tilbage

Land Rover Forum  

Index
89949: 90", fra 3,3 Nissan diesel til 300tdi (20-11-2009 18:07:39)
Kristian B (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.81.116.111)
Lækker hjemmeside I har her! Og godt og informativt forum.

Jeg har købt en dejlig 90" fra 1984. Der ligger en 3,3 L Nissan diesel i og den skal hurtigst muligt udskiftes med en 300tdi incl LT230 og R380.

Her har jeg 2 spørgsmålskategorier: At omskifte og at registrere.

Jeg er ret blank og ny udi LR men har mod på udskiftningen. Ligger der en Guide et eller andet sted? Alla: 1: løsn bolt x derefter bolt y. Pil stump w af....etc...
Og omvendt ved montage af motor/ gearkasse?

Hvordan med den gamle sang ang. motorforøgelse/tuning/konstruktive ændringer? Hvad skal jeg foretage mig efter udskiftningen?

God weekend

Kristian B
Index
89952: sv: 90", fra 3,3 Nissan diesel til 300tdi (20-11-2009 18:55:42) (svar på 89949)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.11.144)
I klubbens interesse vil jeg høfligst opfordre dig til, at melde dig ind i denne elitære forening...lige nu får du resten af året gratis...

Der findes en komplet værkstedshåndbog over 90 og 110, som koster omkring 750 DKK.

Vedr. bilen, så håber jeg, at sælgeren har betalt et afgiftstilsvar i forbindelse med den konstruktive ændring. Ellers hænger du på den, medmindre motoreffekten ved skiftet ikke blev øget med mere end 20 %

Har sælger kunne dokumentere det, skal du ikke foretage dig noget.

Kan sælger ikke dokumentere, henvender du dig til Skat for at anmelde effektforøgelsen ift den oprindelige motorisering.

Du kan anmelde via nettet, men skal senere sende et foto af bilen, så Skat kan se, om der er sideruder i hardtoppen eller ej eller om det er en pickup.

Det er nemlig vigtig for afgiftstilsvarsberegningen.

Jeg går ud fra, at din nyerhvervelse er en varevogn...

Jeg har lige en lignende sag kørende hos Skat, da jeg vil udstyre min 1985 OneTen med en 300 tdi.
Index
89953: sv: 90", fra 3,3 Nissan diesel til 300tdi (20-11-2009 18:56:08) (svar på 89949)
Per Gotthardsen #7888, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.104.137.68)
Hejsa Kristian
Tillykke med din nye bil
ang. motorskifte så
send lige en sms med dit nr. så gir jeg dig et ring søndag
mvh
Peer
Index
89959: sv: sv: 90", fra 3,3 Nissan diesel til 300tdi (20-11-2009 19:29:59) (svar på 89953)
Kristian B (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.81.116.111)
Hej Peer (og I andre)

Tak for svar. På reg. att. står der under bem. "konstruktive ændringer" som sælger mener er det med Nissan motoren?

@ Peer: Hvordan finder jeg dit mobilnr? Og tak for hjælpen!

Mvh
Index
89969: sv: sv: sv: 90", fra 3,3 Nissan diesel til 300tdi (21-11-2009 07:25:58) (svar på 89959)
Per Gotthardsen #7888, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.104.137.68)
Sorry glemte det i farten 50509159
Jeg har nogle bøger du kan låne
Index
89958: sv: 90", fra 3,3 Nissan diesel til 300tdi (20-11-2009 19:08:00) (svar på 89949)
Anders Barlach #7945, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.94.136.219)
Hej Kristian
Tillykke med købet, af erfaring kan den slags jo godt godt gribe om sig så en motor bliver til mere... :-) min egen S3 er et godt eksempel.

Køb en af den udemærkede Haynes bøger eller Land Rovers egen Repair Operation Manual så er du godt kørende. Jeg vil anbefale Reservedels Kataloget så du kan få navnene på stumperne, det hjælper alt sammen.

Anders
Index
90006: sv: 90", fra 3,3 Nissan diesel til 300tdi (22-11-2009 15:22:15) (svar på 89949)
Kristian B (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.81.116.111)
Jeg har tænkt mig at købe en 300tdi fra England og lægge i bilen.
Hvad er fremgangsmåden mht afgift og bla bla bla?
Nogen der har nogle fif til hvordan det gøres mest (lomme)smertefrit?

Tak
Index
90007: sv: sv: 90", fra 3,3 Nissan diesel til 300tdi (22-11-2009 16:05:42) (svar på 90006)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 94.145.89.173)
en nissan 3.3 er da en dejlig motor, slidstærk, driftsstabil, trækker som et lokomotiv og har en lyd der gør selv den tøreste feminist, våd i trusseletten.

er der nogen særlig grund til at du vil skifte den udover at reservedelene er dyrere end til lr?

