter.

mvh
Knud
88845: sv: Skal jeg købe en Defender? (27-10-2009 11:32:34) (svar på 88840)
Ole Deleuran #7984, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 91.198.252.10)
Hej Jesper,

Velkommen til, ja du har sikkert begyndende engelsk syge.
En ældre Land Rover købes først og fremmest med hjertet
og ikke fornuften, men en sund/velholdt Defender er slet
ikke så ufornuftig endda, den er ekstrem robust og reserve-
delene er til at betale. Der er ingen mekaniker gemt i mig,
men jeg er den lykkelige ejer af en 88" SIII fra 1974 (der
faktisk har været mere driftssikker end nogle af de mere
moderne biler jeg har haft)

Land Rover hilsen
Ole
88" SIII, benzin årg. 1974
88846: sv: Skal jeg købe en Defender? (27-10-2009 11:45:15) (svar på 88840)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Hej Jesper

En garage er ikke et must. Der findes dem der f.eks har skiftet toppakning på en parkeringsplads i snevejr og kulde. Men om man kan forvente at en 20 år gammel bil ikke kræver voldsomt meget vedligehold? Tjae, hvis ikke man kører i den voldsomt meget i den, skal den nok holde. Skidtet har det jo med kun at gå i stykker når det bliver brugt, og jo mere den bruges, ja jo mere går den i stykker.
Og den vil gå i stykker, faktisk går alle biler over 20 år i stykker, det er bare de færreste der bliver så gamle som en Land Rover. Til gengæld er den nogenlunde til at gå til mekanisk og reservedelene er billige.

Nu ved jeg ikke meget om Defenders, de er lidt for moderne til mig, jeg er til seriebiler. Sådan en kan du jo også overveje. Det er ægte "old-school" og selve indbegrebet af Land-Rovers sjæl, og de er endnu mere enkle end Defenders. Til gengæld er de knap så komfortable. Og med fare for at lægge mig ud med en stor del af mine klubkammerater så vil jeg påstå at du kan finde en velholdt og velkørende serieIII for hvad en slidt Defender koster. Men det er smag og behag. Et er sikkert, uanset hvilken model du kigger efter, så skal du se dig rigtig godt for. Jeg vil give det samme råd som Lundrup. Duk op til et klubarrangement i dit lokalområde, få nogen indtryk og kontakter og så er du allerede på vej.

Her er link til en regnvejrsdag.
http://www.freewebsite.dk/lalo/Vejledende+priser+.php

Held og lykke.

Hilsen Niels
88847: sv: Skal jeg købe en Defender? (27-10-2009 12:03:25) (svar på 88840)
Jens Schönemann-Paul (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.50.226)
Du skal naturligvis også gøre dig klart, hvad det er for en bil du får, ved at købe en Defender.

Komfort er en by i Rusland (omend lidt bedre end Serie), pladsen er begrænset og køreegenskaber på landevej mere som en traktor end en familieøse...

Har du ikke prøvet det endnu, som må du ud og trille en tur i nogle biler, så du får en klar fornemmelse af om du kan leve med begrænsningerne - og til gengæld glæde dig ved følelsen af en bil, der magter alt on- og off-road, og som er nem og sjov at servicere.

Mvh
Jens (der lige har købt en Defender... ,-)
88848: sv: sv: Skal jeg købe en Defender? (27-10-2009 13:47:15) (svar på 88847)
Heine Heinesen #7886, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.251.195.31)
Hej Jesper.

Efter mange års drømmerier købte jeg for ca. 2 år siden en Defender. Det har jeg ikke fortrudt! Godt nok lidt nyere end den du påtænker, men alligevel.

Mine egne erfaringer med at skrue bil er begrænsede, men den hjælp jeg har modtaget fra andre i "Klubben for Patienter med Engelsk Syge"(KPES=DLRK :-))er næsten ubetalelig. Og en Defender fra 80'erne er til at komme til, sammenlignet med næsten alle andre biler, hvor AL plads i motorrummet er brugt og elektronisk styret. Glæden var stor bagefter, da jeg selv skiftede kandankryds på vidunderet. Og jeg har heller ikke en garage...

Det påstås at kørekomforten på landevej er ringe. Det er muligt, men den slås tifold af den generelle køreglæde :-). Jeg smiler hver gang jeg sætte mig ind og drejer nøglen.

