tilbage

Land Rover Forum  

Index
89217: Defender svær at starte (05-11-2009 08:41:45)
Allan Malmnberg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.184.110.26)
Hej

Jeg må lige konsultere videnskaben herinde. I går begyndte tanklampen at lyse på min Defender TD5, 2006. Jeg kørte vel en 20-30 km, før jeg kom nærmere en tank. Når jeg kørte langsomt kunne jeg høre en pudsig hylen. Det kom tilsyneladende fra bagenden af bilen.

Jeg skulle stoppe et par gange inden tankning, og efter motoren var stoppet, ville bilen næsten ikke springe igang. Samtidig var hylen fra bagenden nu muteret til at være en kat, man træk i halen.

Selv med nyfyldt tank var der hylen og den ville ikke springe i gang. Et par startforsøg måtte der til, og en efterfølgende køretur. Men så var det godt igen. Ingen hylen, og motoren sprang i gang.

Ja, ja, du har bare kørt på dampene, kunne svaret lyde, men ifølge instruktionsbogen kan der være over 70 liter (72 tror jeg) på tanken, og jeg fyldte kun 65 liter på.

Er de sidste syv liter bare til pynt - eller??

Og har en Defender ikke en tiger, men bare en lille missekat i tanken?
Index
89218: sv: Defender svær at starte (05-11-2009 09:16:00) (svar på 89217)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 79.138.243.150)
Først og fremmest er en tankmåler ikke Verdens fineste præcisions måleudstyr. Den kan give en nogenlunde indikation af, hvor meget brændstof der måske er tilbage.
Dernæst er den mangde brændstof, du kan påfylde meget afhænig af, hvorledes bilen hælder den ene eller anden vej, når du holder ved standeren.
Jeg ville i dit sted blot ikke køre tanken så langt ned.

mvh
Knud
Index
89221: sv: sv: Defender svær at starte (05-11-2009 09:36:22) (svar på 89218)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.63.104.145)
Og lyden stammer sikkert fra brændstofpumpen der har tørsuget, og startproblemerne stammer nok fra luft i systemet. Du skal så nok mest glæde dig over at den startede uden at du først skulle lufte systemet ud.

MVH Asger
Index
89222: sv: sv: sv: Defender svær at starte (05-11-2009 09:57:38) (svar på 89221)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.95.100)
Hej.

Er en TD5 iøvrigt ikke selvudluftende?

hilsen Jens
Index
89224: sv: sv: sv: sv: Defender svær at starte (05-11-2009 10:09:39) (svar på 89222)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 79.138.243.150)
Sikkert, og det er nok derfor den kom til sig selv igen.
Min dejlige VM er også selvudluftende, men det varer dog noget tid, før den går rigtigt efter f.eks. filterskift og lign. En ventetid der føles meget lang idet skrækken for en udluftningsprocedure står i baghovedet, indtil man kan drage lettelsens suk.
mvh
Knud
Index
89231: sv: sv: sv: sv: sv: Defender svær at starte (05-11-2009 11:54:53) (svar på 89224)
Allan Malmberg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.184.110.26)
Ok, tak for svarene. Jeg var godt klar over, at en tankmåler måske ikke er verdens mest præcise måleenhed, men at den var så upræcis kom nu lidt bag på mig.

Men det skal jeg da huske til næste gang, så den ikke kører så langt ned.

vh

Allan
Index
89248: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender svær at starte (05-11-2009 15:21:10) (svar på 89231)
Peter Høg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.191.241.253)
Hej

Visse andre biler end LR har desuden en funktion der stopper motoren inden den kommer så langt ned, for en commonrail diesels indsprøjtningspumpe kan risikere at brænde af, hvis den kører tør. Så husk endeligt at få tanket i tide...

MVH Peter, medlem 6120 vjyl.