tilbage

Land Rover Forum  

Index
90087: Varme i højttaler? Fejl på varmeanlæg (24-11-2009 11:41:40)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.81.141)
Hej
I min ellers ubegribeligt velfungerende 110 Td5 bus fra 2001 har jeg fået et problem med varmeanlægget i højre side. Problemet er at varmen ledes igennem den højttaler der sidder nede til højre det typiske sted. Der kommer også varme til de dertil indrettede dyser - men desvære også ret meget gennem højttaleren. Det ødelægger højttaleren og er ikke noget jeg vil fortsætte med. Jeg kan ikke se noget rør eller slange, der har forskubbet sig når jeg piller pladerne af - det ser faktisk ud til at den er konstrueret sådan. Men det tror jeg ikke - og problemet er der jo ikke i venstre side. Jeg tror, der mangler et stykke isolering, en klods eller noget der stopper den varme luft, så den ikke kommer videre til højttaleren fra nederste dyse. MEN hvad siger i? Nogen råd, erfaringer i den afdeling?
På forhånd tak

Def hilsen
Index
90090: sv: Varme i højttaler? Fejl på varmeanlæg (24-11-2009 12:00:29) (svar på 90087)
Mads Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.55.247.110)
Jeg Søren,

problemet er at "varmekassen" som fordeler varmen på indersiden af torpedoen ikke går helt ud til højtaleren i førersiden da denne sandsynligvis sidder i kassen der dækker viskermotoren. I passagersiden derimod sidder højtaleren skåret ind i varmekassen og før eller siden giver den op og lader varmen passere igennem. På min 90" med softtop har højtaleren givet HELT op, hvilket gør at selv i de koldeste vintre beder mine passagerer om at få slukket for varmen!! (men jeg fryser stadig..). Jeg tror det eneste der er at gøre er at lave en eller anden form for afblænding af højtalerens bagside.

Hilsen Mads
Index
90263: sv: sv: Varme i højttaler? Fejl på varmeanlæg (26-11-2009 10:31:50) (svar på 90090)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.81.141)
Hej Mads

Tak for den oplysning. Men jeg må indrømme at jeg ikke tror der er noget der har givet op. Der er ikke noget der er i stykker eller er knækket osv.
Min teori er faktisk at forrige ejer, der altid har kørt alene i bilen, faktisk ikke har opdaget det. Nu hvor det er min første vinter opdager jeg det naturligvis (første gang jeg skifter højttaler), og derfor må der jo være en løsning. Husk at bilen næsten er ny - en Td5 2001 110 - så det kunne være interessant at høre fra andre 110 Td5 ejere?

Tak

LR hilsen