Nordjyderne i KPES/DLRK er flinke folk. Tag du en snak med dem, inden du beslutter dig.

God fornøjelse.
Heine.
88849: sv: sv: sv: Skal jeg købe en Defender? (27-10-2009 14:34:46) (svar på 88848)
Allan Malmberg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.184.110.26)
Jeps, Heine

Det er lige præcis sådan, jeg også har det, når nøglen på Defenderen drejes - så tændes der en lille, glad indre flamme, så langt overgår mangel på komfort og fart.

Dog kunne jeg godt have ønsket mig bare en lille, bitte airbag - hvis det nu skulle gå galt
88852: sv: sv: sv: sv: Skal jeg købe en Defender? (27-10-2009 16:57:59) (svar på 88849)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.148.57)
TJa! Air Bag? Når man tænker på at man er pænt langt væk fra forruden, og selvfølgelig bruger man sele på landevejen, da en Defender/Serie, er en stiv konstruktion, uden absorberende zoner, så betyder Air Bag mindre end i mange moderne biler.
Jeg husker en artikel hvor det Engelske Politi udtalt sig, at Defender var den sikreste bil på de Engelske vej, efter Politiets praktisk erfaring.
88850: sv: sv: sv: Skal jeg købe en Defender? (27-10-2009 14:40:25) (svar på 88848)
Jens Schönemann-Paul (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.50.226)
Jesper,

Der er vist terrænkørsel i NJ d. 15/11. Det kunne måske være en indgangsvinkel for dig mht. klublivet og se måske prøve nogle biler?

Du er også velkommen til at kigge forbi her i Struer; Så kan jeg øse af mine 6 dages erfaring som Defender ejer ;-)

Jens
88853: sv: Skal jeg købe en Defender? (27-10-2009 17:55:32) (svar på 88840)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.8.48)
Hvis du vil kurere symptomerne på den opkommende engelske syge, skal du købe dig en Defender OneTen / 110. Et meget alsdigt køretøj med plads til at rulle madras og sovepose ud i ladrummet,lege flyttemand osv. Den ligger også mere stabil på vejen end den kortere NineTy/90.
Er du heldig, kan du finde en midtfirser endda med 300 tdi maskine til omkring 60.000 DKK
Jeg har en OneTen 1985 med en 2,5 d n/a på 68 hk... jo, jeg har været både i Spanien, Frankrig, Italien og Sverige i den, men det er ingen racer: 90 km/h på motorvej kan gå, men jeg foretrækker den slagne landevej.
Betragter du en Defender som en del af dine fritidsaktiviteter, så kan du moralsk forsvare, at købe een.
Eller følger du Jørgen Lundrups vise ord...
88854: sv: Skal jeg købe en Defender? (27-10-2009 17:59:11) (svar på 88840)
Jacob Gren #8302, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.63.241.5)
hej jesper.!

Jeg købte min 90" fra 1988 da jeg var 18år, og smedelærling, jeg havde ikke den store erfaring med den slags biler, men når jeg brænder for noget så er det 100%.
Jeg lærte meget hurtigt bilen at kende og surfede tit på nettet efter lærdom og vise ord.
I dag er jeg 19år og elsker min bil som jeg har brugt rigtig mange timer og penge på, men jeg fortryder intet for jeg ved at den bil skal jeg have de næste mange mange år.


Så om du kan magte og overskue det? det er jeg helt sikker på, kast dig ud i det og så er jeg sikker på du kommer til at elske bilen og miljøet i klubben.

Jeg smider lige to billeder op fra før og efter.

Hilsen jacob.
88855: sv: sv: Skal jeg købe en Defender? (27-10-2009 18:01:59) (svar på 88854)
Jacob Gren #8302, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.63.241.5)
og et efter.
88856: sv: Skal jeg købe en Defender? (27-10-2009 18:44:20) (svar på 88840)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
Jeg har skiftet toppakninger, stempler, tandremme, bøsninger, renoveret knokkelhuse, skiftet differentialer mv. på en parkeringsplads, både på egne og andres Land Rovere.

Det lettes meget af at man sjældent behøver at løfte kareten fra jorden. På grund af frihøjden er der rigeligt plads tila t ligge og rode under bilen når den står på sine hjul.