min erfaring er at 200 og 300tdi motorer koster din førstefødte, og mere til, jeg syns perosnligt ikke at mellem 15 og 25.000,- er rimeligt for en 15-16 år gammel motor der er smurt ind i olie og har kørt ukendt antal km.
Index
90008: sv: sv: sv: 90", fra 3,3 Nissan diesel til 300tdi (22-11-2009 17:32:33) (svar på 90007)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.149.242)
Efter erfaringer med Japansk Diesel Motorer, må jeg være enig med Jacob. Men ville man have en "original" motor, så ville jeg foreslå at finde en go' bil med en 300Tdi, frem for at omgøre en vellykket transplantation!
En LR med en Nissan 3.3 er nok noget eftertraktet, uanset at mange ville synes at det er er lidt "U-Britisk".
Personlig ville jeg elske den motor i min "One-Ton, og man skal ikke se bort fra, at mange Japanske motorer er direkte "knock off" af Britisk design, fex den legendarisk Daihatsu 2.8, som er en uforskammet metriske udgave af en Bedford fra ca 1930.
Ligesom man kan sige at LR er den concept Mercedes havde brugt til GD'en, hvis ikke brdr Wilks havde valgt at gøre noget ved den Engelske hungersnød, efter at England (Økonomisk) tapt WW2!
Den sidste Engelske Defender havde Ford Transit motor, og nu er LR faktisk Tata, fra India. Jeg ville derfor ikke have de stor aversioner mod Nissan motoren!
Godt klar over at jeg får på hatten for dette udsagn!
Hilsen fra Norge, David.
Index
90009: sv: sv: sv: sv: 90", fra 3,3 Nissan diesel til 300tdi (22-11-2009 17:39:20) (svar på 90008)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 95.209.254.19)
Jeg gik i går og lagde øren til netop en LR med dette Nissan implantat, der tumlede rundt i terrænet.
Den motorlyd gad jeg meget gerne have i min vogn.
Jeg ville under ingen omstændigheder bytte rundt på det, hvis ellers det virker efter hensigten.
Så byt da hellere bilen til en, der har den for dig rette motor, som David så rigtigt foreslår.
Det eneste problem jeg ser, er at den vist nok er mageløst tung.

mvh
Knud
Index
90010: sv: sv: sv: sv: sv: 90", fra 3,3 Nissan diesel til 300tdi (22-11-2009 17:59:18) (svar på 90009)
Kristian B (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.81.116.111)
I har ret, det er ef fed, fed motor. Stærk, sej og rå! Den fejler absolut intet.

Der er flere grunde til at jeg vil skifte til en 300tdi.

- Bilen motoren ligger i er en 90" og jeg syntes motoren vejer lige rigeligt til den.
- De LR kammerater jeg har kan kun skrue i LR motorer og jeg har ikke selv forstand på at skrue i Nissan.
- Bedre brændstoføkonomi i 300tdi forestiller jeg mig. Nyere teknologi.
- Den 90" fra 1984 jeg har købt, passer rigtig fint til mig mht. stand, udstyr, pris osv osv, så den vil jeg ikke af med.
- En 90" med en 300tdi drivlinje vil folk have ALT for meget for i DK, så det har jeg ikke råd til.

Ellers tak for rådene!
Nogen der har forslag til hvad afgiften på sårn en karl løber op i?

Mvh

Kristian
Index
90012: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 90", fra 3,3 Nissan diesel til 300tdi (22-11-2009 19:14:46) (svar på 90010)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.181)
Du skal finde ud af hvilke konstruktive ændringer bilen er synet med.
Hvis den er synet/godkendt med Nissanmotoren, så er det ikke noget problem at skifte til 300tdi, de har stort set samme HK.
Og så må man formode at det er i orden med SKAT, da synsvirksomhederne har oplysningspligt overfor SKAT, i tilfælde af konstruktive ændringer.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
90015: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 90", fra 3,3 Nissan diesel til 300tdi (22-11-2009 20:45:49) (svar på 90010)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 95.209.227.147)
Hejsa
Hvis motorens vægt er et problem, hvad så med 200'eren?
Eller endnu bedre, V8? Ved godt at brændstofs økonomien spiller ind, men..... V8, fordi 8 er dobbelt så sjovt som 4.
Index
90036: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 90", fra 3,3 Nissan diesel til 300tdi (23-11-2009 10:40:12) (svar på 90010)
Morten Rudkjær Jørgensen #7668, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.63.84.218)
lad nu vær! kør med det du har.

Hvis du skal skifte motor, gearkasser, intercooler osv. kommer du rigtig hurtigt til at betale omkring 40K. pluds du skal bruge rigtig mange timer på værkstede. Jeg vil tro at det minimum vil tage 3-4 mand 3-4 fulde weekender før du er kørende igen.
300TDI er dyrt fordi der er mange som gerne vil have den motor. Så hvis du gerne vil køre 300TDI, så køb en defender med den motor. De koster 60-100K alt efter stand. Så får du også en 10år nyere bil med mange andre fordele fx. skivebremser på bagaksen.

Jeg tvivler på at du får en bedre diesel økonomi ved køre 300TDI.

Så kør nogle måneder i din nye bil inden du kaster dig ud i sådan et projekt. Hvis du ikke kan lide motoren er der sikkert en anden som gerne vil have 90" med Nissan motor. (jeg selv inc.)
Index
90085: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 90", fra 3,3 Nissan diesel til 300tdi (24-11-2009 10:19:05) (svar på 90036)
Kristian B (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.81.116.111)
Det kan sku godt være du har ret Morten. (og andre)

Jeg besinder mig lidt endnu.

Tak for input alle!

Med tunge 6 cyl. hilsner

Kristian
Index
90210: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 90", fra 3,3 Nissan diesel til 300tdi (25-11-2009 14:36:23) (svar på 90036)
Per Gotthardsen #7888, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.104.137.68)
os mig :o)
mvh
peer