tilbage

Land Rover Forum  

Index
88778: RR 3,9 årg 91 vil ikke springe igang ! (25-10-2009 23:05:37)
Taus Thinesen #4270, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.78.164)
Halløjsa Forum
Så har vi balladen - kort fortalt blev køretøjet startet uden problemer, flyttet ca 5 m og stoppet igen, så vidt så godt; men siden har "bæstet" ikke flyttet sig ved egen hjælp. Efter ca 30 min skulle kareten startes igen; men uden held.
Efterfølgende blev flere muligheder prøvet omkring tændingssystem , tændrør, brændstof mm.
Tændrør bliver våde (benzin) - gnist fra tændspole - gnist ved tændrør (alle) - der er masser af strøm accu (opladet)-
motor turner fint - strømfordeler dæksel samt rotor kontrolleret ingen grater (meget ubetydelige) - kulstift i låget er ok. Batteripoler koblet fra natten over, ECU stik udtaget (ca 5 min) for at nulstille styring !!?
Tændrørskabler udskiftet, tændspole udskiftet, tændrør er kun`s ca 1000 km gamle - tændrør renset med bremserens, trykluft og opvarmning (flamme). Tændingsrækkefølge kontrolleret (kabler) - bilen står pt tørt og varmt inden døre.
Gnisten fra tændspolen ser rimelig energisk ud springer ca 10-12mm, gnisten i tændrørene er der, men ser lidt doven ud er gul/rød i farven.
Vacumreguleringen på strømfordeleren sidder løst (mangler en skrue til fastholdelse), bliver mont imorgen; men jeg mener ikke den skulle betyde noget ved opstart oder was ?
Puha, det var såmænd det hele (smiley); men det ville være rigtig godt med nogle guldkorn, friske input - måske ligger problemet snublende nær eller et helt andet sted ?

Venlig hilsen
Taus
Index
88783: sv: RR 3,9 årg 91 vil ikke springe igang ! (26-10-2009 06:47:58) (svar på 88778)
Peter Struntze #2005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.166.45.238)
Hej Thaus

Prøv at søge på brændstofpumpe og relæer til denne.

Det er formentlig en fejl på dit relæ.

Når du sætter tænding på bilen, skal du kunne høre din brændstofpumpe i ca. 5 sek. herefter stopper den (når der er tryk på indsprøtningssystemet). Når ECU'en har registreret at motoren spinder, tændes der igen for brændstofpumpen.

Under føresædet er der også en kolisions kontakt, den kan også godt laver ulykker, den "cutter" forbindelsen til brændstofpumpen.

Hilsen
Struntze
2005
Index
88785: sv: sv: RR 3,9 årg 91 vil ikke springe igang ! (26-10-2009 07:51:46) (svar på 88783)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.218.196)
Prøv at starte igen nu her til morgen.

Jeg har været ude for nøjagtig og præcis det samme med en anden vogn, også med hydrauliske ventilløftere.
Der var problemet at motorolien var for tyk, således ventilerne ikke kunne lukke 100%

mvh
Knud
Index
88824: sv: sv: sv: RR 3,9 årg 91 vil ikke springe igang ! (26-10-2009 21:48:36) (svar på 88785)
Taus Thinesen #4270, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.78.164)
Hej Struntze og Knud, tak for inputtene. Som jeg skriver, så er tændrørene våde, de har været ude flere gange, bliver renset og tørret; men hver gang er de våde efter forsøg på at starte. Jeg tror derfor næppe, at det skyldes mangel på brændstof; men om indsprøjtning og timing er ok ?
synes ikke jeg kan finde tidligere tråde om dette problem.

Vedrørende hydrauliske ventilløftere der hænger eller er træge, så virker det logisk, at der er benzin og gnist; men ikke nok kompression, og derfor ingen start af motor.
Hvordan kureres dette ? dd har den fået ny, frisk olie påfyldt; men indtil nu uden bedring, der er blevet turnet; men det er jo svært at få oparbejdet tryk, når den kære lille V8 ikke vil starte, skal toppene af, eller bare dæk-slerne for do ? eller er der små trick`s og fif, som kan hjælpe for at få ventil løfterne til at arbejde 100% ???