Der er operationer som lettere udføres med adgang til lift, trykluft, hydraulisk presse osv. og det er rart at være indendøre i regn og rusk, men så er der heldigvis gør-det-selv værksteder rundt omkring hvor man kan leje sig ind på time betaling.

Der kræves ikke det vilde i værktøj og andet udstyr, og der ligger en Biltema i AAlborg, hvilket du bør tage som et godt varsel ;-)

Kig dog godt efter at du får en der er fri for rust, for lige netop det kan du vanskeligt få ordnet på anden vis end ved at betale en kompetent svejser for arbejdet.
88862: sv: sv: Skal jeg købe en Defender? (27-10-2009 20:34:40) (svar på 88856)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 79.138.252.244)
Host host må lige sige at der jo er andre FEDE land rovere til i denne verden, som f.eks. en LIGHTWEIGHT. Jeg var også ved at købe en defender, MEN måtte overgive mig, jeg har ligesom mange andre hældt en uoverskuelig masse penge i min bil, ja næsten en uforskammet stor sum i den, OG jeg elsker den bil når man lister på de Norske løjper eller på Utah beach i Normandiet eller på søsters gård i Sverige. Ja så smiler jeg så man skulle tro at jeg har et cykelstyr siddene på tværs.
Så gå bare til den og du kan lige så godt få at vide at er du ramt af den sygdom vi andre er, ja så får du livet at mærke. Har er masser af god viden og altid en hjælpende hånd, een der liiige kan skaffe en stump, eller kender een der kan, forsøg selv at leve op til det og du får så meget tilbage.
Defender jooooo , men en SIII med bladfjedre ja så smiler man.
Fortsat en god dag og held og lykke med projektet.
MVH Jens E På langs host host
88864: sv: sv: sv: Skal jeg købe en Defender? (27-10-2009 20:39:13) (svar på 88862)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.8.48)
Med den hoste, Jens, burde du søge læge... måske kommer det fra, at du ikke trækker nok klude over LWT ?
88869: sv: sv: sv: Skal jeg købe en Defender? (27-10-2009 20:58:09) (svar på 88862)
Poul Meirum #1456, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.54.76)
Hej Jens
Kunne det tænkes, at hosten er kommet af røgforgigtning ?

Hilsen
Poul

En glad ejer af en udfaset slangetender, oneten, V8 fra 1988.

88873: sv: sv: sv: sv: Skal jeg købe en Defender? (27-10-2009 21:20:43) (svar på 88869)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 79.138.252.244)
JA JA I to banditter, jeg er ved at få lagt en prøveklud omkring lwtén men poul hvad siger du til en besøg af jens og jette i lwtén inden længe.
Hvis den els, ka´kø´re.MVH
Jens host host snart med thermo softtop

88866: sv: Skal jeg købe en Defender? (27-10-2009 20:43:46) (svar på 88840)
Ken Christensen #7988, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.58.224.63)
Kære Jesper,

Du har fået rigtig mange gode svar kan jeg se, det er en meget engageret og hjælpsom klub du, måske, er på vej ind i. Jeg købte selv en OneTen fra 1988 (3,5 V8) for et par år siden. Der var mange grunde til mit køb, en af de tungtvejende var at jeg ligesom dig aldrig har rodet med biler (jeg er 43 år), jeg har heller ikke pillet ved knallerter og den slags. Jeg vurderede at hvis jeg skulle lære noget om den slags, så var en LR sagen. En ting er sikkert, jeg har lært utrolig meget om mekanik på de par år. Der har været, og er, mange bekymringer omkring den, men glæderne opvejer i rigelige mængder. Her er et par glæder: Jeg husker da jeg fik begge vinduesviskere til at virke! Da der endelig kom varme i kabinen! Da jeg endelig kunne slukke for varmen i kabinen! Aj, det er jo lidt for sjov. Når børn (i alle aldre) peger på bilen når man kommer kørende og smiler. Når man kommer ud på en p-plads og der står 4 voksne mænd og kigger betaget på ens bil. Lyden af en V8'er. Jeg kunne blive ved, men vil slutte af med DLRK som er fyldt med mest engagerede og hjælpsomme bilejere man kan komme i tanke om.

Jeg håber snart at kunne hilse på fra den modsatte vejbane.

