tilbage

Land Rover Forum  

Index
89712: Knap så stram fjeder ved styrekugle. (15-11-2009 19:32:38)
Brian Schmidt (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.185.220.193)
Jeg har netop skiftet sporstang + kugler, og styrstang + kugler. Jeg har dog så et lille problem her bagefter. Styrekuglen i droparmen virker lidt for løs. Jeg formoder det skyldes fjederen i bunden. Den var ikke strammere end at jeg næsten kunne trykke den ned med tommelfingeren. Skal sådan en fjeder ikke være MEGET strammere? Jeg går ikke ud fra at man kan få dem med forskellige grader af "stramhed". Er der nogen der har nogle fif?

Index
89713: sv: Knap så stram fjeder ved styrekugle. (15-11-2009 19:35:07) (svar på 89712)
Brian Schmidt (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.185.220.193)
ps. bilen er en 110" 2,5D med servo fra 1984.
Index
89719: sv: sv: Knap så stram fjeder ved styrekugle. (16-11-2009 00:12:38) (svar på 89713)
Brian Schmidt (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.185.220.193)
pss. Kan man spænde møtrikken på styrkuglen for meget? hvis ja, med hvilket resultat? Jeg skal ærligt indrømme at møtrikkerne på kuglerne til sporstangen og styrstangen er blevet HÅRDT spændt til.
Index
89722: sv: sv: sv: Knap så stram fjeder ved styrekugle. (16-11-2009 10:34:21) (svar på 89719)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.198.210.62)
Det er meget svært at spænde møtrikkerne for hårdt, men konusserne er bare det sværere at pille fra hinanden næste gang, så det behøver du ikke bekymre dig om lige nu. Din fjeder SKAL være stram. Hvis du kan klemme den sammen med fingrene, er den for løs. hvilket kan give noget rysten i styretøjet (ryk i rattet når man kører). Normalt skal man bruge en papegøjetang eller lignende for at kunne trykke den sammen. Du bliver nok nødt til at reparere den med et repsæt. Du burde kunne skifte fjederen nedenfra, såvidt jeg husker. Jeg har ihvertfald skiftet en fjeder "i felten" på Island i 2002, så det burde være til at ordne.
Af med låseringen og pladen, ud med fjederen, ind med den nye, på med pladen og låseringen (der findes vist også en model, hvor man ikke kan skifte fjederen, men du kan se om der er låsering eller ej på pitmannarmen)
Index
89726: sv: Knap så stram fjeder ved styrekugle. (16-11-2009 10:48:15) (svar på 89712)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 193.88.88.10)
Måske er den nye styrekugle til Pitmannarmen indkøbt for billigt??
Tolerencerne på billigvarer er ikke altid til det gode!
Index
89751: sv: Knap så stram fjeder ved styrekugle. (16-11-2009 17:25:11) (svar på 89712)
Brian Schmidt (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.185.220.193)
Det er et helt nyt Rep.sæt. og det var det dyreste jeg kune få ved paddocks. De andre styrkugler og sporstangskugler er fra Lemförder, og styrstangen og sporstangen er til offroad brug. Så alt i alt burde kvaliteten være af det bedste.
Jeg brugte også en papegøjetang til at holde den på plads imens jeg satte låsringen på, men den var ikke besynderlig stram.
problemet er at rattet ikke holder sin midterstilling når jeg har drejet imens den holder stille, og det gælder til begge sider. For mig at se skal den være MEGET stram for at kunne holde midterstilling ved drej i stilstand.
Er der noget jeg har misforstået ved det her?
Index
89754: sv: sv: Knap så stram fjeder ved styrekugle. (16-11-2009 17:45:58) (svar på 89751)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 78.156.210.31)
Kan du slippe afsted med at lægge en skive ind under fjederen og på den måde stramme den mere?
Det er ikke ualmindeligt på andre systemer, at man shimser tilsvarende fjederpåvirkede kugler på den måde.
mvh
Knud
Index
89756: sv: sv: sv: Knap så stram fjeder ved styrekugle. (16-11-2009 18:06:59) (svar på 89754)
Brian Schmidt (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.185.220.193)
Jeg havde også tænkt på noget lignende shims´er, men jeg ville nu helst finde en strammere fjeder.

Er det en almindelig ting at man er nødt til at ligge shims´er/skiver i for at få det til at fungere ordentligt?