Imorgen får den så 8 nye tændrør, så får vi at se.

Venlig hilsen
Taus
Index
88826: sv: sv: sv: sv: RR 3,9 årg 91 vil ikke springe igang ! (26-10-2009 22:05:58) (svar på 88824)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.237.146)
Hej Taus,
Jeg tror mest på den med at det er tændingen som du har problemer med. Nye tændrør og evt. nye tændkabler (koster ikke mange basse-ører hos paddocks) gør ofte underværker på en bil, der ikke vil starte. Jeg har haft problemet på en RR 1976, som absolut ikke startede i fugtigt vejr. nye kabler gjorde det. (Gnisten skal være helt klar og blå). Den med ventilløfterne forstår jeg godt teoretisk, men jeg tror ikke rigtig på, at det er problemet - der er 8 cylindre, og bare kompression på et par af dem burde få motoren til at springe igang. Og hvorfor skulle det problem pludselig opstå?
Som sagt synes jeg ikke du skal bruge tid på det, men du kan fjerne strømfordeleren fra sit "hul", og turne oliepumpen gennem geartappen i hullet. En sammenklemt 12 mm kobberrør-stump på en skruemaskine fungerer fint som "drivkraft". Husk at markere præcis hvor den sad (strømfordeleren) med en spritpen/ridsespids.
Held of lykke med din RR.

Hilsen Bo Helsted
RR 1990 V8 Vogue
Index
88829: sv: sv: sv: sv: sv: RR 3,9 årg 91 vil ikke springe igang ! (26-10-2009 23:55:11) (svar på 88826)
Taus Thinesen #4270, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.78.164)
Hej Bo
Du skriver at gnisten skal være "helt klar og blå", det er gnisten fra tændspolen også; men som nævnt i starten, er gnisten på tændrørene lidt "fesen" gullig at se på. Jeg mener at vide, at den elektroniske tænding enten virker eller også gør den ikke. Tændkabler og tændspole er skiftet, tændrørene ryger ud i morgen. Jeg var ikke klar over at benzin er så svær at antænde (smiley).

Venlig hilsen
Taus
Index
88878: sv: sv: sv: sv: sv: sv: RR 3,9 årg 91 vil ikke springe igang ! (27-10-2009 21:54:36) (svar på 88829)
Morten Noe #2241, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.173.135)
Du nævner selv at du synes benzin er svær at antænde - kunne der være vand i tank eller filter? Har du evt. lige tanket bilen? - det er før set, at en tankstation har haft vand i deres tank (spørg Thomas Holm)
Index
88877: sv: sv: sv: sv: RR 3,9 årg 91 vil ikke springe igang ! (27-10-2009 21:44:15) (svar på 88824)
Torben Gøtzsche #8462, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 85.80.227.144)
Lyder som et næsten tilsvarende problem som jeg lige har haft på min RRC 3.9 EFI - bortset fra at gnisten her var pæn og blå på alle 8 tændrør. Efter meget lang tid og mange kloge menneskers hovedbrud prøvede vi med en anden tændingsforstærker (og lod motoren stå uden tændrør natten over for at lufte ud) og så startede den igen.. Vil anbefale som de andre, nye tændrør, kabler og hvis det ikke slår til, prøv tændingsforstærkeren (sort elektronikboks nede på siden af strømfordeleren, men godt dækket af slangen til køleren som skal af for at komme til den)
Index
88885: sv: sv: sv: sv: sv: RR 3,9 årg 91 vil ikke springe igang ! (27-10-2009 23:59:24) (svar på 88877)
Taus Thinesen #4270, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.78.164)
Hejsa
Sagen har stået stand by dd; men det giver lidt mere at gå efter

Hilsen Taus