V8 Vrum vrum
Ken
88874: sv: Skal jeg købe en Defender? (27-10-2009 21:27:48) (svar på 88840)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.81.141)
Hej Jesper

Du er i en perfekt situation. Du kan få en udemærket LR for ca. 50 K og så har du lidt til at realisere ønskerne/forbedringerne. Gå hellere efter en ældre velholdt fremfor en nyere slidt (og ikke velholdt). Får en LR kærlighed holder den for evigt.
Jeg havde senest 2 LR Defendere fra 1980´erne og de var begge med V8. Det var de fedeste biler begge to. Nu kører jeg familieversionen - men sjælen er den samme.

Velkommen i klubben.

Defenderhilsen
88879: sv: sv: Skal jeg købe en Defender? (27-10-2009 21:55:39) (svar på 88874)
Jesper J Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.57.19.84)
Hej Alle

Tusind tak for jeres mange svar. Det var jo præcist de svar jeg havde regnet med at få :-) (om det så er positivt ved jeg ikke...)

Jeg kan se at der er flere der er startet på mit niveau og som stadig kører Land Rover, så mon ikke også jeg kan.

Jeg regner med at kigge forbi terrændagen i Nordjylland, så jeg kan høre lidt mere om bilerne.

Jeg vil gå videre i min søgen og mon ikke jeg en dag ender op med samme "sygdom" som jer andre...

Jesper

88880: sv: sv: sv: Skal jeg købe en Defender? (27-10-2009 22:34:12) (svar på 88879)
Jacques Devantier #8208, reg. njyl (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 79.138.169.222)
hey Jesper kører godt nok ikke defender men du kan da kigge ud og sparke dæk en dag.

Har en 109" med en 2.5td og en disco 1 men ved da lidt om defendere.

Bor lidt øst for Gistrup og mit nummer er 51961707.

Mvh. Jacques som lige har modtaget sin nye Hi-Flow intercooler.
88901: sv: sv: sv: Skal jeg købe en Defender? (28-10-2009 17:50:45) (svar på 88879)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.148.57)
Hej Jesper! Som Jeg ser det, er der intet at gøre! Du er smittet af den "Engelske Syge". Som bekendt, er dette et Virus, så antibiotika hjælper ikke, og det er alleredefor sent til vaccination.
Får du en Defender, så lever du videre, lykkeligere, men måske lidt fatigere end hvis du havde en Østasiatisk "wannabee".
Til gengæld, har du det meget sjovere, og bilen har helt andre perspektiver i sig. Du kommer inde på en livs-stil, om du ville eller ej!
På plus siden, er du smittet af en virus som de fleste overlever! En befængelse at trang til Jaguar type E, eller ældre Aston Martin(DB4-5) for ikke at nævne "Jensen" eller Triumph, MG, AC, Austin-Healey, eller lign, kan være anderledes "terminalt"!
Find din Defender! I dit tilfald, er det det mindste smertefuld og mindst ruinerende af de forskellige Engelske Syge.
Hilsen fra en lidelsesfælle i Norge!
David 2217, med Ex-Mil SIII One-Ton, Arctic-Wolf.
(Bedst om vinteren, når alle andre har problemer!)
88916: sv: Skal jeg købe en Defender? (28-10-2009 21:20:19) (svar på 88840)
Stéphane Creutzberg Bernheim (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.52.158.250)
Hej Jesper
Hvis en person der ejer en "almindelige" bil læser min sidste indlæg, vil han synes at jeg er tosset og har mistet fornuft! Og svaret er JA, men det gør man idet en Land Rover er ikke en bil, en Land Rover bliver en del af dig selv - hvad vil du gøre hvis du bliver syg! Gør alt for at blive rask...det samme med din LandRover, du vil gøre alt for hende!
Fornuft findes ikke i Land Rover ordbog men oplevelse ja, SÅ KØBT DEN!
88920: sv: Skal jeg købe en Defender? (28-10-2009 22:08:59) (svar på 88840)
Torben Kjeldgaard Larsen #5441, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 85.81.187.82)
Hej Jesper
Kan kun tilslutte mig øvrige kommentarer. Har du modet, viljen og lysten så køb - så kommer der en masse oplevelser helt af sig selv...

Du er velkommen til at ringe på 28 10 77 87 for en lille tur i en defender - jeg bor også i aalborg - ellers ses vi nok i terrænet.

GLRH
Torben