tilbage

Land Rover Forum  

Index
8935: gearkasse (24-04-2003 00:34:37)
Finn Agersbæk #6152, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 62.107.48.167)
Min RR v8 man 5 gear kan kun kører i 4. gear. Hvilken gearaksel skal skiftes og kan man gøre det uden at tage gearkassen ud.? Kan man skifte den ud med en 4-trins og vil det være et godt bytte. Hvem har en liggende og hvad koster den?.
Index
8937: sv: gearkasse (24-04-2003 01:22:58) (svar på 8935)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 80.196.232.7)
Gearkassen skal ud og totalrenoveres. Kan Du overhovedet ikke lirke den i andre gear end 4. ?
Index
8949: sv: sv: gearkasse (24-04-2003 19:45:21) (svar på 8937)
Finn Agersbæk #6152, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 62.107.48.167)
Den føles som om den går i gear, men der sker ikke noget når jeg kobler til.
Index
8951: sv: sv: sv: gearkasse (24-04-2003 21:41:43) (svar på 8949)
Ib Krause-Kjær (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.152.119)
Hej Finn,

Hvis kun 4. gear virker, er det mest sandsynlige, som Brian er inde på, at bundakslen er knækket el.lign. - over den løber både 1., 2., 3. og 5. gear - 4. gear går "direkte" gennem gearkassen uden om denne aksel.

Kassen skal, for at kunne renoveres, helt ud af bilen. Det er sandsynligt, at det er det billigste - og bagefter så ved du, hvad du har.

/Ib - 3662 - Odder
Index
8952: sv: sv: sv: sv: gearkasse (24-04-2003 22:48:21) (svar på 8951)
Finn Agersbæk #6152, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 62.107.48.167)
Tak for svarene!Så har vi "1000 kr`" spørgsmålet: Skal den nedenud eller ovenud gennem kabinen???????? Jeg har hørt begge dele.
Index
8953: sv: sv: sv: sv: sv: gearkasse (24-04-2003 23:48:11) (svar på 8952)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 80.196.233.188)
Ned med skidtet !
Index
8955: sv: sv: sv: sv: sv: gearkasse (25-04-2003 08:44:40) (svar på 8952)
Ib Krause-Kjær (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 144.57.128.4)
Den skal lidt tilbage og nedenud. Jeg har en gang skiftet den i "perlegrusværkstedet" eller ved fortovskanten - det var ikke for tøsedrenge...

Det kan anbefales at gøre det med bilen på lift, og med et rullestativ med en "klo" der boltes på gearkassen, så du kan styre denne uafhængigt af bilen.

God fornøjelse!

Ib - 3662 - Odder
Index
8946: sv: gearkasse (24-04-2003 12:03:20) (svar på 8935)
Jakob Schnell #3738, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 217.157.20.162)
Hej,
Du kan sagtens skifte den ud med en 4-trins. Der bliver muligtvis noget med den bagerste kardan der er for kort, men det skulle være til også at få fat i en kardan fra en RR med 4-trins gearkasse.
Der kan evt. også blive noget omkring gearstangens placering. Jeg ved ikke så meget om RR, men det foresværger mig at der kunne være problemer.
4-trinsgearkassen har ry for at være ualmindeligt stærk og dennes 4. gear er ikke meget lettere end en 5-trins 5.gear - når man har været igennem transfergearkassen. Jeg har dog ikke lige nogle tal ved hånden. Men der findes - i LR - et hav af udvekslinger i højgearsområdet i reduktionsgearkassen.
Held og lykke
Jakob
Index
8950: sv: gearkasse (24-04-2003 20:13:46) (svar på 8935)
brian jakobsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.215.124.157)
hvis det kun er 4. gear der er drift i , er det temmelig sikkert bund akslen der er knækket , men jeg har ingen ide om hvad det koster . du skal have gearkassen ned og sætte en ny bundaksel i.
mvh
brian j
Index
8956: sv: gearkasse (25-04-2003 09:05:09) (svar på 8935)
Anders Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.88.66.225)
Hej Finn.
Hvis du tager gearkassen ud af bilen vil jeg på det kraftigste anbefale dig at gøre det på lift. Jeg har selv prøvet at skifte på min egen RR.
Det var en 5 trins som din, det tog ca.
36 timer at afmontere den gamle og sætte en ny op på plads.
jeg havde nemlig ikke lift eller nogen speciel gearkasse donkraft kun en almindelig donkraft og og nogen stykker tov til at holde den på plads.
Kort sagt prøv ikke uden en lift og gerne en til at hjælpe for den er tung når den kommer ned.
Anders jensen
5891