tilbage

Land Rover Forum  

Index
88900: Førstegangskøb (28-10-2009 17:47:39)
Lars Birkemose (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.204.219.83)
Har overvejet at købe en LR.
Egentlig var det min kone der fik mig igang, da hun selv har tabt sit hjerte til dem, efter at hun havde været med ude at køre med en entusiastisk ejer.
Har luret på de forskellige og hælder til en serie 2/3.
Helst en der kunne registreres som veteran, den ville under alle omstændigheder ikke blive et dagligt transportmiddel.
Er habil hobbymekaniker (incl pladearbejde) og kan li' at skrue.
Mit spørgsmål går på hvilke årgange der er nemmest/billigst at reparere på.
Er der nogen faldgruber i fht reservedels tilgængelighed eller enkelte problematiske årgange ?
Vil muligvis importere en veteran, nogen der kender ca pris på hvidplade afgift ?
Mvh Lars
Index
88902: sv: Førstegangskøb (28-10-2009 17:59:16) (svar på 88900)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.209.224)
Hmmm, Adam blev forført af Eva med et æble... jeg har sympati for din kone og hendes idé/drøm om en Land-Rover...

Den smukkeste Land-Rover er efter min mening en Serie III tæt fulgt af Serie II, dog den, hvor lygterne er centermonteret.

Køb en benziner, da det lader til, at den ikke kommer til at køre mere end 500 km om måneden. En slidstærk maskine, der ved fornuftig kørsel kan listes op på 8 km/l.

Det kan være, at du bør udskifte topstykket med et 'blyfrit' - fåes hos Turner i UK.

Hvis du/I kan holde af at blive rystet godt sammen, så tag en 88" eller ultimativt en Lightweight, en eks-mili-bil. Fræk lille kørfetøj.

Skal I på mindre ferieture, har et par andre passagerer, vil jeg vælge en 109" STW, hvor der er god plads.

En 109" ligger også bedre på vejen.

Jeg har altid været glade for mine 109er, som jeg altid vil foretrække frem for den korte model.

Men det er jo smag og behag...
Index
88903: sv: Førstegangskøb (28-10-2009 18:10:18) (svar på 88900)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Hej Lars

læs Stefan Wandels guide. Du finder den nederst på forsiden her.

Selv har jeg i al ydmyghed lavet denne her

http://lysebjerg.dk/page9.html

mail endelig hvis du mangler flere svar.

Hilsen Niels
Index
88904: sv: sv: Førstegangskøb (28-10-2009 19:15:03) (svar på 88903)
Jakob Arthur Andersen #8253, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 62.198.219.121)
Hej lars!

du skal ikke være nervøs for at bruge bilen til hverdag - jeg har en serie 3 88" 2.25D som jeg kører i hver dag, og ganske vist har jeg da lavet en del ting på den, men en land rover kan køre med de mest utrolige defekter, og stadigt komme frem :)

benzineren er klart den nemmeste at vedligeholde, men ikke så god til vandkørsel "det giver nok sig selv" - det fede ved dieselen er at når den først er startet, er der stort set intet der kan standse den :) jeg har kørt gennem vandgrave på 1½ meters dybde hvor generatoren holdt op med at lade, og alt lys gik ud men den kørte bare, og det er selvfølgelig fordi at motoren kører rent mekanisk.

dieselen er noget dyrere at vedligeholde, og mange har problemer med røg, og det kan have mange årsager... benzineren er nemmere at vedligeholde, men går ikke så langt på literen.

mvh jakob
Index
88909: sv: sv: Førstegangskøb (28-10-2009 19:32:19) (svar på 88903)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Hej igen

Kan da lige tilføje at du er meget heldig med din kone. En Land Rover har ikke altid en særlig høj WAF! (Wife Acceptence Factor) selvom min frue efterhånden er ved at overgive sig.

Mht. afgifter ved import for veteran, så er det 40% af nyprisen. Det er det samme hvis du vil have en gul-plade på hvide plader. Betalte selv ca. 9000,- for at få en 88" årg. '65 på hvide plader. Hertil kom syn og nummerplader. Senere er der efter sigende indført en benzin-importafgift der udregnes efter forbrug. For en 2.25 Benzin Land Rover skulle afgiften beløbe sig til 6000,- der lægges til.

Serie II, IIA og III (Årg. 58-83) er stort set identiske sådan rent mekaniske, selvom der kommer løbende forbedringer. Mht drivmiddel vil jeg altid vælge en benziner. Blidere motorgang, flere HK og moment og billigere og nemmere at vedligeholde.

Hvis du mestrer udenlandsk så prøv at læse denne her. Den har mange gode kommentarer:
http://www.glencoyne.co.uk/liveguide.htm

Til slut vil jeg bare sige velkommen i dette internationale broderskab af folk der har mistet den sidste rest af sund fornuft.

Held og lykke

Hilsen Niels (nu med mere tid)




Index
88913: sv: sv: sv: Førstegangskøb (28-10-2009 21:06:28) (svar på 88909)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.148.57)
Den med WAF! er helt fin! Egentlig burde vi have en vejledende tabell over samtlige LR modeller siden 1948 med WAF tal, så nye medlemmer, eller medlemmer som overvejer at anskaffe en anden modell end den de har, kan overveje "den sociale vanskeligheds grad" før de giver sig i kast med uoverkommelig problemer på hjemmefronten!
Hilsen - David, med One-Ton Ex-Mil, vist med WAF tal, helt i bund!
Index
88905: sv: Førstegangskøb (28-10-2009 19:29:34) (svar på 88900)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.160.194)
Jeg vil anbefale en sII 109 ved at købe en 109 har i mulighed for at camperer i den den er ca 2 meter lang i ladet så man har mulighed for at smide en madras på ladet og bruge bilen til overnatning
hvis du løftet sløret for hvor i landet i er fra er der sikkert en der vil vise jer sin bil, og fortællen en masse om denog hvad man skal passe på se efter ved køb
steen
sIIa 1962 109"