tilbage

Land Rover Forum  

Index
8893: Friløbsnav (22-04-2003 16:44:24)
Kaj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.79.51.58)
Er det en fordel at montere friløbsnav på en 88" fra 1980, set fra en økonomisk, og støjmæssig side? Er der nogen der har erfaring med dem fra midtjysk reservedels lager? Og hvor besværlige er de at montere. Jeg kunne osse godt tænke mig at få forklaret hvordan de virker. Også + og - i det daglige.
Mvh Kaj
Index
8894: sv: Friløbsnav (22-04-2003 16:45:33) (svar på 8893)
Jonas (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.79.51.58)
Hvad er friløbsnav??????
Index
8897: sv: sv: Friløbsnav (22-04-2003 17:33:49) (svar på 8894)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 80.196.232.156)
Friløbsnav monteres på forakslen på ydersiden af hjulene. Deres funktion er til- og frakobling af trækakslerne, således at forstå, at det forreste diffentiale (fortøjet) ikke løber med rundt, når der køres i baghjulstræk. Skal fir-hjuls-trækket bruges, drejes på frilæøbsnavet og diffenrentialet løber nu med.
Angiveligt skulle det give en brændstofbesparelse, men den ligger nok ude i marginalerne. Støjformindskelse har jeg aldrig konstateret, men det er jo også lidt vanskeligt ved det støjniveau, vore gode gamle pragtfulde Serie-biler har. Største minus er, at man kan glemme at engagere 'free-wheels-hubs' eller at andre morsomme sjæle drejer på dem....
Jeg kan ikke anbefale dig købet af disse friløbsnav ud fra de ovennævnte erfaringer. Brug heller dine penge på noget andet godt !
Index
8898: sv: sv: sv: Friløbsnav (22-04-2003 17:50:11) (svar på 8897)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 80.196.232.156)
Ooops, glemte lige en oplysning: Friløbsnavn monteres på forakslen I STEDET FOR NAVNFLANGEN på ydersiden af hjulene... etc. etc.
Index
8903: sv: Friløbsnav (22-04-2003 22:05:34) (svar på 8893)
S. Vels (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.47.156.64)
Min personlige erfaring med friløbsnav på en s3 109 benzin er positive. Men som Sehstedt skriver, er vi ude på marginalerne.
Den største økonomiske forskel er om vinteren, hvor SAE90 kan få en konsistens som kontaktlim. Her virker bilen noget mindre træg, når der ikke skal bruges kræfter på forreste diff.
Året rundt er bilen en anelse kvikkere at køre i byen og bruger lidt mindre benzin omkring 80-90 km/t.

Man skal dog huske at slå dem til et par gange om ugen. Ellers slides Railko bøsningen hurtigt og forhjulene får en forkert camber. Eller er det caster?. Hvad det end hedder er det skidt.
Endvidere vil noterne på kardanakslen slides det samme sted, hvis den ikke kørere lidt rundt en gang imellem. Kardanakslen kan derfor komme til at "hænge" i leddet.

Med venlig hilsen
S. Vels
Index
8910: sv: sv: Friløbsnav (23-04-2003 07:31:49) (svar på 8903)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 80.196.232.7)
... og i fortsættelse af S.Vels bemærkninger bør alle Serie-bilister huske på, at fir-hjuls-træk både i høj og lav gear bør benyttes regelmæssigt, for ellers gror det fast. Især den gule knap skal engageres ofte. En god smøring er ikke helt af vejen.